Esox-Lucius68: OKTOBER - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Esox-Lucius68: OKTOBER

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Esox-Lucius68: OKTOBER

    Finns det en gäddmånad som kan framkalla större abstinens än oktober? Tror inte det. Dagarna är fortfarande tillräckligt långa för att kompensera ett taktiskt felupplägg under en förmiddag. I november är dagarna allt för korta och där får man helt enkelt lita på att där man utgår ifrån skall leverera.
    Oktober innebär många gäddor under de flesta passen, medans november har få hugg men ofta bara grov gädda, vilket inte är så dumt.
    Vattentempen styr mitt fiske under denna månad då det är sjunkande temperaturer som gäller fram till isläggning.

    Hög vattentemp i början av månaden håller gäddan spridd i vattensystemet, medans fallande temperaturer drar ihop betesstim och gäddan följer med.
    Kommer tempen under 8 grader så blir det riktigt hett enligt mig.
    Fin oktobergädda i solsken och nordvindar
    Nu är det läge att gå över till betestrolling eller flötestrolling för att locka fram damerna på dansgolvet. Levande beten har en otäck förmåga att dra de största och vackraste, de man drömmer om att få dansa och känna på…

    BETESFÖRRÅD
    Redan i slutet av september börjar jag bunkra upp ett förråd med betesfisk som skall räcka till höstens fiske. Jag har en 80 liters tunna som det rinner lite färskvatten igenom och som håller fisken fräsch. Jag både metar och lägger ut mjärde för att fånga betesfisk.

    Vid min permanenta båtplats ligger det också en perforerad tunna som hänger fritt i vattnet full med betesfisk. När jag kommer på morgonen så plockar jag ut de exemplar jag vill ha. Den tunnan fylls sedan på med jämna mellanrum.

    Bästa betena är mört, id, braxen, sarv eller abborre. Jag vill ha storlekar på mellan 1 och 8 hekto. Längder på dessa fiskar ligger på mellan 20 – 50 cm.
    Vissa dagar fiskar sarvar bäst som i sig är oerhört livliga beten, vissa dagar är det en braxen som glider fram strax under ytan som fångar mest uppmärksamhet.

    WOBBLERS SOM LEVERERAR
    Wobblervalet går mot större storlekar och lugnare gång. Favoriten är utan tvekan Westins Jätten, den levererar år efter år. Jag har förkärlek till de gamla modellerna, men de nya från Kinetic fångar precis lika bra. Men ändå är det något visst med de svensktillverkade Jättarna.
    Bästa färgen är den klassiska blåa.

    De två senaste höstarna har även Savagears Butch i 21 cm varianten gett många fina gäddor. Den drar bra med gädda i fartregistret runt 1,5 knop.

    Tredje wobblervalet som jag vill lyfta fram är Strike Pro Giant som finns i en grundgående ca 4 meter och en djupgående variant ca 7 meter, en rejäl wobbler med stabil gång som ännu inte fått sitt definitiva genombrott.

    Favviswobblers, Westins Jätte, Butch och Strike Pro Giant
    I början av oktober ligger farten runt 1,4 – 1,8 knop för att justeras ned till låga 0,8- 1,2 knop under den andra halvan och resten av hösten
    Om jag frontar den här tror alla att den i alla fall väger 2 kilo...tänker Göran, tror jag
    Det enda negativa jag kan hitta med oktober är att månaden till slut, just tar slut, och vintern oundvikligt rycker allt närmare.




    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 444 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 090 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X