problem med Lowrance elit ti2 9 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

problem med Lowrance elit ti2 9

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• problem med Lowrance elit ti2 9

Hejsan, köpte mig ett elite 9 ti2 i vår och lodet funkar väldigt dåligt på grunt vatten t.ex om det är under 1m. Djupet i skärmen försvinner blir bara 3 streck och när man lägger det i shallow mode så kan det visa att det är 5m djupt när det egentligen är 50cm, och side/down scan börjar hacka ibland och blir ibland nästan helt mörkt, lodet visar inte någon fart under 2 knop och ibland så försvinner farten helt och hållet och efter en stund kommer det tillbaka. Om man däremot är på djupare vatten funkar lodet helt okej förutom farten som ibland försvinner.
    Har suttit i flera timmar och testat alla tänkbara inställningar utan resultat.
    Det är väldigt grunt här i skärgården där jag fiskar och djupet är väldigt viktigt att se för mig.
    Har skickat klagomål och dom är i kontakt med återförsäljaren så nu väntar jag på svar.

Är det någon annan här som haft liknade problem eller är det bara jag som råkat ut för en dålig enhet ?

Alle nyere Lowrance-modeller har problemer på grunnere vann enn 1 meter. Ekkolodd generelt er lite egnet på så grunt vann, men i dette tilfellet er det gjort værre av software-feil.

Når du sier fart så regner jeg med at du mener fart beregnet fra GPS? Den eneste grunnen til å miste den er hvis enheten mister GPS-mottagningen sin. Har du noe som skygger for enhetens GPS-mottager? (Den sitter på siden av Elite Ti2)

Hva har du av strøm/ spenning? Legg til tilførselsspenning som skjermoverlegg og se hva som står der. Du endrer eller legger til skjermoverlegg ved å trykke Power og velg rediger skjermoverlegg. Dårlig strømtilførsel er roten til alt ondt når det kommer til moderne marin elektronikk.
    Team Colibri

Kommentera

Ja GPS farten menade jag. Skärmen står bakom vindrutan och ingenting är i vägen, har redan spänningen framme på skärmen och den ligger på 12,3-12,5 i vilospänning och så stiger den ju förstås när man startar motorn.
      Mitt gamla helix hade inga problem att visa djup ända ner till 0,2 m så det är ju lite surt när man köpt ett dyrare ekolod som inte klarar vad mitt gamla kunde.

Kommentera

Da kan det høres ut som GPS-mottageren din er defekt, bare å reklamere.
        Team Colibri

Kommentera

Skulle prova köra lodet på ett separat batteri. Många som upplever störningar när de använder samma batteri som till startmotorn. Du kan även få störningar fast du kör eget batteri till lodet om strömkablarna ligger för tätt ihop med kablarna till motorn.

Kommentera

Ska du se djup under 1 m får du ställa ner känsligheten ordentligt, frågan är varför, enklare att titta direkt ner i vattnet så du ser eventuella stenar innan du går på istället för att stirra på skärmen. Såvida det inte är rena lervällingen du fiskar i bör du ju kunna se botten.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Ska du se djup under 1 m får du ställa ner känsligheten ordentligt, frågan är varför, enklare att titta direkt ner i vattnet så du ser eventuella stenar innan du går på istället för att stirra på skärmen. Såvida det inte är rena lervällingen du fiskar i bör du ju kunna se botten.
              Det är just därför ja vill se djupet då sikten i vattnet ofta är 30-40cm i inre skärgården så då är det väldigt svårt att veta och en del av de mindre farleden är endast 1m djupa och då vill man gärna hålla koll på djupet.
              Jag har testat att ställa ner känsligheten allt vad det går och kört allt i manuellt läge men det funkar ändå inte.

Kommentera

Ok. Då är det kanske ett ”framåtseende” ekolod du skulle ha egentligen, ti-loden är ju optimerade för att hitta fisk.

Kommentera

Problemet verkar ha löst sig, nu när jag satte i ett navionics kartkort så började allt fungera så nu visar ekolodet djup ner till 0,4m och side/down image funkar utan problem och farten vissas från 0,5 knop och uppåt och försvinner inte mera heller. Verkar ju lite som att det är någon bugg i programvaran ??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 769 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17