Team NickeNockers: BIG FIVE - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team NickeNockers: BIG FIVE

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team NickeNockers: BIG FIVE

Efter en dags vila (sittandes på en stor flotte och grilla, se krokodiler ) så tänkte jag skriva om ”the BIG FIVE”
    Vi fick se dem ! så sjukt otroligt att man har svårt att fatta hela grejen. Elefant, Buffel, Noshörning, Lejon, Leopard. Under två dagar körde vi morgon till kväll för få ut max av safarit, och det kan man säga att vi fick. Jättemycket djur, BIG FIVE och massor av annat.
    Kort resumé :
    Resan till Phalaborwa där vi skulle bo första natten tog ca 3,5 timme. Väl framme runt 23:00 packade vi in oss på en jättemysig lodge. Myggsprej för att komma undan risken för malariamyggorna och nät över sängarna. 04:45 ringde klockan och ut med packning och barn i bilen och i äg mot gaten (Phalaborwa gaten). Spänningen stiger och förväntningarna var höga kan man säga. Väl inne sitter vi redo med kameror laddade och fullt span En Pumba (vårtsvin) kom nästan direkt tassandes i vägkanten. Strax efter dyker det upp en flock vildhundar (mycket ovanligt) och direkt intill bilen, djuren är verkligen vilda man känner att man är hemma hos dem och inte tvärt om som det är med djurparker som vi nordbor är vana vid. Första BIG FIVE (Elefant), en mindre flock men där fick vi väldigt bra kort, en stor hane går på vägen rakt mot bilen. Backen var i och gasfoten i högsta hugg, man har respekt när djuret är dubbelt så stort som bilen (vilket i detta fall var en VW buss för 8 personer). Många impalor blev det och även zebror och gnu:er. Efter lunch som spenderades i Oliphant med en grym utsikt började resan gå söder ut i parken mot ”katt tätare” område vid namn Satara camp. Området var väldigt härjat från en monsun i Januari som sköljde området ordentligt, vilket märktes på vägar som ibland inte en fanns kvar !
    Mitt på en grusväg i spanet får jag ”kommando” STOPP, backa fort. En impala hängde i ett träd och tanken var snabbt igång, leopard kan nu finnas inom synhåll. Och där låg den ! bakom en buske såg vi den ligga på lur. Mycket mer av den lyckades inte se, de är bra på att kamouflera sig. Efter ytterligare några mil blev vi stannade av en bil som fråga om vi ville se lejon ! Knappa kilometern bort låg en flock ca 5 meter från vägen under ett träd och vilade. Väldigt konstig känsla, så pulshöjande och spännande samtidigt som rädsla för dessa vilda bestar. FEM meter bort !!!! så sjukt häftig känsla. Buffel dök sedan upp i en flodfåra och en massa andra djur. Giraff måste jag personligen säga blivit en stor favorit, väldigt unika djur. Så imponerande och ståtliga samtidigt färgglada och sen med horn mitt i allt.
    (Skall försöka putta in lite bilder strax)
    Eftermiddagen körde vi runt Satara och ut mot Orphen som var gaten vi skulle in i på nästa morgon. Tiden gick och gaten stänger 18:30 och är man inte där så var det 2000 Rand i böter. På vägen ut satt vi som vanligt och spanandes och förväntansfulla. Jag körde och i periferiseendet såg jag en katt i en uttorkad fallfåra men vi hann köra hundra meter innan jag fattade vad jag såg. Broms och back undertiden jag förklarade min känsla, tror inte någon trodde mig (regeln är vi backar för allt utom Impala) så bilen for bakåt. Väl framme på bron stod den där, en leopard mitt i fåran. Den travade runt där nere och brydde sig inte om våran närvaro så kamerorna gick loss, fullständigt bananas kan man säga
    Så grymt fräckt djur och så där mitt framför oss ! Vi hade tur
    Nästa dag kommer senare, skall försöka skicka in lite bilder nu.
    Share on Facebook Tweet

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Team PILF - 2,5 dåre i en båt......

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 838 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 320 visningar