I syfte att förbättra sitt pelagiska fiske: finns det någon som genomfört ett riktigt test för att jämföra SideImage från Humminbird mot StructureScan från Lowrance? Jag är själv Lowrance-användare (HDS-12 touch) och har en känsla av att SS missar en del. Det kan bero på orsaker som inte jag är kompetent nog att redogöra för och jag har själv aldrig utvärderat att så FAKTISKT är fallet. Läser man på amerikanska forum hävdar vissa att HB ABSOLUT är mycket bättre, medan andra hävdar exakta motsatsen. En tes som förs är att Lowrance's dedikerade DI-element på LSS1 och LSS2 skapar störningar mot de sidoseende elementen. Dock använder ju även HB denna lösning i de nyare Onyx-loden (som ingen verkar ha). Jag är intresserad av fakta här. Om någon i Örebro-området med ett nyare Humminbird är intresserad av att provskanna lite PET-flaskor på olika avstånd från båten tillsammans med mig får ni gärna skicka ett PM.
Vidare: är det någon som kör med dubbla scanners (ett vid släppunkten och ett i fören)? Cecilia style. Jag gissar att man då bör köra olika frekvens på dessa för att slippa interferens? T.ex. 455khz i fören och 800khz vid släppet. Eller är denna teknik så "smal" att de inte stör ut varandra?
Ni som varit med ett tag i gemet, vilket 2d-lod använder ni helst? Jörgen Larsson har pratat sig varm för vissa äldre lod som "läcker" en del och således ger bättre förvarningar.
Jakten på den perfekta setupen fortsätter.
Vidare: är det någon som kör med dubbla scanners (ett vid släppunkten och ett i fören)? Cecilia style. Jag gissar att man då bör köra olika frekvens på dessa för att slippa interferens? T.ex. 455khz i fören och 800khz vid släppet. Eller är denna teknik så "smal" att de inte stör ut varandra?
Ni som varit med ett tag i gemet, vilket 2d-lod använder ni helst? Jörgen Larsson har pratat sig varm för vissa äldre lod som "läcker" en del och således ger bättre förvarningar.
Jakten på den perfekta setupen fortsätter.
Kommentera