abborre i akvarium? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

abborre i akvarium?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• abborre i akvarium?

hej! jag funderar på att skaffa mig abborre i akvarium.
    vet någon vad som krävs för att dem ska leva och trivas då?
    hur är det med temperaturen, pumpar, storlek på akvariumet sam om det går bra med kranvatten?
    Tacksam för svar! Mvh Roger!

Har också lust att skaffa abborre till ett akvarium! Har inte stor koll alls om hur man ska göra, men vet att temperaturen måste vara under 23° och kranvatten tror jag inte på, det brukar alltid vara lite lätt klorerat och då dör nog fisken... Du kan gärna säga till om du lyckas hur du gjort eller om du inte lyckas vad som blev fel, är som sagt också sugen på att prova
    http://www.youtube.com/user/Lulefiskarna?feature=mhee

Kommentera

Det går bra att ha abborre i akvarium om du har tillgång till rent vatten, ej komunalt som Oscar sa ofta är klorerat, egen källa med bra kvalitet eller hämta sjövatten. storleken på akvariet har betydelse, ju större och fler fiskar destå större akvarium och pump behövs

Kommentera

Vet inte om det är helt lagligt att fånga vilda fiskar och ha dom som "husdjur" brukar va okej att sumpa diverse skaldjur och fiskar..

Kommentera

Kan man ha gädda i akvarium och mata med levande små fiskar?

Kommentera

Det är lätt att sköta både abborre och gädda i akvarium, men tänk på att det är ryggradsdjur och tänkande varelser så gör det så bra som möjligt för djuren och fånga in dem när de är väldigt små (under 10 cm) så tror jag att du ökar chansen för att de ska trivas.

Gäddor äter gärna levande fisk i akvarie. Jag och några kompisar hade ett försök i skolan när jag gick på gymnasiet för länge sedan och den gäddan klarade sig i två år innan vi släppte ut den igen för att den blivit för stor. Den var väldigt tam och tog massor av fisk.

Kommentera

Aborrre i akvarium är inte så svårt som man tror, jag har två st abborrar och tre mörtar. Akvariet är på 125 liter men jag ska skaffa ett större när de har växt (6-7 cm nu) men en halvkilosabborre trivs utmärkt i 375 liters, jag tog de från 0 gradigt sötvatten i en 10-liters hink (fylld med vatten från sjön) och bärde hem den, väl hemma tog jag ut 1 liter vatten och hällde i en liter från akvariet ungefär var femte minut efter ca 40min-1 timme använde jag termometer för att kolla när vattnet i hinken blev 22 grader som jag har i akvariet (jag hällde i varmvatten i hinken för att få upp graderna) sedan la jag försiktigt i fiskarna i akvariet, de Var oroliga första dyngnet sen var det lungt, knepigt var det att få de att börja äta, mörtarna vägrade äta innan tredje dyngnet och abborren innan en vecka. Första veckan fick mörtarna SMÅ brödbitar (större än munnen äter det inte) jag slänger ner små bitar 10 cm framför nosen så att de ser maten! Abborrarna samma sak. Nu äter det vanligt flingfoder som flyter på ytan. Se bara till att ha någon/några växter plast eller levande spelar ingen roll, och nästan viktigast är ett grott liknade "gömställe" så att de känner sig trygga om man stör de för mycket, det händer lätt när gäster springer och bankar på rutan så gömmer sig abborrarna
              direkt! Läs lite på zoopet.se där finns mycket om svensk fisk i akvarium. Hoppas att jag hjälpte dig! Kan även tillägga att abborre trivs i rumstemp och behöver ingen kylning som andra påstår, visst blir det lite slöare när tempen ligger över 20 men inte så att den är tråkig, mört är dessutom bra eftersom den äter alger och matrester!

(jag har egen brunn och använder vatten i kranen men om man har kommunalt vatten får man köpa medel som tar bort vissa tillsatta kemikalier och klor mm, (finns att köpa i akvariebutiker). Nästa fisk i akvariet blir gädda nu i vår-försommaren när man kan hitta 10cm gäddor!
              Aborre 1,3kg Gädda 6kg

Kommentera

Höll på mycket med akvariehobbyn i min ungdom och hade ett tag några borrar och en liten ål i akvarium. Som sagts så är det inga som helst problem, så länge vattenkvalite´n är bra. Fungerar även utmärkt att använda kommunalt vatten. Gör bara iordning akvariet och låt det gå en vecka eller två innan fisken släpps i. Ta det dessutom väldigt försiktigt med matningen i början. När man gör vattenbyten, så är det bättre att göra täta byten där 5-10% byts än att byta mycket vatten på en gång. Med ett bra foder, så får ju även borrarna väldigt fina färger. Gjorde fodret som jag matade med själv http://www.ciklider.se/artiklar/mp_rakmix.shtml, men det funkar säkert bra med färdigfoder också.

Kommentera

Som Wadman sa, låt gärna akvariet stå 1-2 veckor innan så du vet hur man tar hand om ett akvarium innan du har fiskar i det, dessutom är det bra för akvariet! Ta gärna ca 20-30% vatten från där du ska fånga abborren, det hjälper akvariet med att skaffa bakterier som abborren kan behöva
                  Aborre 1,3kg Gädda 6kg

Kommentera

För den som vill läsa en trevlig bok om insjöfiskar i akvarium så kan jag rekommendera Kurt Lindhés klassiker Mina tama insjöfiskar. Många bra råd och spännande fisköden.
                    Borde finnas på välsorterade bibliotek.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    543 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn