Kontakter smälter på batterilåda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kontakter smälter på batterilåda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kontakter smälter på batterilåda

​​​​​Jag har ett 12V AGM-batteri inuti Minnkotas batterilåda. Kör med en steglös Haswing protruar. Har fungerat utan problem i 1.5 år.

Tidigare i våras har jag lagt märke till att plasten runt kontakterna börjat smälta. Inte brytt mig om det något särskilt, tänkt att det kanske är normalt slitage. Senast jag var ute tappade dock motorn kontakten helt med batteriet. Fick ta fram kniven och karva loss en del plast runt kontakterna för att få det att funka och komma in till land igen.

Har jag gjort något fel? Parat ihop fel grejer? Handhavandefel? Kör oftast på sakta trollingfart, ibland högst 10 minuter på max. Justerar ofta positionen, så det blir en del start och stopp.

​​​​​​Hjärtligt tacksam för tankar kring detta.
    Click image for larger version  Name:	IMG_20210819_100948.jpg Views:	0 Size:	2,13 MB ID:	2584489
    Click image for larger version

Name:	IMG_20210819_103332.jpg
Views:	736
Size:	2,22 MB
ID:	2584498Click image for larger version

Name:	image_103558.jpg
Views:	807
Size:	2,32 MB
ID:	2584488Click image for larger version

Name:	image_103560.jpg
Views:	746
Size:	2,00 MB
ID:	2584494 ​​ Click image for larger version

Name:	IMG_20210819_103321.jpg
Views:	737
Size:	2,34 MB
ID:	2584497
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Lars Andrén; 2021-08-19, 09:37.

Hur ser kablarna ut? Vad sitter det i ändarna.på dem, kabelsko?

Kommentera

Kabelskor på batteriet, där lådans kablar fäster. Sedan har jag skruvat fast kablarna från motorn i batterilådans kontakter. Click image for larger version

Name:	IMG_20210819_120330.jpg
Views:	734
Size:	2,41 MB
ID:	2584510Click image for larger version

Name:	IMG_20210819_120645.jpg
Views:	734
Size:	2,45 MB
ID:	2584511
      Bifogade filer

Kommentera

Nu ger jag mig ut på hal is eftersom jag verkligen inte kan ett dyft om el annat än vaga minnen från elläran på gymnasiet, värme uppstår pga resistans alltså motstånd - kan du ha för tunna kablar inne i lådan?

Kommentera

Tjaaa, men det var de som kom med och sitter fast i lådan.

Kommentera

Kanske bara oxiderat någonstans då, kan avhjälpas med elspray och stålborste.

Kommentera

Enkla svaret är att det tagits ut för mycket ström över de där kontakterna.

Vad orsaken är är mer osäkert. Oxidering är möjligt, för långa tåtar eller mer rätt, för tunna tåtar för uttagen strömbelastning, motorn har kanske fått något vaj i sig med följd att den tar mycket mer ström än tidigare osv... (allt förutsatt att det inte är en märkström på motorn som vida överstiger kablaget ifråga)

Felkällorna är många. Kombon låg spänning på batteriet och fullt pådrag på motorn ger också betydande värmeutveckling.

Jag skulle börja med att kolla upp alla kopplingar och kablar utanför batteriet efter synbara tecken på värmeutveckling. Finner du något där har du nog funnit orsaken till det hele. Är det inget synbart så går tanken till själva motorn samt eventuellt något fel inne i batterilådans kablage.
              Det är dock stora strömmar vilka orsakat den värmeutvecklingen man ser på bilderna. Så något är seriöst fel/feldimensionerat.
              __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Inte heller någon elexpert, men speciellt minuspolen ser ärgad ut. Det ger dålig kontakt och det är inte bra med tanke på det strömuttag det är med en elmotor. När Team Colibri får syn på detta kommer du att få ett bra och utförligt svar.
                Om du har orginalkablarna från motor till batteribox bör de ha tillräcklig dimension. Om de har någon skada kan det så klart orsaka problem

Kommentera

Jag jobbar som industrielektriker.
                  Den där varmgången törs jag nästan garantera att den beror på dålig kontakt. Kommer kabelskorna monterade från fabrik eller har du pressat på dem själv? Vad för skor och vilket pressverktyg har du använt i så fall?
                  Har kontaktytan börjat oxidera så blir det varmt, vilket skyndar på oxideringen ytterligare vilket ökar värmen och karusellen är igång.
                  Det kan också ha börjat med att du dragit åt en anslutning lite dåligt vid något tillfälle.
                  Förslagen med för klena ledningar borde det inte vara, då hade värmeutvecklingen varit i dem, inte i anslutningarna.
                  Det är bara att kassera lådan och köpa nytt, de där bultarna har gjort sitt efter att ha blivit så påverkade av värme, oavsett om du gör rent dem med stålborste. Med tanke på hur varmt det blivit så rekommenderar jag att klippa av ett par cm. kabel och pressa på en ny kabelsko också.

Kommentera

Ser ut som plasten är för högt upp på den röda pluspolen , kabelskon måste ligga ann på underliggande metallyta och skruvarna måste vara väl spända .
                    "HalvDan var här"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 769 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri