En tråd om Linder Arkip - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tråd om Linder Arkip

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag har den längsta riggen då det inte är någon nackdel.
    Jag har 55 lbs och är nöjd med effekten.
    Jag kan köra upp till 2-2,5 knop på maxeffekt med den motorn. Kan vara lite svag om det är hård ström eller hård blåst.
    Men jag är mycket nöjd. Då jag inte är intresserad av att behöva släpa med 2 batterier om jag vill gå upp i effekt och måste köra 24V. Men det där får man ju anpassa efter eget fiskeintresse och behov. =)
    Henric Olsson

http://heinrich1979.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
      [ATTACH=CONFIG]80586[/ATTACH]'

Denna från Linder? kostar 1300 kr, känns prisvärt tycker jag.
      Den där tycker jag ser "hemmabyggd" ut, den bygger dessutom neråt och tar utrymme under, då den är lägre än fören. Jag kommer att montera av knaparna, främre grabbräcksinfästningarna, plåten med lanternan samt för/nosplåten. Men helt klart ett "prisvärt" alternativ om man inte kan fixa något eget.

Sen blir det att göra en mall och beställa durkplåt och göra en helt ny plattform, sen anpassar jag allt och för/nosplåten svetsas mot den nya plattform. Kika på heinrich73´s bilder.

Nya plåten använder då samma infästningar då knapar, grabbräcke återmonteras och jag behöver inte borra fler hål i relingen än dem som redan finns där.

Då får jag ett utrymme under plattformen som gör att jag där får plats med ett Biltema AGM 95A batteri och Minn Kota 60A säkring. Dyrt batteri men det är bra i fysisk storlek och har 4 års garanti.

Kika på Linders uppdaterade Arkip 460, nya modellen. Den är uppdaterad på det här sättet.
      Min lösning blir antagligen dyrare än Linders 1300:-, men nu blir det som "jag vill ha det"...

Motorn blir en Minn Kota PowerDrive 55PD V2/54" i-Pilot.

Fått rekommendation på den motorn till Arkip 460 av flera av varandra oberoende handlare/fiskare, ska köra trolling/spinnfiske och är det för hårt väder så kör jag med stora motorn.
      Bifogade filer
      Senast ändrad av goldfish; 2015-08-06, 07:51.

Kommentera

Har nu fixat en mall och kollat så batteriet går in som planerat.
        Blir ett besök på verkstaden och fixa till plattformen i durkplåt.

Click image for larger version

Name:	20150807_171220.jpg
Views:	1
Size:	869,0 KB
ID:	1779057

Kommentera

Ser ut som du har gamla skrovet? Använd Linders originalfäste så får du plats med Minn kotas batteribox i det lilla utrymmet under.

/Andreas

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
            Ser ut som du har gamla skrovet? Använd Linders originalfäste så får du plats med Minn kotas batteribox i det lilla utrymmet under.

/Andreas
            Min Arkip är från 2010, när jag tittat på Linders fäste så bygger det neråt och snarare minskar utrymmet under.

Minn Kotas batterilåda är ju dessutom 350mm hög, AGM batteriet jag tänker använda är 190mm högt.

Så jag förstår nog inte riktigt hur du menar...

Kommentera

Ja fast linders fäste är så kort att batterilådan får plats framför utan att stå på toften. Mao, det har ingen betydelse att det bygger nedåt. Anledningen att det är nerbockat är för att få stabilitet i plåten. Dock kan jag rekommendera att du även limmar fästet med typ esstack som komplement till skruvarna, annars vill det gärna släppa med tiden då elmotorn juckar sönder gängorna på skruvarna. En annan lösning är att sätta batteriet i styrbords stuv. Så kör jag på min nya Arkip eftersom de senare skrovet inte har någon plats för batteriet i fören eftersom där nu är en större plåt med en stuv under. I styrbords stuv får inte Minn kota lådan plats eftersom den är för hög, kör där i stället med en vanlig batterilåda och en vanlig automatsäkring. Fungerar minst lika bra och är betydligt billigare.

/Andreas

Click image for larger version

Name:	20130322_204821.jpg
Views:	1
Size:	1,00 MB
ID:	1779079

Kommentera

Nu vet inte jag om måtten på ditt batteri få plats i minn kota lådan men varför inte använda ett 80ah Tudor Exide, det använder nog säkert 90% av alla minn kota användare här i Sverige. Om du tycker att det är för dåligt så kan du ju ha ett i fören och ett i höger stuv och parallellkoppla dom.

/Andreas

Kommentera

Ja fast linders fäste är så kort att batterilådan får plats framför utan att stå på toften. Mao, det har ingen betydelse att det bygger nedåt. Anledningen att det är nerbockat är för att få stabilitet i plåten. Dock kan jag rekommendera att du även limmar fästet med typ esstack som komplement till skruvarna, annars vill det gärna släppa med tiden då elmotorn juckar sönder gängorna på skruvarna. En annan lösning är att sätta batteriet i styrbords stuv. Så kör jag på min nya Arkip eftersom de senare skrovet inte har någon plats för batteriet i fören eftersom där nu är en större plåt med en stuv under. I styrbords stuv får inte Minn kota lådan plats eftersom den är för hög, kör där i stället med en vanlig batterilåda och en vanlig automatsäkring. Fungerar minst lika bra och är betydligt billigare.

/Andreas

[ATTACH=CONFIG]80710[/ATTACH]
                  Tack för dina tips och synpunkter, ska kika på ditt förslag.
                  Kör du en Ipad via nätverk med din Lowrance ?

Har köpt mig ett Lowrance HDS7 Gen3 som också ska monteras.
                  Har du några tips för aktergivaren så tas det också tacksamt emot.

Kommentera

Hej,
                    Jag körde bara sjökort på Ipad. På nya båten kör jag en hds 9 och komplettera med ipad om det skulle behövas, men inget nätverk. På gamla båten körde jag linders fäste för aktergivare men de funkade inge bra hur jag än fixade. Nya båten så sitter givaren direkt skruvad mitt i den nedre listen vilket gör att den kommer ganska lågt. Har precis kört in motorn men i 15 knop är inga problem att behålla kontakten. I sidled så sitter mellan mellan steglisterna så långt ner mot motorn som det går (utan att hamna framför) på styrbord sida kanske ska tilläggas. Kan ordna lite bilder på det hela på torsdag när jag kommer hem.

Mvh
                    Andreas

Kommentera

Hej,
                      Jag körde bara sjökort på Ipad. På nya båten kör jag en hds 9 och komplettera med ipad om det skulle behövas, men inget nätverk. På gamla båten körde jag linders fäste för aktergivare men de funkade inge bra hur jag än fixade. Nya båten så sitter givaren direkt skruvad mitt i den nedre listen vilket gör att den kommer ganska lågt. Har precis kört in motorn men i 15 knop är inga problem att behålla kontakten. I sidled så sitter mellan mellan steglisterna så långt ner mot motorn som det går (utan att hamna framför) på styrbord sida kanske ska tilläggas. Kan ordna lite bilder på det hela på torsdag när jag kommer hem.

Mvh
                      Andreas
                      Tänkte mig att spegla HDS7:an till en iPad, så att även den som
                      inte är kapten i båten kan se vad som rör sig nere i djupen...

Jag lurar vidare på aktergivare, fick låna ett Minn Kota fäste.
                      Men jag vet inte riktigt om jag vill ha ett klumpigt portabelt fäste.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 851 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka