Köpa båt på vintern - vad ska jag tänka på - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa båt på vintern - vad ska jag tänka på

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa båt på vintern - vad ska jag tänka på

Har precis fyllt på kontot med 30.000 öronmärkt för båt, motor samt trailer. Kollar runt på blocket hela dagarna nu i jakt efter en bra deal. Problemet är bara att jag aldrig tidigare har ägt någon båt och är därför inte så insatt i vad som är viktigt att kolla upp innan man slår till. Iom att det inte går att provköra båtarna så är jag rädd för att jag ska gå på en nit och köpa något som knappt rör sig i vattnet Finns det något speciellt som man ska kolla efter på motorn samt hur ser man att skrovet är dåligt. Har lyssnat runt lite och fått reda på att om jag vill ha en motor där det är så lite service som möjligt samt drar lite soppa så ska jag leta efter en yamaha 2-taktare. Kan självklart tänka mig att plasta om båten på vissa ställen om det behövs men har läst skräckexempel där folk har köpt helt ruttna båtar och det vill jag helst undvika.

Tack på förhand!

Tjena!
    Vad beträffar skrov så lita på ögon, sök sprickor och syna lagningar.
    Kolla runt akterspegeln, den kan vara körd med för stor motor vilket kan ha varit mer än akterspegeln tyckte om!
    Jag tror inte du går på så stora minor vad beträffar skrovet, där brukar man kunna se vad man köper, det är värre med motorn..
    Du vill ha bensinsnål men vill köpa 2-takt....4-takt är snålare men då tror jag kanske din budget spricker.
    Om båten står i plusgrader kanske du kan köra i en balja, typ vattentunna?...alternativt om den går att köra med spolmuff, billigt och kan kopplas på en vanlig vattenslang men är det minusgrader så är det nog ingen som vill att du kör in vatten i den!
    Vad du absolut ska göra är att provstarta.....motor och impeller klarar att gå några sekunder utan att ta skada.
    Startar inte motorn så lägg inga pengar på den.

Jag köpte båt tidig vår 2008, den hade en 4-takt 40hk och eftersom jag la en hel del pengar för motorn så kändes det betydligt bättre i magtrakten när jag förvissat mig om att den åtminstone startade!

Lycka till!
    //Kenneth

Kommentera

Tack för tipsen, känns betryggande att veta att man inte kan gå på så många minor när det gäller skrovet. Bra att veta att man kan starta upp motorn snabbt också utan att nått händer. Kanske formulerade mig lite dåligt när jag skrev om motorn, valde 2-taktare för att det skulle vara mindre servicearbete på dom samt Yamaha som märke för att dom drog mindre i jämförelse med t.ex., mercury. Rätta mig gärna om jag har hört fel.

Kommentera

mitt råd till dig är köp en alubåt typ linder med en 8-10hk typ 420 för du ska väll fiska eller gasa?

Kommentera

Jag skulle inte rekommendera en provstart med torr impeller. Friktionsvärmen som uppstår kan vara direkt förödande för både impeller, packboxar och pumphus. Jag har själv sett ihopsmälta grejor p.g.a.torrkörning.
          Ingen spekulant skulle få torrköra mina grejor före betalning i alla fall, inte ens några sekunder. Kompressionsprov och ett gnistprov. Koll av växelhusoljan, titta in i cylinderloppen med hjälp av en liten lampa. Detta är minimum av vad jag skulle göra. Helhetsintrycket säger ofta en hel del om tidigare skötsel.
          Be om returrätt på motorn om den inte klarar en service/provstart hos en verkstad?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 895 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka