Bevisa att båten tillhör mig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bevisa att båten tillhör mig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bevisa att båten tillhör mig?

Hej,

Hur skaffar jag ett ägandebevis till min båt?
    Köpte en 4m platbåt förra året genom en person på Blocket, har inget bevis alls på att båten är min om den nu skulle bli stulen eller liknande.

Någon som kan ge mig en hjälpande hand här? :>

Mvh OF

Du måste väl ha ett kvitto på att Du betalt den med säljarens namn och uppgifter om båten samt pris som betalats och lämpligen bör Du ha fått med ett kvitto av säljaren på att han/hon köpt den i sin tur och av vem företag eller privatperson?!

Har Du inte fått med dessa saker så har du inte handlat av en seriös säljare och bör nog kolla hurvida Din båt är stöldgods eller inte, finns serienummer på de flesta båtar som man anger för försäkringen och det finns hos polisen om den är anmäld stulen, Du kan ju be säljaren om dessa papper i efterhand för är det en seriös säljare så finns de kvar, men känns tveksamt om det är så?!

Har aldrig hört talas om att man kan skaffa något ägarbevis på en båt anant än när man köper den och då i form av kvitto och garantisedel, dessa dokument ska följa båten när den säljs vidare.

Kommentera

Köpte själv en gammal Crescent 4.25:a för några tusenlappar. Nu är den renoverad och fin. Plåtbrickan med modell, serienr osv. saknades vid köpet. När jag tecknade försäkring, så frågade jag hur de ville att jag skulle göra för att bevisa att båten är min, eftersom ett egengjort kvitto är enkelt att fixa. Bevisa att båten är min, så menar jag t.ex om den blir stulen och sedan hittas eller liknande. Försäkringsbolaget ville att jag själv skulle ordna en bricka eller liknande med de första siffrorna i mitt personnummer och fästa den på något dolt ställe i båten. Finns många bra ställe att gömma märkning på. Man kan t.ex limma brickan under relingslisten (som oftast är lös på något ställe), eller liknande.

Kommentera

Nu sticker jag ut hakan, men för sådant här vore faktiskt ett båtregister berättigat. Idag kan man få "ägarbevis" av exempelvis kryssarklubben, vilket är ett krav vid utlandsresa till vissa länder, men huruvida detta gäller som juridiskt dokument i en eventuell rättegång/försäkringsärende vet jag inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av ziggemannen Visa inlägg
          Nu sticker jag ut hakan, men för sådant här vore faktiskt ett båtregister berättigat. Idag kan man få "ägarbevis" av exempelvis kryssarklubben, vilket är ett krav vid utlandsresa till vissa länder, men huruvida detta gäller som juridiskt dokument i en eventuell rättegång/försäkringsärende vet jag inte.
          ...men man måste ju fortfarande kunna identifiera båten som sin och föregående inlägg var bra, mitt försäkringsbolag sa samma till mig så nu är mitt personnummer "serienr" på båten, väl gömt på ett ställe som bara jag vet.
          Med andra ord, blir min båt stulen och upphittad igen så kan jag bevisa att den är min.

Kommentera

Tack för tipsen, vad skrev ni eran kod på?

Kommentera

Ursprungligen postat av Orkanfisken Visa inlägg
              Tack för tipsen, vad skrev ni eran kod på?
              Vi har en maskin på jobbet som kan gravera småskyltar i plast.
              Gå till ett ställe som kopierar nycklar, de har ofta gravyrmaskin för att göra skyltar.

Kommentera

Tack för tipset KeBa!

Kommentera

Så då kan jag sno en båt, gå igenom den noga efter märkningar, måla om den, ta bort original serienummerbricka, göra ett eget kvitto, tillverka en egen märkning och sen ringa försäkringsbolaget och försäkra min stulna båt som "min" och således äger jag den därefter fair and square. Låter alldeles för enkelt. Fler skulle sno båtar och göra på detta sätt om det var så enkelt. Ett endagsjobb typ.

Kommentera

Jo förvisso är det enkelt att stjäla men de flesta är ärliga och skulle aldrig ta någon annans egendom.
                    Tack ock lov så finns det något som heter moral och de flesta har detta...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 891 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka