Råd om båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Råd om båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Råd om båt

Jag har insett att det är båt jag mest gillar fiska i. Dock är
    mina förutsättningar för det inte så värst goda då jag bor i stockholm, i lägenhet, ingen dragkrok på bilen, det är jättesvårt att få båtplats i Stockholm m.m. Dock har jag nu som ett litet mirakel kanske lyckats få tag på en båtplats. Inget signat och betalat än, men muntligt är vi överens. Förhoppningsvis går det i lås. Då kommer vi till vad för båt jag skall ha, och därav mina frågor. Jag har bestämt mig för en budget på max 70-80000, då detta är första båten. Jag kommer fiska i Mälaren, vilken har en del öppna fjärdar där det säkert kan gå lite sjö. Jag är inget fan av att fiska i hårt väder, så jag lär knappast gå ut i mer än 7-8 m/s. Dock kan man säkert bli överraskad någon gång då det blåser upp lite oväntat. Jag har tittat på Buster XSr, men det kanske är en för liten båt på Mälaren? Jag har en hel del båtvana sedan barnsben, dock från större båtar än så. Så kanske blir en smärre chock med så liten båt?

Den får ju inte vara för tung och stor heller. Jag har som sagt ingen dragkrok på bilen, men skall skaffa. Kommer ändå inte få dra särskilt tungt då bilen inte är stor. Så för eventuella transporter behöver jag kunna traila den. Eller kan man lösa transporter på andra sätt? Isåfall hur? Med transporter menas då främst från inköpstillfället till båtplatsen. Kommer inte traila båt mellan olika sjöar.

Det är ju lite lockande att ha frontmonterad elmotor. Dock ställer jag mig tveksam till hur det skall gå att ha iom att båten kommer ligga i båtplats. Det låter väldigt omständigt att släpa en elmotor fram och tillbaka varje gång jag skall fiska. För att inte tala om batterifrågan. Så, ni som har båtplats och båt med elmotor, är det omständigt eller värt besväret?

Styrpulpet eller rorkult är ju en annan fråga. Jag har kört båda varianter tidigare, och trivs bäst i styrpulpet. Tycker man har bäst översikt från sådan. Men, jag har sett att Scandica har fina fiskeanpassade rorkultsbåtar…kanske över min budget dock.

Jag har tänkt mig en fyrtaktsmotor, helst inte äldre än 10 år. Tänker mig att nyare motorer håller bättre, samt kanske drar mindre soppa än en gammal tvåtaktare.

Är hyfsat bekväm av mig, så vill inte ägna så mycket tid till underhåll och fix osv.

Jag värdesätter stabilitet, man skall kunna stå i båten och fiska, gärna på toft eller kastdäck om sådant finns utan att det blir vingligt.

Har ni några rekommendationer på båt och motor till mig som funkar med min tänkta budget? Är det en rimlig budget?

Budgeten är nog tyvärr i lägsta laget men någon äldre plastbåt finns säkert att finna inom den.

Frontmonterad motor tycker jag absolut du ska satsa på, samt litiumbatteri eftersom det jobbigaste att släpa är blybatteriet. Om du får in en pirra i bilen underlättar det också.

Kommentera

En äldre plastbåt och nyare motor hade jag satsat på har ett ekonomiskt kitt själv där elite7:an och motorn är det dyra i ditt fall dra frontmotorn upp priset
      köpte en 30kärra för 4000 och hämtade en plastbåt med trasig köl för 300 så en tusing till polyester/glasfiber/epoxyfärg och arbete så var båten klar en Yamaha 4hk 4-takt för 5” ny 2017 så var jag i hamn .
      du behöver ju större motor så där försvinner pengar och beskriver dig som bekväm och då blir det naturligt dyrt redan där

Kommentera

Jaja, jag har möjligheten att gå upp lite i budget, så kan lägga mig på runt 100000 om jag vill. Är dock snål, men har lite svårt att avgöra om jag blir dumsnål eller inte i denna fråga. Jag kommer nog helt enkelt göra så att jag spanar på blocket i denna prisklass och ser vad som dyker upp.

Är det något båtmärke som är känt för sämre kvalitet som man bör hålla koll på? Tycker mig ha läst att Ryds och Terhi enligt vissa åtminstone varit av sämre kvalitet förut. Men jag antar att det beror på hur tidigare ägare tagit hand om dem.

Kommentera

Terhi är gjorda i abs-plast till skillnad mot de flesta andra som är gjorda i glasfiber.. Glasfiber har ju fördelen att det är lätt att laga själv.

Kommentera

https://www.blocket.se/annons/alvsbo...460_r/97061058 Komplettera med en ny 20hk motor och en bakmonterad elmotor så har du ett ekipage som håller sig inom budgeten. Och det är inte heller fel att ankra på det gamla hederliga sättet med dragg istället för med en frontmonterad elmotor. Båten är en halvplanare så förvänta dig inte att den går mycket över 20kn och att åka i kuling kan vara lite obekvämt... Men borde funka perfekt till fiske under mindre extrema förhållanden och i skyddade vatten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 802 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka