MeanMachine: Min syn på fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Min syn på fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MeanMachine: Min syn på fiske

Hej, läsare av denna blogg.
    Jag hoppas ni finner den intressant och läsvärd. Jag försöker här dela med mig av fiskets vedermödor och glädjestunder. Det kan ju vara så fantastiskt underbart roligt ena dagen, till att nästa dag välta över till en kall, blöt, eländig förbannelse.

Efter några år på nacken nu så känns det som vi hittat lite mönster och system i fisket som funkar för just oss på de vatten vi gillar att fiska på. Vi har inte längre de långa dipparna i fångststatistiken som vi tidigare haft, utan har kommit en bit i vår lärdom att anpassa oss efter rådande förhållanden och därmed välja fiskesätt och art efter detta. Det både jag och fiskepolaren Stefan uppskattar mest med isfisket är de oändliga vidderna av oborrad is, friheten att kunna placera sig vart man vill, lugnet av att sedan kunna sitta i godan ro och diskutera allt från kroköglor till hålutformningen på en innebandyboll och veta att man kan göra detta ostört. Så jag hoppas ni har förståelse för att vi inte avslöjar de vatten vi håller till på.

Jag har själv full förståelse för att man inte avslöjar sina favoritställen, men ibland undrar man om folk inte går lite väl långt för att det ska vara riktigt normalt. Har hört ett par riktiga knepiga historier nu som man inte kan göra annat än att garva åt.

I en normal fiskares huvud tror jag att fångstrapporter av stor fisk sporrar ens eget fiske lite extra. I alla fall jag tänker nog lite så att "kan den snubben, så kan nog allt jag också!" Eller hur? Man kan ju dela med sig av metod, vattenbiografi och djup. Då blir ju genast intresset för den andras vatten rätt ointressant, för man sätter ju genast igång att leta liknande röda trådar i sina egna vatten. Ska man hålla på att tiga eller rent av ljuga om sådan information blir det bara av den anledningen ju genast intressantare att ta reda på vattnet han fiskar i. Och just bara för att försöka få reda på så mycket man kan om metoderna han använt och hur biotopen ser ut just där. Jag hoppas innerligt att jag ALDRIG kommer lägga mig till med sådana diva fasoner. Amen.

Jag försöker här på bloggen att dela med mig av just vår fisketeknik, utrustningsalternativ vi gillar, fångstdata och våra ibland halvtokiga experiment så mycket som möjligt. Detta framförallt för att hjälpa andra som är precis där vi var för snart 10 år sedan. Jag kommer ihåg den fruktansvärda frustration vi ibland kände när inget gick som det skulle. Oftast hittade vi inte ens fisken, och när vi väl gjorde det så var det som förgjort att få fast nått.

Senast idag fick jag ett mail från en för mig helt okänd fiskare någonstans i Sverige som tyckte att vårat försök med ismete efter abborre verkade spännande. Han ville ha tips på hur han skulle komma igång med detta och han fick en utförlig beskrivning av våra 2 lyckade försök. Allt från utrustning till tänkbara fiskeplatser. Känns himla kul att få dela med sig av våra erfarenheter och det ska bli spännande att få höra resultaten senare.

Jag antar att de flesta av er läsare som kikar in här har eran egen handfull med smultronställen där ni ostört kan sitta och finna ro och en del spänning i fiskesjälen. Jag hoppas att ni kan få lite nytta av det ni läser här och får tillfälle att utnyttja eller rent utav utveckla lite av våra metoder och implementera dom på era favoritvatten och känna att även ert fiske utvecklas till det positiva. Hittar ni egna små trix som funkar, var då inte så jäkla trånghudade att ni ska ha ensamrätt på dom, utan sprid dom till era fiskekamrater! Det är trots allt så man får intresset runt om i landet att växa! Vatten finns så det räcker och blir över!

Själva har vi många roliga projekt kvar att testa. Ismete efter Lake. En tyngre satsning på grövre gös, En utveckling av ismetet efter abborre och så vidare utforskning av havs-ismetet.

Det som ligger närmast på programmet just nu är kommande helg som skall ägnas åt att utforska lite nya intressanta havsvikar i jakten på gammelgäddan. Stay tuned!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 840 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 320 visningar