Hit the brush – när och varför - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hit the brush – när och varför

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hit the brush – när och varför

Den mest bortglömda fiskeplatsen
    För något fiskepass sedan hade jag det bästa abborrfisket kring bytesfiskstimm som klumpat ihop sig på djupare vatten. Under nästkommande pass var det plötsligt en svag algblomning med lite försämrad sikt i vattnet. Bytesfiskstimmet stod till viss del kvar på samma undervattensås men hade splittrats och abborrarna verkade inte vara kvar där jag fångat dem endast någon dag innan.
    Ett scenario likt detta är ganska vanligt för en abborrfiskare. Oavsett årstid jagar abborren kortare perioder. När dessa perioder sammanfaller är t.ex. bytesfiskstimmen ofta kraftigt klumpade som ett skydd mot de hungriga abborrarna. I ett fall likt ovan när stimmen är splittrade kan det betyda att abborren inte är i stöten för stunden och istället står inaktiva och vilar.
    Ett av de bästa platserna som man kan leta efter abborrar på medan de inte jagar är i risvasar, nedfallna träd, bryggor eller annan struktur där abborren finner skydd. Ifall man blir duktig på detta fiske kan man lära sig vilka viloplatser abborrarna har i sjön eller på kuststräckan och där de ofta står och gömmer sig och går att fånga trots att de inte är på jakthumör.
    Denna taktik brukar dessutom vara bättre när sikten blir sämre som i fallet ovan med algblomning. Abborren svarar då ofta med att ställa sig tätare mot struktur. Här är några rader och ett par bilder på hur och med vad jag fiskar efter abborre bland ris och bråte.

Nedfallna träd i strandkanten eller risvasar är perfekta fiskeplatser när abborren inte är på hugget. Ibland står dem och gömmer sig bland grenverket.

Att fiska effektivt kring risvasar och nedfallna träd kan vara svårt. Korta kast eller att pimpla betet fungerar oftast bra för att inte fastna i grenverket. En multirulle är exemplarisk till detta fiske då det är enkelt att ta hem/släppa ut lina på ett snabbt och enkelt sätt.

Bästa platsen är ofta själva trädkronan. Här är ett exempel på hur en trädkrona ser ut på 5m djup på downscan.

Stormfälld skog eller bäverfällda partier av träd ut i vattnet är alltid värda att prova.

Abborre från the brush.

*Ibland gömmer abborren sig under stock och sten!

Gör din egen vasskyddade jiggskalle
    För att fiska effektivt i riktigt tät vegetation eller kring död ved kan det vara bra att använda en vasskyddad jiggskalle. Här är min favorit och hur jag gör den.

1. Ta valfri jiggskalle. 10-15g anser jag vara lämplig för detta fiske. En tyngre jiggskalle fiskar bra då den penetrerar struktur som grenverk även om linan går i en båge över en gren.

2. Borra hål i 45 grader mot krokspetsen sett från krokens ögla. Hålet bör vara 2-3mm i diameter och så djupt du kan få det. Ta fram en piasavakvast eller motsvarande borste och klipp av några borst. Dessa borst skall försänkas i det borrade hålet och användas som weedguard.

3. Stoppa borsten i det borrade hålet. Använd en tång och nyp åt i blyet så att borsten fäster sig ordentligt i jiggskallen.

4. Måla huvudet och trimma längden på weedguarden. Genom att måla huvudet fäster sig weedguarden ännu bättre.

5. Aptera valfri jigg. Min favorit är smala jiggar som enkelt smiter emellan vegetation och trädgrenar som en Flex Cutt Shad.

6. Tada…! Din vasskyddade jigg är färdig för att fiska!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 840 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 322 visningar