Tohatsu tvåtakt 40 HK drar inte runt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tohatsu tvåtakt 40 HK drar inte runt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tohatsu tvåtakt 40 HK drar inte runt

Hej!
    Har en 40HK Tohatsu från 80-talet som alltid har tjänat mig trogen och varit lättstartad.
    En snubbe bytte impeller på den i vintras.

Första gången som jag startade den i år så stannade motorn vid gaspådrag och startsnöret var alldeles stumt.
    Jag vred runt propellern med växel i på landbacken och då gick det plötsligt att dra i startsnöret igen.

När jag startade motorn igen så dog den vid gasprådrag och startsnöret var stumt igen (gick inte att fixa med att dra runt propellern).

Eftersom motorn startade lätt andra gången så antar jag den inte har skurit.

Tacksam om någon har någon ide om vad problemet kan vara!

/MVH Olof

En motor skär ju inte sådär över vintern bara...En gissning ang. det stumma startsnöret är att snubben som bytte impellern, inte har fått ihop växellänkaget så som det satt innan han pillade isär det.

På de flesta större motorer måste man separera växelhuset från riggröret för att komma åt vattenpumpen och impellern. För att göra det behöver man också dela växellänkaget som går ner till växelhuset. Det görs på olika sätt beroende på fabrikat. Om man inte fått ihop detta på rätt sätt och/eller justerat växellägena efter hopmontering är risken att växeln inte ligger helt i neutral trots att man har den i neutral växel. Det jag gissar då är att startspärren, som hindrar att du startar motorn med växel ilagd, har gått in och ger det "stumma startsnöret".

Denna gissning stöttas också av att du kan få det att släppa genom att manuellt vrida propellern, då du samtidigt påverkar "växel-gaffeln" som sitter på propelleraxeln. Det behöver inte vara mycket fel här för att få felet du beskriver...

Varför motorn dör vid gaspådrag har dock inte med detta att göra, utan beror kanske på gammal bensin, igensatta munstycken i förgasaren, ett sprucket membran i bränslepumpen eller något annat...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
    14 svar
    1 899 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Karlmagnus  
    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42