Lätt batteri till Minn Kota - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lätt batteri till Minn Kota

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lätt batteri till Minn Kota

Hej,

Jag har precis skaffat mig min första elmotor, en Minn Kota 30, och behöver naturligtvis ett batteri. Grejen är att jag vill ha ett lätt batteri, jag vill inte kånka på 20 kilo batteri var gång jag ska ut på sjön. Jag har läst en del användare på olika forum som använder lättare batterier av av samma typ som sitter i exempelvis större gräsklippare och med tanke på den låga vikten är dessa batterier väldigt lockande. Jag har siktat in mig på något av Biltemas batterier men har lite funderingar jag behöver hjälp med:
    • Mitt behov av batterikapacitet är väldigt litet. Jag trollar över huvud taget inte utan kommer enbart köra till och från ankringsplatser på en ganska liten sjö (1,33 kvadratkilometer, enligt Wikipedia).
    • Batteriet kommer underhållsladdas efter i stort sett var fisketur. Jag kommer alltså inte ligga och belasta batteriet mer än kanske max 20 min i stöten och vid kanske 5-6 tillfällen totalt under en tur.

Eftersom mitt behov är så pass litet funderar jag på om det skulle funka med ett av Biltemas 30 Ah? Det batteri jag funderar på är:

Vad tror ni, skulle det kunna funka? Hur länge räcker en laddning på ett 30 Ah vid låg- till medelhastighet? Jag förstår att detta batteri ligger mer åt startbatteri än marinbatteri men det kan jag leva med.

/Anders

Nej, jag tvivlar på att det kommer att funka i längden. Räkna själv om det räcker till: http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm Ett 60-75 Ah batteri skulle nog passa mycket bättre, även om det väger lite mer. Men ingen hindrar dig från att prova din teori, men berätta hur det gick sedan.

Kommentera

Ursprungligen postat av anderskjellberg Visa inlägg
      Hej,

Jag har precis skaffat mig min första elmotor, en Minn Kota 30, och behöver naturligtvis ett batteri. Grejen är att jag vill ha ett lätt batteri, jag vill inte kånka på 20 kilo batteri var gång jag ska ut på sjön. Jag har läst en del användare på olika forum som använder lättare batterier av av samma typ som sitter i exempelvis större gräsklippare och med tanke på den låga vikten är dessa batterier väldigt lockande. Jag har siktat in mig på något av Biltemas batterier men har lite funderingar jag behöver hjälp med:
      • Mitt behov av batterikapacitet är väldigt litet. Jag trollar över huvud taget inte utan kommer enbart köra till och från ankringsplatser på en ganska liten sjö (1,33 kvadratkilometer, enligt Wikipedia).
      • Batteriet kommer underhållsladdas efter i stort sett var fisketur. Jag kommer alltså inte ligga och belasta batteriet mer än kanske max 20 min i stöten och vid kanske 5-6 tillfällen totalt under en tur.

Eftersom mitt behov är så pass litet funderar jag på om det skulle funka med ett av Biltemas 30 Ah? Det batteri jag funderar på är:

Vad tror ni, skulle det kunna funka? Hur länge räcker en laddning på ett 30 Ah vid låg- till medelhastighet? Jag förstår att detta batteri ligger mer åt startbatteri än marinbatteri men det kan jag leva med.

/Anders
      Hej Anders;

Om du tycker att det är jobbigt att bära på ett 20-kilos batteri föreslår jag dig att köpa två 21-kilos Tudor Nautica marinbatterier. Det är lättare att bära två batterier än ett eftersom du då får jämvikt. när du bär..

Om du har problem med att bära batterierna kan jag hjälpa dig nästa gång jag passerar Arboga för att fiska Gös. Jag är ganska ung, bara 78 år så det blir inga problem att hjälpa dig....

Själv brukar jag använda två parallellkopplade Tudor-batterier till min båt när vi trollar efter Gös och Havsöring....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand
      Leif Engström

Kommentera

Lithiumbatteri?
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Synd, jag hade hoppats kunna komma ner i vikt men det kanske inte går. Lithiumbatteri är såklart ett alternativ men misstänker de ligger lite utanför min prisklass, tyvärr.

/Anders

Kommentera

För att Kunna ha ett batteri under en längre tid får man inte ladda ur det så mycket.
            Säger man 50% urladdning är man rätt så ok på det om batteriet är gjort för djupurladdningar.. Men ett startbatteri är snarare 30% urladdning som gäller.

Det innebär att ditt batteri kan laddas ut med ca 15Ah.
            På full spets drar din motor ca 30A och det innebär att du kan köra på max i ca 15minuter....

Som transport så kör man gärna på max, för att komma fram.
            Att ligga på 1km/h och dra 5A är kanske inte det roligaste som finns.

För transport vore det nog bättre med en liten bensinmotor.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
              För att Kunna ha ett batteri under en längre tid får man inte ladda ur det så mycket.
              Säger man 50% urladdning är man rätt så ok på det om batteriet är gjort för djupurladdningar.. Men ett startbatteri är snarare 30% urladdning som gäller.

Det innebär att ditt batteri kan laddas ut med ca 15Ah.
              På full spets drar din motor ca 30A och det innebär att du kan köra på max i ca 15minuter....

Som transport så kör man gärna på max, för att komma fram.
              Att ligga på 1km/h och dra 5A är kanske inte det roligaste som finns.

För transport vore det nog bättre med en liten bensinmotor.
              Tack för svar och bra förklaring till varför det kanske inte är en så bra idé! Jag har i och för sig inget direkt emot att ligga på 1 km/h, men precis som du säger vill jag även komma fram i rimlig tid. En bensinare vore toppen för transport och det hade jag även i flera, flera år men de är förbjudna i den sjö jag nu har båten.

/Anders

Kommentera

LiFePo4 batteri på 40Ah där man kan utnyttja allt, dvs motsvarande 80Ah vanligt batteri ligger på strax över 8kg.

Viktkompensera gärna med att betala dessa ca 4000kr med den nya 2-kronan som väger 4,8gram stycket vilket lättar plånboken med 9.6kilo.
                Alumacraft så klart!

Kommentera

Jag är lite i samma sits. Köpte en säckkärra som går att fälla ihop. Inget mer tungt släpande här inte

Kommentera

Ursprungligen postat av anderskjellberg Visa inlägg
                    Hej,

/Anders
                    Detta är ditt svar https://www.rebel-cell.com/en/index.html Säljs bla av https://www.kayakstore.se/collections/rebelcell

såg nu priserna och ja behöver en kalldusch brb

50 AH 5 kg är najs dock.
                    Senast ändrad av _Ekman_; 2018-05-06, 18:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58