MeanMachine: Ispremiär! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Ispremiär!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MeanMachine: Ispremiär!

Klockan sex möttes vi på parkeringen, Stefan en ANING tröttare än vad jag var, beroende på 2 saker:

Nr. 1.
    Hela familjen Johansson ägnade nyårsafton åt att spela Wii hos ett par bekanta här i byn. Ett SMS från Stefans äkta hälft kom 20:56 och löd så här: "Bara så du vet så får du köra!" Då visste man att herr Johansson förmodligen tagit ett par klunkar för mycket av någon alkoholhaltig dryck och hade tydligen en VÄLDIGT rolig afton.

Nr. 2.
    Att komma hem 02:30 och bara sova 3 timmar bättrar ju inte på allmäntillståndet direkt.

Nog med pikning över Stefans taskiga ölsinne. ;-)

Packning, hämtning av mört och snabba ryck till Nyköping. Ut på isen, pejla av vindriktning och ta skydd vid en mindre ö och sen ut och borra i prylarna. Fort hade det gått för gryningen kom lagom tills vi fått ut det sista spöet.

Första nappet kommer ca: 30 minuter senare. Stefan fick den äran att inleda fisket men fick inte kontakt med någon fisk. En stund senare var det min tur. En hyffsad premiärgädda får snart syna isen. Snabbt tar vi fram vågen men konstaterar att batterierna inte klarat kylan. Vågen är stendöd. Det är rätt kallt och för att inte riskera gäddans ögon väljer vi att returnera gäddan direkt istället för att ta kort på den. Vi uppskattar vikten till mellan 6-7kg.

Nappen rullar på och Stefan får snart springa på nästa napp. Han tappar sin fisk och står förvånad och snopen med en söndertuggad mört i näven.Bara en lite stund senare kommer nästa napp. Medans jag börjar drilla min fisk så kommer ytterligare ett napp på ett spö längre bort. Stefan och jag står nu och drillar var sin fisk. Jag får upp min, krokar av och returnerar snabbt min 3-kilos gädda. Samtidigt drar Stefan upp sin fisk och returnerar även han en välkonditionerad gädda i 4-kilos klassen. Sen fortsätter nappandet i stadig takt. Jag tar en på ca 2,5kg. Stefan kontrar med en på dryga 3. Sen avslutar jag med att dra upp en 3 kilos innan fisket dör av och vi bestämmer oss för att flytta runt udden.

Stefan borrar upp nya hål medans jag börjar springa över med ett spö i taget. Vi måste snabba på i kylan så att inte mörtarna dör för oss. Snabbt i med dom och fisket på den nya platsen är igång igen. Rätt snart nappar det och Stefan kliver dit. Han tappar dock gäddan uppe vid iskanten men eftersom mörten sitter kvar och verkar hyffsat pigg så sänker han ner den igen. Medans han står med linan i handen så smäller gäddan på igen! 2 kg vägde den och måste ha varit förälskad i vår mört.

Vi sitter sen och väntar ett bra tag igen och får till slut napp ute på kanten. Jag går dit och krokar fast en fisk som dragit iväg med en hel massa meter lina. Den känns rätt så fin med tunga knyckar. Plötslig lossnar den bara. Snopen får jag veva upp och agna på en ny mört. Bara 5 minuter senare nappar det i samma hål igen. Stefans tur denna gång. Även han krokar en finare fisk men denna gång kliver fisken av rätt så snabbt. Mörten sitter kvar och har bara ett märke. Ett stort hål i mörtens nacken som av en huggtand och våra spekulationer går genast till gös. Detta skulle också kunna förklara varför fiskarna klivit av så abrupt. Gösen har en mycket hårdare mun än gäddan och det är svårare att få kroken att fästa i en gösmun. Spännande om vi kunde hitta gös här också!

Några fler napp blir det inte utan vi bestämmer oss för att packa ihop och få några välförtjänta sovtimmar istället. Men vilken underbar premiär det blev.
    7 gäddor upp med en fin snittvikt. Vad kan man mer begära? Nya tag imorgon!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 838 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 320 visningar