Bakrundskarta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bakrundskarta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bakrundskarta

Hej!
    Kanske är lite lat, men jag orkar inte söka igenom hela detta forum för svar... Jag är i dag innehavare av två ekolod, men bara en fungerande givare. Köpte ett Lowrance X 4 när det var billigare än en ny givare i stället för den som pajat till mitt Eagle FishMark 320. Nu är jag i det läget att jag vill ha två fungerande lod - ett monterat på sidan av båten för vertikalfiske - samtidigt som jag skulle vilja ha en GPS för att kunna märka ut trollingrutter och bra fiskespotter.
    Och det är där min fråga kommer in. Har sett både Eagle och Lowrancelod med GPS och något som kallas bakgrundskarta. Vad innebär det? Något att satsa på i en sjö som saknar alla former av sjökort för plotters? Alternativet är en ny givare till de befintliga loden och en handburen GPS, förmodligen Garmin 72H. Vad ser jag på den? Bara en vit yta, eller? Strandkonturer?
    Och vad ser jag på ett lod/GPS med bakgrundskarta? Konturerna av min sjö, eller?
    Om jag köper en ny givare och slår till på en plotter med möjlighet att lägga in en vanlig karta över mitt område, vad visar i så fall den? Bara en blå yta utan djupangivelser om jag inte lodar in dem själv med DrDepth?
    Många frågor är det... Kanske är den handburna GPS:en bästa lösningen, då kan jag ju lägga in en del hotspots inför vinterns isfiske.
    Det blev mycket det här, men min fråga är egentligen vad som skiljer lod [PHP][/PHP]med bakgrundskarta från t ex Garmin 72 H?
    Tacksam för svar eller hänvisningar till andra trådar där jag kan hitta svaren. Har sökt med i princip kammat noll...
    Gösta

Sitter i samma båt jag med
    Också nyfiken på den där bakgrundskartan då "min" insjö saknar sjökort...

Lurar på ett Lowrence med bakgrundskarta... Kan de vara till nytta el. är de pengarna i sjön

Kommentera

Hallå igen!
      Borde ha fattat att jag inte skulle få en massa svar när inte ens Eino vet Men visst f:n är det väl någon här som har ett Lowrance eller Eagle kombilod med bakgrundskarta, eller? Som kan berätta hur bilden ser ut. Eller är det så att alla har färglod och GPS:er/plottrar bredvid? Eller nog borde det väl finnas någon som använder en GPS med den vanliga totpografiska kartan och som vet vilka uppgifter den ger om sjöarnas djup o s v. När jag seglade använde vi nästan lika ofta den topografiskan kartan över norra Vättern som sjökortet eftersom den hade utförliga djupangivelser och var minst lika detaljerad som korter. Men så är inte fallet med mn nuvarande hemmasjö Möckeln vid Karlskoga. Här finns en djupkarta, men den är inte applicerad på den topografiska kartan.
      Ett kombilod är intressant som "körlod" om det ger mig åtminstone något som liknar en bild av sjön, annars klarar jag mig väl lika bra med en handburen utan bakgrundskarta. Eller ännu hellre en GPS med topografiska kartan, där jag åtminstone kan lägga in mina rutter och se hur de s a s förhåller sig till var jag befinner mig på min sjö. Men det är ju ett betydligt dyrare alternativ... Billigast blir väl en ny givare och en handburen, som ju också är praktisk vid vinterfiske.
      Men - som sagt, nog finns det väl någon som vet..?
      Gösta
      PS Tack i all fall Eino och Patrk J som bemödat er om att svara!

Kommentera

Bakgrundskarta är lika med värdelöst i de flesta fall, möjligen indikerar de vatten i något konstig kubform och du får inte ut ett skit av det, iaf min erfarenhet.
        Dock en GPS som har hyfsat stor skärm är oavsett bakgrund till enorm hjälp, speciellt något äldre iaf Lowrance säg från 5 till 7-8 tum upp till de allra största vilket är överkurs på insjöar.
        På dessa sätter du snabbt "iconer" eller waypoints valbart för sådant som är intressant dvs grynnor fångad fisk ramper etc etc med tiden får du en ganska full plotter som i grund inte behöver karta för du kan allt utantill redan, obs detta gäller i mindre vatten MEN det fungerar ÄVEN i stora vatten om man vill, dessbättre finns kartunderlag där redan som man naturligtvis köper som för att komplettera.
        Dock en gammal kombomaskin kartlös plotter/ekolod tar dej lika långt om du sätter dej in i hur det fungerar lovar men kanske inte med samma omedelbara säkerhet. mvh
        Senast ändrad av TAMTAM; 2012-08-25, 18:33.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Friluftskartan i en handburen gps funkar till insjöar , dåligt med djupkurvor men hotspots och rutter kan du lägga in. Funkar perfekt även skogen att lägga in svampställen.

Kommentera

Jag håller med att baskartorna är rena skiten. Jag köpte ett kombi lod ifrån lowrance och ångrar inte en sekund det valet. Började med att köpa drdepth också för att få in hemma sjöns konturlinjer. Efter många turer i sjön så har en nästan komplett djupkarta tagit form. Vill man inte lägga tid på en djupkarta eller konturlinjer så tycker jag att det ändå är värt mycket att ha en plotter i båten. Sätta waypoint på bra ställen å vart man tagit fisk å även hur man driftar.

Kommentera

Jag kan väl tillägga till föregående inlägg att bakgrundskartan till lowrance är att betrakta som rena skämtet. Legobitupplösning och oftast uppe på land och kör med båten så glöm den. Har i min handburna Garmin Friluftskartan pro som fungerar utmärkt där du även som kompement till ett papperskort har djupkurvor över kusterna och vänern och vättern för min version över götaland. Tyvärr finns inte möjligheten att ha friluftkartan i garmins större plottrar för marint bruk så det är bara dom handburna med små skärmar som gäller. Ett kombiinstrument kan dock vara intressant om du planerar att rita egna strandlinjer i google map och addera djupdata med dr djup.

Kommentera

Jo, jag förstod väl att det fanns en och annan som vet hur det här med bakgrundskarta funkar, eller, rättare sagt, inte funkar. TACK! Nu vet jag att det inte är den man ska titta efter vid nästa köp. Blir förmodligen en hand-GPS med friluftskartan och en ny givare så jag kan använda de båda befintliga loden. Lowrance X-4 som "åklod" och Eagle Fishmark 320 för vertikalfiske i väntan på deg till ett färglod... Förstår att det funkar ännu bättre, men tycker att det går bra med det svartvita än så länge i alla fall. Är första sommaren som jag kör vertikaljiggning på allvar och det har verkligen varit ett lyft för gösfisket.
                Tack än en gång för era erfarenheter!
                Gösta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 708 visningar
                0 gillar