Hjälp med eldragning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med eldragning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med eldragning!

Hej!

Tänkte snygga till elen i båten något och eftersom jag tänkte ansluta ett par ytterligare förbrukare även montera en liten elpanel. Panelen jag tänkte köra är denna från Biltema och jag hade tänkt använda mig av denna typ av plintar. Jag har tänkt dra elen på följande sätt och undrar om någon vill ge mig lite råd om schemats allmänna lämplighet och vilka kabeldimensioner jag bör använda. Är 6mm2 tillräckligt mellan batteri och plint? Och 1,5 mm2 mellan plint och brytarpanel/förbrukare respektive batteri och ekolod?

Tänkte även att jag skulle montera plintar, huvudsäkringar och allt annat som inte ska vara synligt på en plyfaskiva för att minimera åverkan på plastpulpeten?

Click image for larger version

Name:	Nytt elschema.JPG
Views:	1
Size:	70,1 KB
ID:	1839097

//Tobias

Dom dimensionerna funkar fint. Är vad jag kör och jag har inte haft problem me mitt elsystem ännu iaf.

Kommentera

Allt beror ju på vilka längder du har på kablarna, vilken effekt som ska tas ut samt vilken strömstyrka som skall användas. Spänningsfallet på 12V-system är löjligt stor. Det finns bra kalkylatorer på nätet!
      Senast ändrad av nalinho; 2015-07-01, 21:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
        Allt beror ju på vilka längder du har på kablarna, vilken effekt som ska tas ut samt vilken strömstyrka som skall användas. Spänningsfallet på 12V-system är löjligt stor. Det finns bra kalkylatorer på nätet!
        OK. Avstånden kommer vara mycket korta, förmodligen inte mer än 1m mellan batteri och förbrukare eftersom allt kommer vara monterat i eller utanpå pulpeten.

Kommentera

Det räcker gott och väl..ett Ekolod drar typ 0,8ampere med full belysning,har du Ledlampor så drar det typ ingenting
          ,stereon kan ju dra en del om den e gammal.ladda en telefon i cigguttaget drar just ingenting..men alltid bra att ta i lite!!

Kommentera

Som flera sagt så räcker 1,5mm2 men trots det drar jag genomgående 2,5mm2 i båten till den typ av förbrukare Du nämner då jag lärt mig "den hårda vägen" att 1,5mm2 är lite sköra och går av lättare än 2,5mm2 därför rekommenderar jag att Du kör på 2,5mm2 även om det rent teoretiskt är lite overkill.

Från batteriet till plintarna är 6mm2 lagom om det är så kort var bara noga när Du klämmer kabelskorna så det blir bra och täta med krympslang eller vulktejp så minskar risken för fukt i anslutnignarna och använd endast förtennad kabel till detta, lite dyrare men mycket bättre ;-)

Kommentera

Skönt att jag verkar ha förstått de många trådarna i ämnet rätt.

Vad gäller klämning av kabelskor så tänkte jag hyra en ordentlig tång från Båtaccenten så det borde bli bra. Måste bara klura ut vilken dimension det är på kablaget som går från motorn till batteriet, eftersom trådarna bara lindats runt batteripolerna och skruvats fast...

Kommentera

Ursprungligen postat av gasterlund Visa inlägg
                Skönt att jag verkar ha förstått de många trådarna i ämnet rätt.

Vad gäller klämning av kabelskor så tänkte jag hyra en ordentlig tång från Båtaccenten så det borde bli bra. Måste bara klura ut vilken dimension det är på kablaget som går från motorn till batteriet, eftersom trådarna bara lindats runt batteripolerna och skruvats fast...
                Klokt tänkt att ordna en riktig tång gör det så mycket bättre och lättare, men inte kan väl motorkablarna vara lindade och fastskruvade det måste väl sitta kabelskor modell ring som M10 annars är det lite oroande?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Klokt tänkt att ordna en riktig tång gör det så mycket bättre och lättare, men inte kan väl motorkablarna vara lindade och fastskruvade det måste väl sitta kabelskor modell ring som M10 annars är det lite oroande?
                  Såhär vacker är dagens el..

Click image for larger version

Name:	Skärmklipp.JPG
Views:	1
Size:	95,2 KB
ID:	1778039

Noterade även att kablarna mellan motor och batteri bara är 8mm2, så jag gissar att dessa bör bytas också?

Tobias

Kommentera

HeHe ja inte helt optimalt kanske men inte heller ovanligt i båtvärlden dessvärre så Du är på rätt väg helt klart.

Skulle byta motorkablarna med om jag var Du likaså polskorna som ser rostiga ur och köp inte de billigaste av dessa utan såna för marin miljö och gärna såna som har fästskruvar för extra uttag så blir det enklare att fästa matarkablarna fram till plintarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 788 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17