Bass, Crappie eller liknande i sverige? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bass, Crappie eller liknande i sverige?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
    Har för mej att ABU planterade in Bass i någon eller några sjöar på 50-60 talet i Blekinge. Resultatet vet jag inte.

Tumlaren
    Jag har en Napp och Nytt från 1966 där det finns ett reportage om det och nyfiken som jag är så ringde jag ABU och kolla. Fick svaret att Bass finns kvar i den sjön och är till för provfiske och för inbjudna fiskare. Detta var för några år sedan, 10-12 år sen, men jag skulle tro att fisken finns kvar i sjön än i dag.

Kommentera

Det är nog seriöst min stora dröm. Ett väl fungerande bestånd av bass i svenska vatten. Med väl fungerande menar jag att det inte återföljs av de katastrofala följderna folk här inne pratar om. För just som SPORTFISK, har jag svårt att tänka mig något liknande bassen.

Allt mysiga pill med olika metoder, taktiker, jiggar, poppers, crankbaits, ja allt som folk sysslar med nu i det moderna abborrfisket, fast riktat mot en mycket mer stridbar och större fisk. Inget fel på abborren alls, lägger själv mycket tid på det fisket, men bass, ja det är något annat.

Kommentera

Jag ser ingen skillnad i P&T-vatten (ej förbundna med annat vatten) med regnbåge och t.ex. crappie.

Just crappie borde klara sig utmärkt med tanke på att de ofta fiskas från isen och då rimligtvis klarar svenska vintrar problemfritt.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Jag ser ingen skillnad i P&T-vatten (ej förbundna med annat vatten) med regnbåge och t.ex. crappie.

Just crappie borde klara sig utmärkt med tanke på att de ofta fiskas från isen och då rimligtvis klarar svenska vintrar problemfritt.
          Du lär aldrig få tillstånd för en sån inplantering ändå. Vi har lite hårdare regelverk nu än på 50-talet

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
            Du lär aldrig få tillstånd för en sån inplantering ändå. Vi har lite hårdare regelverk nu än på 50-talet
            Du har helt rätt! Min inställning är rent principiell.

Kommentera

Det er tidligere satt ut bass (large- og smallmouth) i flere vann i Norge. Min familie har hytte i Vansjø (ca 40 min kjøring fra svenskegrensen) og det var ett av vannene hvor det ble satt ut largemouth. Hvis jeg husker riktig ble det gjort to utsettinger med noen tiårs mellomrom.

Fra den ene utsettingen ble det gjort en eller to gjenfangster. Men arten klarer ikke å reprodusere seg, sannsynligvis på grunn av for lav vanntemperatur i gytetiden. Det samme gjelder flere arter fra den andre siden av Atlanteren, enkeltindividene klarer seg fint her men lykkes ikke med gyting.

Her kan dere leser litt mer om temaet: http://www.larsoglars.no/?p=9172
              Team Colibri

Kommentera

Jag har lyckats få med mig ca. 1000st crappie yngel som i mitten på hösten släpptes i en sjö norr om sthlm

*skoja*

Varför vill man hellre fiska crappie än abborre?

Kommentera

Are you serigös or full of crap(pie)?

Donald Trump will make crappie fishing great again... jag flyttar till USA!
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-12-04, 16:54.

Kommentera

Kan det ha att göra med att man brukar önska skitfiske ? Med tanke på i vilket sammanhang ordet crap brukar användas på andra sidan pölen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg

Varför vill man hellre fiska crappie än abborre?
                      Amerikaner fiskar crappie. Svenskar tycker att amerikaner, överlag, är tuffa, och svenskar, överlag, vill gärna vara amerikaner. Det räcker givetvis inte med att Stockholm stads slogan är på engelska, landets största köpcenter och mest kända arenor har engelska namn, och att Jönköpings universitet (!) nuförtiden officiellt heter Jönköping University, ty det liksom per automatik skapar bättre renommé och sätter, som man säger, Sverige "på kartan".

Därför måste vi fiska crappie. Likaså duger inte Gäddan - Musky ska det vara! Sportfiskesverige måste ju sättas "på kartan"! Allt annat är landsortsnonsens, eller något.

Skämt åsido...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                      11 svar
                      541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg byggarn