Hjälp med min yamaha 70 hk 2 takt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med min yamaha 70 hk 2 takt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med min yamaha 70 hk 2 takt

Jag skulle vilja höra med er om det finns nåt sätt att få motorn dra mindre bensin . Tycker den drar alldeles för mycket. Har hört med lite folk och dom tycker också att den drar mycket. Den sitter på en ge 465. Egentligen är det max 60 hk som får sitta men nu sitter de en 70 hk. Finns det nåt man kan göra eller är det bara och gilla läget?

Se till att förgasaren är rätt inställd, likaså tändningen med nya stift som har rätt värmevärde för motorn. Se till att motorhöjden är optimal(för lågt monterad motor orsakar motstånd i vattnet som kräver mer effekt) och välja en propeller som är optimal för användningsområdet. Undvika onödig vikt i båten, antingen grejer som inte behövs eller vatten i länsen, eller värre, vatten som har sugits in i tex akterspegeln och andra träkonstruktioner samt flytskum som är inplastade. Och välja rätt hål för trimpinnen(eller läge i tilten) så att man kör med optimal riggvinkel.
    Senast ändrad av Jester Burk II; 2018-05-07, 17:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Se till att förgasaren är rätt inställd, likaså tändningen med nya stift som har rätt värmevärde för motorn. Se till att motorhöjden är optimal(för lågt monterad motor orsakar motstånd i vattnet som kräver mer effekt) och välja en propeller som är optimal för användningsområdet. Undvika onödig vikt i båten, antingen grejer som inte behövs eller vatten i länsen, eller värre, vatten som har sugits in i tex akterspegeln och andra träkonstruktioner samt flytskum som är inplastade. Och välja rätt hål för trimpinnen(eller läge i tilten) så att man kör med optimal riggvinkel.

Jag varken nån autotrim lr några hål o ställa läget men funderar på och köpa trim fenor eller vad de heter.
      Tänkte även byta tändstiftet o se om det blir bättre. Har bara haft båten i några månader så får pröva mig lite fram

Kommentera

Nu kanske jag är trög, men om jag var du skulle jag fundera på ekonomisk körning och kanske sänka förväntningarna en aning. Det är en jäkla skillnad om du marschar i 3800 varv tex, eller om du kör WOT.
        Har du portabel tank?

Kommentera

Din Yamaha 70 bör dra ca 35 liter i timmen på full gas. Enligt den gamla tumregeln för tvåtaktare: Liter/timme=hästrafter/2.

Du får fundera på om det är din motor som drar för mycket bränsle per timme. Eller om det är din båt som går för långsamt i förhållande till motorns effekt. Eller om du helt enkelt kör för fort. Minsta förbrukningen får man oftast strax över planingsfart, ca 20 knop.

Glöm trimfenor, de kommer snarare öka förbrukningen per sjömil.
          Nya tändstift är aldrig fel men kommer inte minska förbrukningen.
          Senast ändrad av Team Isotopes; 2018-05-07, 22:35.

Kommentera

Är inte gamla lite större 2-taktare kända för att vara just rappa, ”okomplicerade” och törstiga? Ett rent och slätt skrov är nog en av de viktigaste om motorn i övrigt är hängd och skött på rätt sätt och körs som sagts ovan.

Kolla upp i en äldre Yamaha körfakta vad en sån 70:a drog som ny på en liknande båt så får du en indikation på hur din motor ligger till. Vad har du för varv vid WOT? Fel propeller är ju onödigt och kan kosta.

Har du inte helt galna värden och motorn går bra så är det nog bara att gilla läget. Kostnaden för en nyare 4-t 70-80hk blir väldigt svår att hämta hem även om det finns andra värden i den kalkylen...

Kommentera

Jag kör i 18 till 20 knop så kör inte fullt. Det är årsmodell 89 på motorn

Kommentera

Precis som EsterBurken varit inne på och Team ISOtopen så är det några detaljer som avsevärt höjer förbrukningen. Dessa är dessutom vanligt att ej båtvana personer totalt missar.

1. Motorns monteringshöjd, varje cm som motorn sticker ner för djupt kostar effekt.

2. Propellerstigning. Du måste få ut rek. varvtal på fullgas vlket jag gissar ligger mellan 5400 och 6000 rpm. Men kolla med Yamaha handbok. Förstor propp ger för lite varv vilket kostar stort momentuttag vilket nästan bara blir värre på låga varv.

3. Motorns trimvinkel, Många kör med hela magen i sjön då motorns trycker ner stäven vilket ger stor våt yta och motorn jobbar med att trycka fast båten.

Klart du har en axel i en serie hål som ställer trimvinkel. Finns på alla utombordare från 1932 och framåt.

OBS! Köp definitivt INTE dessa förbannade trimfenor. det är djävulens påfund och kommer bara att förvärra situationen om det är nått av de jag nämnt. Som att ha stora stödhjul på cykeln. Lär dig cykla är mycket bättre.

Glömde fråga: du säger att du tycker den drar för mycket. Att tycka är en sak men hur mycket drar den då ? Antingen L/nm och fart eller L/h och fart. OBS! du behöver inte köra en timme för att se det. Töm tanken, slå i en känd mängd tex 3L. Kör på full gas tills motorn börjar hacka. Dra ifrån den volym som kan vara kvar. Är det tex 0,5L och tiden blev 4 min så förbrukar den 2,5 * 60/4 = 37,5L vilket är rel mycket. Kan du köra tex 6min30sek så drar den 2,5 * 60/6,5 = 23L vilket är väldigt lite för den motorn.
                Senast ändrad av Exxet; 2018-05-08, 08:06.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Matsson Visa inlägg
                  Jag skulle vilja höra med er om det finns nåt sätt att få motorn dra mindre bensin . Tycker den drar alldeles för mycket. Har hört med lite folk och dom tycker också att den drar mycket. Den sitter på en ge 465. Egentligen är det max 60 hk som får sitta men nu sitter de en 70 hk. Finns det nåt man kan göra eller är det bara och gilla läget?
                  Vid fullt gaspådrag drar din Yamaha 70 hkr Yamaha 2-taktsmotor cirka 30 liter/timme. Exakt ovanför planingströskeln drar motorn minst bensin/distans.

Vill du få motorn att dra lite mindre bensin/liter vid planingsfart kan du höja motorn vertikalt så att kavitationsplattan ligger några mm ovanför akterspegelns lägsta punkt.

Som komplement kan du köpa en mindre Yamaha 4-taktsmotor eller elmotor att användas vid trolling...

För mig minskade bränsleförbrukningen marginellt hos min V6 150 hkr Yamaha 2-takts utombordsmotor när jag bytte till Castrol Biolube 2T utombordsolja...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand
                  Leif Engström
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2018-05-13, 09:11.

Kommentera

Om jag ska få en tvåtakt att gå bättre/dra mindre bränsle så börjar jag med att:
                    1. rengöra förgasaren
                    2. byta huvudmunstycke och nål
                    3. byta övriga munstycken
                    4. borra om cylindern och byta kolv
                    men det finns säkert andra sätt.....
                    Visst fn är det en materialsport!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg