Sorry grabben men du har nog hamnat på fel forum... Det här är ett sportfiskeforum och här är de flesta överens om att nätfiske är av ondo och borde förbjudas! Det kanske gått dig förbi men både gädd- och abborrebestånden är på väg att utarmas i skärgården bl a på grund av nätfisket.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tänkte köpa en nybörjarbåt får sportfiska och nätfiske i blekinge innerskärgård
Collapse
X
-
Det här med nätfiske är inte helt svart eller vitt som jag ser det. I den lilla insjö som jag fiskar i sedan 30 år tillbaka borde det absolut förbjudas eftersom bestånden inte tål det, medan det husbehovsfiske som granngubbarna i Stockholms skärgård ägnat sig åt hela sina liv knappast hotar Östersjön vars enorma problem bottnar i industriellt överfiske, säl, skarv och spigg. Däremot finner jag det obegripligt att nätfisket är helt oreglerat, det borde vara tillståndsprövning och någon form av uppföljning annars finns det ju öppet spelrum för att överfiska/fiska i lekvikar och sälja svart.
- Gillar 2
Kommentera
-
Precis som holden säger. Det är verkligen inte svart vitt. Tro att man är någon moder Teresia för att man kör C&R och är så kallad sportfiskare är bara pinsamt.
Den här diskussionen har varit uppe förut. Men dundra in i en lekvik med sina 300hk. Kroka mängder med fisk som man sätter alla sina stinger krokar i gälarna eller rycker sönder munnarna med sin stumma flätlina, sen ska man stå i en kvart uppe i båten och fota. Släpper sen halvdöd fisk. Där hör jag aldrig någon som gnäller, för de är ju sportfiskare .
Att någon lägger ett nät någon gång för att faktiskt äta ser jag inte som ett större problem.
Men allt handlar om sunt förnuft, både nätfiske och sportfiske. Det farliga jag ser är när några ser sig som så mycket bättre än andra.
- Gillar 3
Kommentera
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggPrecis som holden säger. Det är verkligen inte svart vitt. Tro att man är någon moder Teresia för att man kör C&R och är så kallad sportfiskare är bara pinsamt.
Den här diskussionen har varit uppe förut. Men dundra in i en lekvik med sina 300hk. Kroka mängder med fisk som man sätter alla sina stinger krokar i gälarna eller rycker sönder munnarna med sin stumma flätlina, sen ska man stå i en kvart uppe i båten och fota. Släpper sen halvdöd fisk. Där hör jag aldrig någon som gnäller, för de är ju sportfiskare .
Att någon lägger ett nät någon gång för att faktiskt äta ser jag inte som ett större problem.
Men allt handlar om sunt förnuft, både nätfiske och sportfiske. Det farliga jag ser är när några ser sig som så mycket bättre än andra.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
- Gillar 2
Kommentera
-
Inte meningen att starta en slags debatt om moderjords risker för att jag lägger 30m när några ggr per år.
Grannen brukar köra det och på en dag får jan 2-4 abborrar och jag kan tänka folk med spö kan dra upp fler.
Jag hade iaf tänkt testa det för skoj skull men det blir nog mest vanligt spöfiske så frågan kvarstår.
Vad är det för båt ni rekommenderar, har tittat på Linder 440 Fishing men hur är den att ro?
Tänkte även ta den till insjöar på trailer då och då.
Är det en vettig båt?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Turbo100 Visa inläggInte meningen att starta en slags debatt om moderjords risker för att jag lägger 30m när några ggr per år.
Grannen brukar köra det och på en dag får jan 2-4 abborrar och jag kan tänka folk med spö kan dra upp fler.
Jag hade iaf tänkt testa det för skoj skull men det blir nog mest vanligt spöfiske så frågan kvarstår.
Vad är det för båt ni rekommenderar, har tittat på Linder 440 Fishing men hur är den att ro?
Tänkte även ta den till insjöar på trailer då och då.
Är det en vettig båt?
Kommentera
-
Tack för din input!
Om det är möjligt, skulle det gå att jämföra en Ryds 460 som jag har lite erfarenhet av med en Linder 440?
Är det alu som drar upp priset eller är det nåågot annat som är till Lindern's fördel och motverar priset?
- ursäkta okunnighet men vi är ju alla barn i början
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Turbo100 Visa inläggHej - första posten här på forumet.
Jag tänkte börja på fiske och ska köpa en båt för enklare fiske.
Tänkte en Suvi 465 med en 2.5 eller 4 hk motor.
Jag tänkte köpa nytt.
Är det ett vettigt alternativ för en ensamfiskare som inte har så stor vana vid sjön?
Hej Turbo 100;
Både Silver och Buster har flera modeller av aluminiumbåtar som passar utmärkt att fiska med i Blekinges skärgård. Vad beträffar motorer rekommenderar jag Yamaha i passande storlekar....
Mvh,
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2022-08-22, 12:08.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av StyvCoolingHej!
Det här blir mitt första inlägg efter idogt lurkande
Fick ett bra pris på en plastbåt...2 Foton2025-02-05, 20:22 -
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 905 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()