Imoprtera båt, CE-märknings fråga !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Imoprtera båt, CE-märknings fråga !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Imoprtera båt, CE-märknings fråga !!

Sitter och funderar på att ta hem en båt från staterna, men jag vet inte hur CE-märkningsprocessen går till.

Om jag tar hem en båt som redan finns i sverige, med en motor som också redan finns på marknaden borde det väl inte vara några problem att få den CE-märkt ??

Om någon har någon erfarenhet av den här frågan så är jag tacksam för svar.

Johan
    .................................................. ......................
    :popcorn

Om du köper ny båt som finns i Europa så bör tillverkaren kunna skicka CE-märke och intyg till dig. Jag fick det till min båt efter påstötning. Sen vet jag inte om det spelar nån roll, försäkringsbolaget har inte frågat om nån CE-märkning.

Kommentera

Ett argument vid vidareförsäljning annars ser jag inte CE-märkning som något stor sak.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanPiers Visa inlägg
        Sitter och funderar på att ta hem en båt från staterna, men jag vet inte hur CE-märkningsprocessen går till.

Om jag tar hem en båt som redan finns i sverige, med en motor som också redan finns på marknaden borde det väl inte vara några problem att få den CE-märkt ??

Om någon har någon erfarenhet av den här frågan så är jag tacksam för svar.

Johan
        Om det händer en olycka med en icke CE-märkt båt och det kan bevisas att olyckan beror på båten, är importören av båten ansvarig oavsett om importören är privatperson eller företag, och oavsett hur många ägare båten haft. Importörens enda chans att komma undan ansvar är då att bevisa att felet orsakats av installationer och/eller reparationer utförda efter båten importerats.

Det finns två sätt att CE-mörka sin båt, antingen åker man snålskjuts på redan importerade båtar, men då MÅSTE den importerade båten I ALLT VÄSENTLIGT överensstämma med tidigare importerade båtar, dvs exakt samma maskiner, styrsystem, huvudsakliga elsystem, säkerhetssystem, layout mm. Dvs i praktiken en kopia. Det andra sättet är att engagera ett företag som sysslar med CE-märkning och få båten märkt. Det senare kan kosta mellan 20 och 100tusen beroende på båttyp och man skall räkna med bakläxa på några punkter.

Att importera en båt, låta bli CE-märkning och bara köra går säkert bra det med, men det kan bli en riktigt obehaglig resa om man säljer den till fel köpare. Som inbytesobjekt mot ett säljande företag är den helt värdelös.
        www.utreel.com

Kommentera

Båten som jag sneglar på är en Trophy 2052, från/mellan åren 2002 till 2005 .

Med den båten borde snålskjutsen inte vara större problem, det måste finnas hyfsat många sådana i Sverige.
          .................................................. ......................
          :popcorn

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanPiers Visa inlägg
            Båten som jag sneglar på är en Trophy 2052, från/mellan åren 2002 till 2005 .

Med den båten borde snålskjutsen inte vara större problem, det måste finnas hyfsat många sådana i Sverige.
            Borde kunna funka. Men kolla noga upp på detaljnivå hur de som importerats varit utrustade från fabrik (och vilket år de olika varinterna förekommit), och sen är det bara att jaga fatt i en som stämmer med specen. Men räkna med att det inte är lika enkelt som man först vill tro. Det är inte som att plocka hem en gammal bil. Importörerna hjälper inte till och de som CE-märker båtar har sin affärsidé klar.
            www.utreel.com

Kommentera

Fast CE-märkning gäller väl inte om man har en båt som importerats innan EU-medlemskap till ett EU-land, även vidare försäljning inom EU för begagnade båtar omfattas av detta undantag?
              Det var det kryphål jag tänkte utnyttja när jag funderade på båt i början av 2000-talet.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Baylinern kan väl vara si och så i kvaliteten speciellt utrustningen som räcken och påskruvade grejor skrovet verkar fint alltid gillat dem är du händig på att skruva och priset är rätt kan det nog vara något, var inne på en 2002a ett tag importerad de är billiga men vissnade på allt snack om CE märkning osv.
                Finns inget som slår aktern på en Trophy helt rätt för trolling dock din tänkta båt har väl ett "doghouse" ibak.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

CE-märkning är väl ett stort skämt enligt mig.

Om man läser på sjöfartsverkets hemsida står det att man kan få nyttjandeförbud om man har en icke CE-märkt BÅT

Om man tittar på definitionen båt så kan den innefatta t.e.x. en luftmadrass.

Patetiskt, eller?

Nån som kan förklara vad CE-märkningen är bra för?

Om jag förstått det rätt så tappar man CE-märkningen om man byter t.e.x. propeller eftersom produkten inte är CE-märkt med en annan stigning av propeller.

Pappersbyråkrater som ser till att folk tjänar pengar på att fuska till intyg.
                  Ola

Kommentera

De flesta nyare jenkar batar ar ce markta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 900 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka