Fiskespön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskespön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskespön

Finns det något intresse för handbyggda spön med design som slår det mesta, jag bygger det mesta, havsfiskespön, spinnspön eller haspelspön

Nedan ett exempel på en dekorationslindning

Bifogade filer
    sigpic

Intressant

Låter intressant.
    Hur mycket tar du ex ca för ett bygga ihop ett 20punds havsfikespö ca 8fot
    Med lite extra dekor mm

Kommentera

Re: Intressant

Originally posted by oringen
      Låter intressant.
      Hur mycket tar du ex ca för ett bygga ihop ett 20punds havsfikespö ca 8fot
      Med lite extra dekor mm
      Vissa riktlinjer, jag bygger endast spö med material av hög kvalitet, lägger ned mycket omsorg vid alla momenten.

Så priset kan sluta på allt från 5000 - 15000 kr för ett komplett spö med handsydd spöpåse i matchande färg.

Kan förstå om vanliga dödliga skakar på huvudet inför det priset, det flesta spön jag sålt har gått till personer som troligen aldrig kommer att använda det, utan endast vill ha något att "hänga på väggen".

Jag bygger hellre ett vackert spö en två mindre vackra

Vill man komma undan billigt är det enklast att bygga det själv, jag bistår gärna med min kunskap.

Rent fiskemässigt så finns det industribyggda spön på marknaden, som är lika bra för under 2 papp, men dom blir förstås inte lika personliga mm.
      sigpic

Kommentera

Originally posted by Tobbe
        Snygg lindning där!

En liten fråga: Hur gör du för att få lindningen hela vägen ner till handtaget? Gör du lindningen innan du sätter fast handtaget eller?

MVH
        /Tobbe
        Jag gör själv som så att jag gör klart hela handtaget, förutom den sista korkringen eller möjligen de två sista, som träs på efter det att lindningen är klar, antingen innan eller efter det att lindningen lackerats. Att göra lindningen innan det att handtaget är klart går säkert, men jag tycker att det finns fler moment av osäkerhet om handtaget skall göras efter lindningen.

Alla sätt är bra utom de dåliga

Här ytterligare en vacker lindning, dock ej tillverkad av mig
        Bifogade filer
        sigpic

Kommentera

Har själv ett Pike Furusund 11' som är handbyggt av en engelsman på en Sportexklinga. http://www.trumman.com/bft/bft.htm
          Oerhört populära här på ostkusten bland gäddfiskare. Skulle du kunna bygga ett Jerkbaitspö 6.5' på en sån klinga? Inte för att jag har råd med ett spö för 5 lök men skulle det va möjligt å få till ett bra/funktionellt eller bygger du mest för syns skull?

//K
          BJ@

Kommentera

Originally posted by cico
            Har själv ett Pike Furusund 11' som är handbyggt av en engelsman på en Sportexklinga. http://www.trumman.com/bft/bft.htm
            Oerhört populära här på ostkusten bland gäddfiskare. Skulle du kunna bygga ett Jerkbaitspö 6.5' på en sån klinga? Inte för att jag har råd med ett spö för 5 lök men skulle det va möjligt å få till ett bra/funktionellt eller bygger du mest för syns skull?

//K
            Vill helst inte erkänna det offentligt , de spön som jag byggt har enligt mitt eget tycke blivit både snygga och bra, men rent funktionellt är de inte i någon större utsträckning bättre än spön som köps i affär. Just Jerkbaitspön har jag ingen erfarenhet av vilket förstås inte är idealiskt i en byggsituation. Har byggt 2-4 spön per år, bygger dem för att det är skoj framförallt utformningen och designen och för det ekonomiska tillskottet , hinner jag bara bygga ett litet antal spön så vill jag förstås verkligen krama ur köparen varenda krona som går

Sådär nu har jag avslöjat min taktik, hoppas inte att forumets penningsvin läser detta inlägg
            sigpic

Kommentera

Originally posted by Sturgeon

Vill helst inte erkänna det offentligt , de spön som jag byggt har enligt mitt eget tycke blivit både snygga och bra, men rent funktionellt är de inte i någon större utsträckning bättre än spön som köps i affär. Just Jerkbaitspön har jag ingen erfarenhet av vilket förstås inte är idealiskt i en byggsituation. Har byggt 2-4 spön per år, bygger dem för att det är skoj framförallt utformningen och designen och för det ekonomiska tillskottet , hinner jag bara bygga ett litet antal spön så vill jag förstås verkligen krama ur köparen varenda krona som går

Sådär nu har jag avslöjat min taktik, hoppas inte att forumets penningsvin läser detta inlägg
              hehe nu kommer det fram

Men seriöst, då e jag med på hur det ligger till. antar att det ligger en del provfiske bakom om man ska göra en ny sorts spö.

//K
              BJ@

Kommentera

spön

Till Sturgeon---> Hur många procent av de spön som du bygger säljer du?
                Använder du dina handbyggda spön själv?
                Gone fishing- will never come back!

Kommentera

Vad skulle du ta för ett 11-12 fots klass 10-11 kustflugspö??

Kommentera

Eller bygger du inte flugspön??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Cannonball, 2012-03-07, 20:43
                    1 251 svar
                    102 450 visningar
                    0 gillar