hur varmt bör en 4-taktare gå? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur varmt bör en 4-taktare gå?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Men hur förklarar du varför många fyrtaktare som har gått länge på tomgång i kallt vatten vid exempelvis trolling samlar kondensvatten i oljan om det inte beror på att motorn har gått för kall(det kan den ju inte ha gjort enligt din förklaring då termostaten alltid öppnar vid en bestämd temperatur) ?

    Kommentera


    • #12
      Den blir inte tillräckligt varm för att öppna då den inte ligger under någon belastning som är nåt, yttertempen spelar ju även in vid sådana tillfällen, men termostaten öppnar alltid (om den är hel vill säga) på en bestämd motortemp.
      Team Fanny Farm

      Kommentera


      • #13
        Där kom det till slut ! Vattentempen kan påverka motorns temperatur. Man ska inte heller glömma att man ofta kör kortare sträckor mellan fiskeplatserna med motorn avstängd under lång tid, och då hinner motorn inte bli varm under den korta tiden den är i gång när vattnet är riktigt kallt.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Robbin Öberg Visa inlägg
          Njae, 88-92 grader är öppningstempen på en termostat i en bilmotor. En bil som körs 70-80 graders motortemp har inte idealisk förbränning.
          Stämmer ganska bra. 87 på en sommartermostat och 92 för en vinter (för att få mer värme i bilen).
          Detta för att arbetstempen ska gå så snabbt upp som möjligt. Men när termostaten öppnar kyls alltid motorn litegrann så det brukar heta att 80-90 grader är normalt.
          Om det inte rör sig om en nyare diesel bara för att röra till det. De har så effektiv förbränning att motorerna inte alltid kommer upp i ens 70 grader. Därför har många av dem extravärmare till kupe´n.
          //Micke

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Stämmer ganska bra. 87 på en sommartermostat och 92 för en vinter (för att få mer värme i bilen).
            Detta för att arbetstempen ska gå så snabbt upp som möjligt. Men när termostaten öppnar kyls alltid motorn litegrann så det brukar heta att 80-90 grader är normalt.
            Om det inte rör sig om en nyare diesel bara för att röra till det. De har så effektiv förbränning att motorerna inte alltid kommer upp i ens 70 grader. Därför har många av dem extravärmare till kupe´n.
            //Micke
            Men av någon anledning så ligger arbetstempen på en båtmotor lägre, Varför? Ingen aning men det kan ha lite att göra med hur motorerna är uppbyggda, båtmotorer är ju nästan alltid stående om det nu har någon inverkan..
            Team Fanny Farm

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              Där kom det till slut ! Vattentempen kan påverka motorns temperatur. Man ska inte heller glömma att man ofta kör kortare sträckor mellan fiskeplatserna med motorn avstängd under lång tid, och då hinner motorn inte bli varm under den korta tiden den är i gång när vattnet är riktigt kallt.
              Jo men det är ju lika med alla motorer oavsett om det är en båt eller bil, hur lång tid det tar att komma upp i arbetstemp påverkas ju av många faktorer, på en bil så har du ju lufttempen och kör du inte tillräckligt länge så kommer ju ingen motor upp i arbetstemp.
              Så arbetstempen är inte påverkad av vattentempen under normal gång, allt innan man kommit dit är ju egentligen inte "normal" gång, varken på en bil eller båt..
              Team Fanny Farm

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inlägg
                Jo men det är ju lika med alla motorer oavsett om det är en båt eller bil, hur lång tid det tar att komma upp i arbetstemp påverkas ju av många faktorer, på en bil så har du ju lufttempen och kör du inte tillräckligt länge så kommer ju ingen motor upp i arbetstemp.
                Så arbetstempen är inte påverkad av vattentempen under normal gång, allt innan man kommit dit är ju egentligen inte "normal" gång, varken på en bil eller båt..
                Det som jag ville komma till var att det finns flera faktorer än termostatens öppningstemperatur som påverkar motorns temperatur under praktisk körning i olika temperaturer. Insugningsluftens temperatur påverkar temperaturen i förbränningsrummet(den temperaturen är ju någonting helt annat än kylvattentemperaturen, men den påverkar motorns temperatur likaväl), och förutom via kylvattnet, kyls motorn genom att värmen leds via metallen i motorns block och rigg som har kontakt med det kalla vattnet och till en liten del med luften. Hur mycket det påverkar vet jag inte, men någon effekt har det i alla fall, även om det för det mesta inte har någon betydelse när motorn väl har blivit varm. Ta till exempel en bil som tenderar att spika, men efter att luftintaget byggs om så att motorn får kallare luft utifrån istället för varm luft från motorrummet slutar spikningarna då förbränningstemperaturen sänks, och det utan att termostaten har rörts.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inlägg
                  Men av någon anledning så ligger arbetstempen på en båtmotor lägre, Varför? Ingen aning men det kan ha lite att göra med hur motorerna är uppbyggda, båtmotorer är ju nästan alltid stående om det nu har någon inverkan..
                  Jag vet inte.
                  Men en båtmotor körs ju inte riktigt på samma sätt som en bilmotor och får heller inte den fartvinden genom kylaren som en bilmotor får. Kanske de har lagt en lägre arbetstemp för att gardera sig.
                  Har ett svagt, svagt minne av att även stationära motorer, t.ex elverk har lägre arbetstemp.
                  De motorerna går ju i stort sett bara på två olika varvtal, allt eller inget och står ofta inbyggda någonstans. Men jag är inte riktigt säker här.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Det som jag ville komma till var att det finns flera faktorer än termostatens öppningstemperatur som påverkar motorns temperatur under praktisk körning i olika temperaturer. Insugningsluftens temperatur påverkar temperaturen i förbränningsrummet(den temperaturen är ju någonting helt annat än kylvattentemperaturen, men den påverkar motorns temperatur likaväl), och förutom via kylvattnet, kyls motorn genom att värmen leds via metallen i motorns block och rigg som har kontakt med det kalla vattnet och till en liten del med luften. Hur mycket det påverkar vet jag inte, men någon effekt har det i alla fall, även om det för det mesta inte har någon betydelse när motorn väl har blivit varm. Ta till exempel en bil som tenderar att spika, men efter att luftintaget byggs om så att motorn får kallare luft utifrån istället för varm luft från motorrummet slutar spikningarna då förbränningstemperaturen sänks, och det utan att termostaten har rörts.
                    Visst är det som du säger flera olika faktorer som spelar in.
                    Värme kan även utvecklas av ineffektiv förbränning. Det är därför som många extrema turbobilar har vatteninsprutning och att många trimmade bilar är extremt kräsna med rätt bränslekvalitet.
                    Omkringliggande temperatur gör mycket hur en motor beter sig, speciellt innan den själv kommit upp i arbetstemp. Annars skulle vi aldrig behöva motorvärmare.
                    När vi trollar sena höstar märker man ibland att motorerna har mycket svårare att gå jämt på tomgången och att det ryker vattenånga om dem. Det brukar också ta mycket längre tid innan skvallerstrålen kommer eftersom vattnet som tas in är så kallt. Skulle man göra några mätningar är jag övertygad om att de även tar mer bränsle vid den här tiden på året.
                    En båtmotor är väl egentligen avsedd för den varmare årstiden och i många länder är det ju betydligt varmare än hos oss.
                    Därför tror jag att arbetstempen är lagd så att det ska finnas lite marginaler.

                    Kommentera


                    • #20
                      Jaja det finns hur många yttre parametrar som helst som påverkar en motor, jag höll under några år på med dragracing och om man går till sådana ytterligheter i motorväg så ser man hur lite påverkan det behövs för att resultatet ska förändras väldigt mycket, luftfuktighet höjd överhavet och sådana saker har väldigt stor inverkan på hur bra en motor förbränner bränsle....

                      Fast nu blir vi väldigt OT
                      Team Fanny Farm

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                      20 svar
                      1 877 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Startad av Mackan4, 2024-04-18, 11:57
                      7 svar
                      347 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Fyllekajja, 2024-04-22, 16:00
                      3 svar
                      305 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Rospigg
                      av Rospigg
                       
                      Startad av Jnan, 2024-04-23, 13:57
                      1 svar
                      178 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Rospigg
                      av Rospigg
                       
                      Arbetar...
                      X