Eldragning för aktermonterad elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eldragning för aktermonterad elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Eldragning för aktermonterad elmotor

Ska dra om elen från batteri till elmotor. Batteripaketet ska bli i fören för viktfördelningens skull. Hur ska jag dra?

Hade tänkt köra med 50 mm2 kabel hela vägen till en snabbkoppling. Hade tänkt Minnkotas snabbkoppling, men den sväljer bara 13 mm2 med en adapter.

Sträckan blir ca 4,5 meter. 2 st parallellkopplade 85 Ah batterier. 45 LBS Minnkota Maxxis.

Kan man bara sätta en kopplingsplint och 60A säkring tro för att slippa att skarva till tunnare kabel?
    Team El-Ge Småland
    http://nizzeofredde.blogspot.com

Jag hade satt en ANL eller AGU-säkringshållare närmast 2a batteriet när kabeln går bakåt och avsäkrat med 60-80amp.
    Sen ett batterianslutningsdon (truckkontakt) vid motorn

Då kan du ha full kabelarea hela vägen.

Rejält med 50mm2 och har du plats och inte räknar kronorna så kör på
    Annars kan du lätt gå ner till 35mm2 och köra på 60A
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Just nu bygger jag om båten och har precis målat m.m ska nu bygga kastdäck vilket kommer gå bra det med. so far so good. nu kommer kruxet..

Jag har en 54lbs watersnake i aktern och kommer montera 2x 100ah marin gel batterier i fören under kastdäcket, både för att ha det estetiskt tilltalande i båten men även för att fördela vikten en del. Kommer antingen använda mig av 16mm2 eller 35mm2 batterikabel som jag kommer dra i VP/PVC rör bak till aktern. Till detta vill jag även koppla mitt lowrance elite 5x HDI. Tanken är att dra elkabel från mina ihopkopplade batterier som kommer generera ca 200ah bak till aktern där jag funderade på att koppla in en plint som jag fäster för att sedan dra kablar ut från plinten och skapa plug&play kontakter för både lod och elmotor. Så nu är frågorna följande

1. Bör jag dra min minus kabel i eget pvc rör samt plus i ett eget och ska jag isf ha något avstånd mellan rören? (kommer använda 16mm2 eller 35mm2 batterikabel.)

2. tror ni lösningen med kopplingsplint kan fungera om jag hittar någon som tål lite vatten?

3. Sista men största orosmomentet, kommer detta ge störnignar på mitt lod? vissa säger blankt nej att det ej kommer störa medans vissa säger kanske och vissa säger att dom inte riktigt vet...

Är oerhört tacksam för svar.
      Mvh Martin!

Kommentera

Lite små-saker atttänka på.
        Kablar bör förläggas i rör där det är praktiskt att göra så, undvik naken kabeldragning. Tänk på att vatten och kondens ska dräneras från rören.
        All kabel skall vara förtent, annars oxiderar kopparen väldigt fort.
        Rekommenderad Kabelarea: Arean (mm²) = 0,0175 * Längden(m) * Strömmen(A) / Spänningsförlusten(V).

@Nisse
        Din motor verkar maxa runt 42A
        50mm2 bör räcka mer än väl, precis som TeamT säger kan du gå ner en del om du vill ha en smidigare (och billigare) installation. 35mm2 ger ett spänninsgfall på 0.1V, antagligen skulle det funka helt OK med 25mm2 också.
        Du bör avsäkra nära batterierna med 100/140/200A beroende på om du väljer 25/35/50mm2. Sen kan du sätta en mindre säkring närmre förbrukaren om du vill - eller så kör du som ovan nämnts med "lilla" säkringen direkt vid batterierna.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Hur pass vattenskyddad måste plinten vara?

Använder själv en sån här som delar upp min matarkabel som är avsäkrad 80amp som sen går till varsin elrigg och belysning mm med egna säkringar ut till respektive.

Click image for larger version

Name:	70030370304_1.jpg
Views:	1
Size:	200,0 KB
ID:	1771845

Störningar till lodet är det bara prova sig fram. Har du tur så fungerar det utan problem.
          Annars är det bara prova med annan matning, störningsfilter på motorn respektive lodet mm.

Jag fick små störningar på högre frekvenserna som SI använder som gick att avhjälpa med störningsfilter på motorn.
          Då har jag en meter ifrån närmsta kabel och helt egna batterier utan något koppling mellan dess elsystem.
          Så visst är det väldigt individuellt med störningar och vad det beror på.
          Alumacraft så klart!

Kommentera

ofta är det elmotorns PWM ( pulse width modulation ) som gör att ekolodet störs när den körs på samma batteri , därför borde inte problemet uppstå med den motor du har då den mig veterligt saknar denna energisparande finess...men osvuret är som vanligt bäst...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

har hört att det kan vara relaterat till steglösa elmotorer som ger störningar? ligger det någon sanning i detta? min watersnake är av senaste model 3 växlar bak samt 5 fram & batteriindikator.

Team T får man fråga var du köpt denna plint du länkade? samt pris

Kommentera

Bilden på säkringsblocket googlade jag och tog från www.brl.se

Kostar där 198:- Annars finns dem på div bilstereobutiker mm.

Jag köpte dock mina via tradera till en bråkdel av priset.
                Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 918 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus