Av ymse grunner har det blitt flere år siden siste jeg var på Vänern i Sverige, men denne helgen skulle jeg gjøre noe med det. Kalenderen var ryddet, campinghytte var booket og søknad om lite vind sendt oppover i systemet.
Dessverre ble søknaden avvist, og dermed måtte jeg avlyse campinghytta og se på andre alternativer for helgens fiske. Det ble mye frem og tilbake de siste arbeidsdagene av uke 39, sjeldent mye "virring" til meg å være. Uansett så endte jeg opp på IKEA (av alle steder) på fredag, men med en plan om å gjøre unna det som skulle gjøres der så fort som mulig og så sette kursen mot en noe mindre innsjø i Sverige.
Det gikk litt sånn som det måtte gå. Da jeg hektet varehengeren min på bilen for å kjøre til IKEA hadde det ene hjulet låst seg (igjen, dette er andre gang på kort tid) så hengeren måtte til forhandler. Heldigvis har IKEA gratis utlånshenger så jeg fikk gjennomført dagens handling, dog med en aldri så liten forsinkelse. Klokken ble 22 før jeg hadde pakket bil og båt om, og var klar for å kjøre sydøstover.
Jeg har ikke vært i Västra Silen siden 2016, turrapporten fra den turen kan leses HER, men jeg husket turen nedover langs sjøens vestsiden som lang og humpete så jeg hadde rekognosert på nett etter båtramper lengre nord. Via nettsider og flyfoto på eniro.se hadde jeg to alternativer, en i Årjäng og en mer i periferien ved Bottnane. Her ble det to bom av to mulige....
Rampen i Årjäng var stengt med gjerder og bom, samt en lapp som sa at havnevakten ikke var tilgjengelig etter 21.00. Siden jeg ikke kom dit før 00.15 var løpet kjørt, og jeg plottet inn Bottnane på navigatoren. Etter 40 minutter kjøring i stup mørke og plaskregn på diverse veier av typen smal, svingete og gruset, kom jeg til et skilt med innkjøring forbudt og "Privat väg". Da ga jeg opp, plottet inn rampen ved Silverlake i syd og kjørte den samme svingete elendige veien tilbake igjen og rundt sydenden av sjøen. 02.15 la jeg meg i soveposen bak i Starwelden, passelig sliten og passelig sur.
05.30 var det på tide å komme seg opp, stup mørkt men i det minste lite vind og bare yr. Ut med båten og så bar det nordover før jeg satte de fire stengene som trollingkortet tillater. To på rigg på henholdsvis 10 og 15 meter, og to på sideparavaner hvor en hadde en 50g blyparavan mens den andre gikk høyt i vannet (IMA Kommomo II går 20-40 cm under overflaten).
Jeg tøffet litt rundt i et område jeg hadde sett meg ut på forhånd, først på den ene siden av sjøen, men der var det lite byttefisk:
Jeg snudde derfor rask over til den andre siden, her var det mye mer byttefisk:
I det jeg kom litt tett på en grunntopp klokken 08.30 smalt denne madammen på.
Målet for turen var laks og ørret, og med ørretwoblere og fluorkarbonfortom på 0,40 er det med en viss nervøsitet man håver slike. Særlig når den tok en av få woblere jeg IKKE rigger med lenke, en IMA Kommomo SF-90.
Så ble det mange timer uten at det skjedde stort, før denne lille gjedda tok en Strike Pro i overflaten klokken 14.02.
Da jeg tok opp båten 16.20 viste min Simrad GO at jeg hadde kjørt i 8 timer og 27 minutter, tilbakelagt 9,48 nautiske og brukt 21,8 liter bensin.
Heldigvis gikk hjemturen uten større forviklinger. Neste harrytur blir nok til en annen sjø enn Västra Silen, og sannsynligvis med gjedde som mål - ikke bifangst.
Läs mer på bloggen
Dessverre ble søknaden avvist, og dermed måtte jeg avlyse campinghytta og se på andre alternativer for helgens fiske. Det ble mye frem og tilbake de siste arbeidsdagene av uke 39, sjeldent mye "virring" til meg å være. Uansett så endte jeg opp på IKEA (av alle steder) på fredag, men med en plan om å gjøre unna det som skulle gjøres der så fort som mulig og så sette kursen mot en noe mindre innsjø i Sverige.
Det gikk litt sånn som det måtte gå. Da jeg hektet varehengeren min på bilen for å kjøre til IKEA hadde det ene hjulet låst seg (igjen, dette er andre gang på kort tid) så hengeren måtte til forhandler. Heldigvis har IKEA gratis utlånshenger så jeg fikk gjennomført dagens handling, dog med en aldri så liten forsinkelse. Klokken ble 22 før jeg hadde pakket bil og båt om, og var klar for å kjøre sydøstover.
Jeg har ikke vært i Västra Silen siden 2016, turrapporten fra den turen kan leses HER, men jeg husket turen nedover langs sjøens vestsiden som lang og humpete så jeg hadde rekognosert på nett etter båtramper lengre nord. Via nettsider og flyfoto på eniro.se hadde jeg to alternativer, en i Årjäng og en mer i periferien ved Bottnane. Her ble det to bom av to mulige....
Rampen i Årjäng var stengt med gjerder og bom, samt en lapp som sa at havnevakten ikke var tilgjengelig etter 21.00. Siden jeg ikke kom dit før 00.15 var løpet kjørt, og jeg plottet inn Bottnane på navigatoren. Etter 40 minutter kjøring i stup mørke og plaskregn på diverse veier av typen smal, svingete og gruset, kom jeg til et skilt med innkjøring forbudt og "Privat väg". Da ga jeg opp, plottet inn rampen ved Silverlake i syd og kjørte den samme svingete elendige veien tilbake igjen og rundt sydenden av sjøen. 02.15 la jeg meg i soveposen bak i Starwelden, passelig sliten og passelig sur.
05.30 var det på tide å komme seg opp, stup mørkt men i det minste lite vind og bare yr. Ut med båten og så bar det nordover før jeg satte de fire stengene som trollingkortet tillater. To på rigg på henholdsvis 10 og 15 meter, og to på sideparavaner hvor en hadde en 50g blyparavan mens den andre gikk høyt i vannet (IMA Kommomo II går 20-40 cm under overflaten).
Jeg tøffet litt rundt i et område jeg hadde sett meg ut på forhånd, først på den ene siden av sjøen, men der var det lite byttefisk:
Jeg snudde derfor rask over til den andre siden, her var det mye mer byttefisk:
I det jeg kom litt tett på en grunntopp klokken 08.30 smalt denne madammen på.
Målet for turen var laks og ørret, og med ørretwoblere og fluorkarbonfortom på 0,40 er det med en viss nervøsitet man håver slike. Særlig når den tok en av få woblere jeg IKKE rigger med lenke, en IMA Kommomo SF-90.
Så ble det mange timer uten at det skjedde stort, før denne lille gjedda tok en Strike Pro i overflaten klokken 14.02.
Da jeg tok opp båten 16.20 viste min Simrad GO at jeg hadde kjørt i 8 timer og 27 minutter, tilbakelagt 9,48 nautiske og brukt 21,8 liter bensin.
Heldigvis gikk hjemturen uten større forviklinger. Neste harrytur blir nok til en annen sjø enn Västra Silen, og sannsynligvis med gjedde som mål - ikke bifangst.
Läs mer på bloggen