Team Hajmat: Lite blandat Ålandsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Hajmat: Lite blandat Ålandsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team Hajmat: Lite blandat Ålandsfiske

Härligt sommarfiske.

-
    Jag befinner mig återigen på Åland efter att ha farit runt lite i Västerås, Uppsala och Söderhamn. Det har inte fiskats så mycket den senaste tiden men nu är jag alltså tillbaks till min favoritfiskeö och då måste man ju bara fiska. Det började en kväll när jag och Cine begav oss inåt Mariehamn för att titta på några fyrverkerier efter Rockoff-festivalen som hålls varje år. Men vi hann förutom det med att äta en riktigt smaskig pizza och lite abborrjiggning från land…

Efter att pizzan avnjutits så hade det hunnit mörkna rejält men det gjorde visst ingenting. Medan jag stod och försökte få loss Cines jigg från något bråte på botten gav jag mitt spö till henne, ett jerkspö med en Revo Toro samt en aningen större jigg, i brist på annat. Jag sa till henne att sänka ner jiggen till botten och rycka lite så länge och jiggen han knappt komma ner till botten innan någonting sög i sig jiggen…

PB:t var ett faktum och vi mätte den fina borren till 32 cm. Mycket kul! Efter foto och mätning fick den simma tillbaka…
    Jag hade inte fått någon fisk på länge så till slut fick jag ta några kast med ”abborrspöet” och då fick jag kvällens sista lilla abborre.

Kort därefter smällde det vilt på himlen…

Dagen efter var det gäddfiske på schemat. Jag hade snackat ihop mig med den mycket duktige gäddfiskaren Johan Boman*och vi skulle fiska från hans guidebåt i hans hemmavatten runt stugbyn där han fiskat sedan han var liten.**Vi kom ut vid lunchtid och vi började glida av en kant lite mer inomskärs. Det dröjer inte länge innan Johan har både följare och hugg på sina snabbt fiskade jerkar men ingen som fastnar fastnar. När vi nästan glidit av hela kanten ser jag ett stort stenblock inne bland växterna och Johan, som uppenbarligen kan sina vatten väl, säger ”Kasta där, precis till vänster om stenen, där står det alltid*gädda…” Min Svartzonker-tail i plast han knappt landa innan gäddan högg och dagens första lilla gädda kunde landas. Kul!
    Vi landar någon till liten gädda inne bland växterna inomskärs innan vi styr ut mot ”de riktiga ställena” utomskärs. Här dominerar klippor och sten och vattnet är otroligt klart. Som hämtat ur filmerna om Saltkråkan. Jag som har min gäddfiskebakgrund i Mälaren, Dalälven och grumliga små insjöar var minst sagt skeptisk till en början – kan det verkligen stå gädda här? Och hugger de isåfall verkligen på våra konstgjorda beten i det otroligt klara vattnet? Jag hann inte fundera länge innan första gäddan stenhårt attackerade min Toppie

Vi landar några till gäddor men den kraftiga nordanvinden gör det svårt att fiska, inte minst för Johan som hela tiden måste styra båten från vassa klippor som sticker upp lite här och var. Snart åker vi in i en lite mer skyddad vik med lite mer växter och det dröjer inte länge innan Johans spö står böjt.
    Det är knappt att jag hinner lägga ifrån mig kameran innan det hugger stenhårt på min Toppie igen. Och sen igen. Det verkar stå otroligt mycket gädda inne mellan stenarna men Johan menar att det är konstigt att det är så pass lite gädda där. Det brukar tydligen vara bra mycket bättre menar han och jag kan knappt vänta innan jag får uppleva det!
    Vi beger oss ännu längre in och driver av en kant där det står en hel del gädda. Vi landar någon var innan det blir ett härligt dubbelhugg på Johans skeddrag och min nya Crane 206.

Några gäddor till tar vi innan klockan börjar närma sig fem, då Johan behöver vara i land. När vi i hög fart far fram genom trånga sund och nära vassa klippor får vi syn på ett gäng jagande abborrar i ytan som verkar vara helt galna. Johan hinner nästan inte stanna båten förrän jag tjongar ut mitt nya lilla spinnerbait, en Booyah Pikee, och det sugande hugget kommer nästan omgående och ettriga knyckar fortplantar sig i mitt lätta LF Cobra-spö.

Abborren mäts till 35 cm, sätts tillbaka och vi kör snabbt vidare. Tanken är att vi ska göra en chansning och testa ett ställe som brukar släppa ifrån sig aningen större gäddor innan vi avslutar dagen. Vi kommer fram till platsen och börjar driva av den växtrika kanten och efter ett fåtal kast får jag ett riktigt karatehugg på mitt Svartzonker McCelly spinnerbait. Hugget missas dock och jag grämer mig ordentligt. Inte missa bra hugg på platser där guiden menar att det brukar kunna stå större fisk… Snart får jag dock revansch med ett till skönt hugg nära båten och denna gång sitter mothugget. Efter en intensiv fight med en sommarpigg gädda kan jag landa dagens största gädda på 82 cm.

Fisken sätts tillbaka och vi packar ihop grejerna medan vi kör tillbaks till bryggan precis nedanför Johans hus. Vi summerar dagen och konstaterar att vi landade runt 20 gäddor och någon abborre – märkligt dåligt enligt Johan. Jag tycker dock att dagen varit kanon och jag ser fram emot nästa besök…
    Betena som fungerade bäst under dagens fiske var Aad Dam Toppie, Kjelle Lundberg Stalker, Svartzonker McCellly, Svartzonker *Plastic Tail, Booyah Pikee och Crane 206 för min del och Buster II och olika skeddrag för Johan.
    Tack Johan för en otroligt trevlig dag! Och grattis på födelsedagen, som jag fick reda på först efter fisket…

Postat i:Fiskerapporter, Utrustning/beten

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 824 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 310 visningar