1 inch hooker! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1 inch hooker!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 1 inch hooker!

    Jag ser att dem flesta som fiskar karp gör två stora fel, ja det finns många, men det väsentliga är att man kastar ut och glömmer att titta i kanterna, det är det ena felet, det andra är att man bryr sig inte om två bleep på larmet och slår bort detta med att det var småfisk, vinden eller andra påhitt, som man tar till och man låter riggen ligga.
    Med larmen rätt inställda, rätt hangers, rätt läge på spöna och rätt vinkel på spöna till eller mot betet, så är det 9 ut av 10 gånger inte vinden, småfisk eller annat, utan det är troligen en karp, som talade om för dig att din rigg inte är särskild effektiv!

    Man kollar inte kanterna i närområdet, jo efter flera timmar och då är de eller den fisken som gick där sedan länge borta och det är lite synd att många gör dessa fel. Sen har vi andra grova misstag, man väljer närmsta platsen från bilen, man lodar inte djup eller letar features, utan bara spoddar ut beten och sen får detta duga. Mitt tips är om du känner igen dig, att bryta detta mönster och sen landar du flera och högst troligen större fiskar framöver.
    Vad vi måste förstå!
    Vi måste förstå vad en karp vill och hur den äter. Den vill bli största och vackrast, precis som alla andra djur i världen, men inte till varje pris och dem lär sig av sina misstag, tro inget annat! Och de bantar inte, de är bara vi tvåbenta som gör det i djurriket!

    Karpen kan äta otroliga mängder föda och det går ganska fort om den är hungrig och det är dem för det mesta och jag kan se det hela från karpens synfält: Ett fint uppdukat bord, den är hungrig, men den vet att det är obehagligt att sätta sig vid bordet och börja inta föda och den går på tåspetsarna och äter försiktigt lite då och då, ungefär som när vi plockar lite i en buffé.

    Sen har karpen en otrolig förmåga att undkomma våra riggar, riggar som vi svär är effektiva, t o m med har jag hört folk säga att den och den rigg är 100 %....... Sådana riggar finns inte och kommer aldrig att finnas! Vi kan göra vårt bästa för att få kroken att vrida sig i rätt ögonblick, att kroken hamnar rätt i underkäken o s v, men vi kommer aldrig så länge det finns karp på vår planet att få fram en 100 % effektiv rigg!
    Instant hooking!
    Det närmsta jag kan komma är kanske denna lilla rigg som jag använder ofta på hård botten, både nära land och ute på öppet vatten. Den är riktig bra, men visst har det hänt att fisken har kommit undan och då tror jag att fisken har tagit betet blixtsnabbt under konkurrens om födan med andra fiskar. Tar karpen denna pop -up på sitt vanliga lugna sätt, så sitter den oftast i fällan, men riggen är inte 100 %.
    Vad karpen hittar och ser!
    Svårt med foton på saker under vatten, men så här ser det hela ut och jag tror att det är vad karpen ser och hittar. Det fina med denna rigg är att betet skymmer sänket och en del av kroken. Tar fiken betet och rätter upp sig, så får den hela sänkets vikt direkt på krokspetsen och den prickar sig direkt.

    Kroken kan rotera runt i 360 grader och den curve, som finns på linan mellan bly och krok, ser till att kroken, inte alltid, men väldigt ofta får ett bra fäste i fiskens mun. Blyet är monterad på så sätt att när karpen försöker att skaka av sig det obehagliga, så släpper blyet och det blir betydligt lättare att drilla fisken.
    Jag köpte dessa för att kopiera dem med egna material.
    Jag vet hur man gör en Chod-rigg, men ville ändå kolla lite närmre hur Kordas är gjorda och sen kopiera eller rent av förbättra dem med egna komponenter, om det går.

    Blyvikt kontra krokstorlek, där har jag kommit fram till att storlek 8 går bra med bly från 1-3 oz och självklart större, storlek 6 går det bra från 2-4 oz och storlek 4 är det nog bäst med bly i 3-5 oz och se för guds skuld till att ditt bly verkligen släpper från sina fästen, annars kan blyets vikt skaka loss kroken under fighten eller skada karpens ögon!
    1 inch riggs, typ Ronnie - rig.
    Korda och andra företags Chod- riggs kommer oftast i två längder, det är bra, men inte alltid! Du kan behöva att ha riggen längre och ibland kortare. Det kortaste jag kan komma fram till är dessa på bilden och det fungerar väldigt bra, men kortare än så här blir inte bra, karpen måste kunna få munnen runt hela kroken för att dessa riggar ska fungera och jag har testat med krok och en liten stark betesring från drag, spinnare mm och det blir för kort och jag har sett det med egna ögon 2 meter från land.
    Korta och långa chod riggar kan användas.
    Du får prova dig fram med olika längder, men för hård och ren botten är den korta varianten eller med en Ronnie - rigg det absolut bästa.
    Prova med en Zig bug, inte alls dumt!
    Jag fiskar med Zig bugs på ytan och ner till 2 cm över bottnen och det är väldigt bra under vissa dagar och jag gör det med olika riggar, men föredrar denna rigg och min bug står rakt över blyet och lite godsaker och det klarar karpen inte att motstå.
    Quick Change Swivels size 8.
    Den kortaste varianten gör du med QC Swivels och hakar på kroken där du vanligen monterar din rigg, se till att ha lite shrinktube över kroköglan och själva haken och forma/curva till det hela innan du krymper shrinktuben.

    En 2 mm riggring går på kroken och sedan monterar du en liten rigpärla på kroken och den håller det hela på plats och den ska sitta i höjd med krokspetsen, din pop-up knyter du fast med en bit baitfloss och värmer knuten med en tändare och sen läggs det ut var karparna befinner sig och resten kan du...
    Fox Chod Bin.
    För att få rätt curve på linan mellan krok och QC Swivlen, så kan du steama dina riggar på en Fox Chod Bin eller ännu bättre Solars rigkone, som har flera möjligheter att få rätt curve och rätt storlek på curven.

    Jag ska beskriva hur du gör denna rigg. Börja med att montera ett lekande i storlek 8 på en bit leadcore i önskad längd. Trä på en hård pärla och därefter din chod rigg och sen ytterligare en mjuk pärla och ditt tailrubber.

    Lekandet trycks in i in-line blyet hylsa och sedan läggs leadcoren över blyets utsida och tailrubbern trycks på den fuktade hylsan. Nu kan du justera dina pärlor, så riggen sitter i mitten av blyet och ha gärna 2 mm mellan pärlorna så riggen kan röra sig även i sidled. så enkelt är det och det är super effektivt, inte 100 % men vi är väldigt nära den siffran. Skitfiske på er alla!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 736 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 208 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
81 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X