Under de senaste veckorna har jag tagit tagit en del kortare kvällsturer till kanalen. Några kvällar har det varit så tätt mellan spöna att det känts svårt att hitta någon vettig plats att stå på. Temperatur, vindar och annat har också stor inverkan på hur huggvilliga borrarna är för stunden, så det är långt från alltid som det här fisket är särskilt enkelt.
Härom kvällen prickade jag i alla fall rätt plats vid rätt tid och då lyckades jag under en kort stund kroka ett femtontal pigga fiskar, med flertalet mellan halvkilot och kilot. Efter denna bonanza hörde Jesper av sig och ville haka på, och det fick han förstås så gärna så. Nu var det inte riktigt lika tätt mellan huggen men ändå ändå en hel del action och med samtliga fiskar av schysst storlek. Som vanligt när vi fiskar i kanalen lät både jag och Jesper all fisk gå tillbaka.
Beten då? Själv har jag på sistone enbart kört med traditionell jiggning. Ibland kanalklassikern twintail i colafärg men oftast små shadjiggar. Allra bäst har jag lyckats med en oansenlig liten svartvit sak trädd på en 7-gramsskalle. Den bästa kvällen stod denna för samtliga fångster, och var förstås hyfsat söndertuggad efteråt. Jiggarna fiskar jag med ett kit bestående av en Shimano Technium i 1000-storlek, ett Speedmaster Dropshot-spö och Fireline 0,12 mm. Med dessa grejer känner man abborrarnas nafsningar, hugg och det där typiska stötandet på ett riktigt schysst sätt.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Härom kvällen prickade jag i alla fall rätt plats vid rätt tid och då lyckades jag under en kort stund kroka ett femtontal pigga fiskar, med flertalet mellan halvkilot och kilot. Efter denna bonanza hörde Jesper av sig och ville haka på, och det fick han förstås så gärna så. Nu var det inte riktigt lika tätt mellan huggen men ändå ändå en hel del action och med samtliga fiskar av schysst storlek. Som vanligt när vi fiskar i kanalen lät både jag och Jesper all fisk gå tillbaka.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)