Tunnläppad multe (Liza ramada) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tunnläppad multe (Liza ramada)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tunnläppad multe (Liza ramada)

Det var egentligen meningen att jag och Bert Lachner skulle fiska havsaborre idag, men vi kom på andra tankar efter att Bert tappade en felkrokad multe på spinn. Multe ”idioter” som vi är så hade vi givetvis bröd och andra multe prylar med oss så det var bara till att tackla om snabbt.
    Multarna verkade hålla sig i närheten och passerade platsen vi satt på med jämna mellanrum. De var intresserade av brödet, men det dröjde till vad jag har för mig tredje gången de passerade, innan en tog ordentligt och det var fast fisk. Det råkade vara på min brödbit denna gång, men det kunde lika gärna ha varit på Berts. Multen var ju liten och ganska slö så jag ville bara ha upp den så snabbt som möjligt för att eventuellt kunna ta en större innan stimmet försvann och det var först när den var i håven vi såg att det inte var en ”vanlig” tjockläppad multe.

Våra första tankar var tunnläppad multe eller guldmulte och vi enades ganska snabbt om tunnläppad. Eftersom vi ändå inte var helt hundraprocentigt säkra och vi inte direkt fick tag på någon annan som kunde bidra med expertis så beslutade vi att avliva fisken. Vi dokumenterade den väl och Bert knäppte nog runt 300 bilder på den innan vi körde hem till honom för att kolla på bilderna.
    Efter ett tag fick vi även tag på lite folk från sportfiskarna och Hans Lindqvist (fiskeligan) som var på väg till Göteborg vände för att ta en kik på fisken, (stort tack) även Hans höll med om att det var en tunnläppad multe, den första dokumenterade spöfångade i Sverige mig veterligen.
    Här kommer några av bilderna.

/Tobias

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Riktigt ball fångst! Stort grattis
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
    12 svar
    3 779 visningar
    3 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
    87 svar
    6 237 visningar