Hej. Precis hemkommen efter en kortare tur i frugans hemtrakter vilket är norrbottens inland då det kan ev. vara avgörande på kommande fundering. Pimplade i en fullstor tjärn om man kan kalla det så, denna tjärn ska inneha Harr, Öring, Röding och Regnbåge. Frugans yngre kusin Landade en **** på 0.85kg samt 44cm lång. Sa i princip direkt att bra jobbat det där är ingen dålig öring hörru! Men var var inte helt 100 för tänkte att det gott kunde vara en regnbåge. Hade skickat iväg några snaps i samma veva varav ett svar kom från en kompis som jag vet brukar fiska en del inplanterad regnbåge vars svar va ”gu så grann en regnbåge”. Jag personligen har fiskat väldigt lite just regnbåge men har såklart fångat en och annan under min livstid och för mig är regnbågen annars i utseendet, med det menar jag oftast lite tjockare och rundare och inte lika atletiskt formad så att säga(pratar om inplanerad regnbåge). Jag själv är från västerbotten och har fiskat hela mitt liv i princip. Vet att inhemsk öring i framförallt tjärnar skiljer sig avsevärt mot dehär. Även inplanterad öring också. Den öringen som jag tänker på med likheten med denna är öring som är fångad i vissa sjöar (västerbottens inland) eller det du kan fånga i många rinnande vatten. Men efter x antal timmar på dasset med googlingar och allt däremellan så valde jag att fråga min kära far ifall då han alltid har koll när det kommer till dessa ämnen. Skickade 2 bilder och en fråga - Öring eller Regnbåge?
svaret jag fick var - Ev röding! Var?
(han hade ingen aning överhuvudtaget vart jag hade fiskat, vad det går för fisk i denna tjärn eller vart jag befann mig)
hursomhelst så svarade jag han med detta svar
- Hur kan du tro röding? *****tjärnen i ******. Är harr,röding,regnbåge och öring som går stt få här.
varav han svarade - Ser ut som röding!
mitt svar blir då - Vart ser tecken på att det skulle kunna vara en röding? Jag tycker mer regnbåge med tanke på alla prickar längs kropp, fena osv.
hans svar på det var - Färgen, men huvudet ser kort ut, så det kan vara regnbåge.
slutade med att han ringde upp och jag sa att jag har nog aldrig sett en röding som är såpass blank och silvrig förutom de fåtal man lyckas fångat kring hav och eller där älven mynnar ut och då dessutom verkar sakna det tydliga kännetecknet röding har. Men han påstod att ibland kan dom se ut sådär i vissa vattendrag beroende på om det är sandig botten och dittan och dattan.
Aja blev utdraget och dåligt formulerat. Skitsamma.
det jag är ute efter är ett svar! Har ni relevanta frågor så fråga på.
Hoppas bilderna har laddats upp då täckningen här är i princip obefintlig.
svaret jag fick var - Ev röding! Var?
(han hade ingen aning överhuvudtaget vart jag hade fiskat, vad det går för fisk i denna tjärn eller vart jag befann mig)
hursomhelst så svarade jag han med detta svar
- Hur kan du tro röding? *****tjärnen i ******. Är harr,röding,regnbåge och öring som går stt få här.
varav han svarade - Ser ut som röding!
mitt svar blir då - Vart ser tecken på att det skulle kunna vara en röding? Jag tycker mer regnbåge med tanke på alla prickar längs kropp, fena osv.
hans svar på det var - Färgen, men huvudet ser kort ut, så det kan vara regnbåge.
slutade med att han ringde upp och jag sa att jag har nog aldrig sett en röding som är såpass blank och silvrig förutom de fåtal man lyckas fångat kring hav och eller där älven mynnar ut och då dessutom verkar sakna det tydliga kännetecknet röding har. Men han påstod att ibland kan dom se ut sådär i vissa vattendrag beroende på om det är sandig botten och dittan och dattan.
Aja blev utdraget och dåligt formulerat. Skitsamma.
det jag är ute efter är ett svar! Har ni relevanta frågor så fråga på.
Hoppas bilderna har laddats upp då täckningen här är i princip obefintlig.
Kommentera