Misterhults skärgård, (halv) dag 3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Misterhults skärgård, (halv) dag 3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Misterhults skärgård, (halv) dag 3

Det var ännu en tidig morgon. Mörkret omgav fortfarande tältet och en tung trötthet låg över mig. En förkylning som legat latent ett tag hade brutit ut under gårdagen. Det blev därför en tuff natt i tältet med knapphändig sömn. Men gryningsfisket lät inte vänta på sig så det var bara att stiga upp. Vi upprepade samma procedur som dagen innan med en stärkande kopp kaffe innan fisket men frukost först senare när gryningstimman*var över.
    Då vi*fortfarande var i maren, och med tanke på gårdagens morgonfiske, var det fortsatt abborre som gällde. Men denna morgon var det inte alls samma race. Det var ca tio grader kallare än på lördagsmorgonen vilket säkert påverkade i det grunda vattnet. Vi fick förvisso ett gäng fina borrar men de var mer kinkiga. Till skillnad från lördagen fick vi också*några gäddor på abborrgrejorna och jag övergick därför till gäddfiske. Det gav just ingenting under den korta stunden innan frukost.

Istället kokade vi gröt och bröt läger. Klockan*hade vid det här laget hunnit bli*närmare 08.00 och det var bara fyra timmars fiske kvar innan det var dags för mig att ta mig norrut igen. Vi lämnade raskt maren och fiskade lite gädda ett tag på samma ställe där vi haft många försiktiga kontakter morgonen innan. Dessvärre var det samma sak som gällde även på söndagen. Riktigt tröga morgongäddor!

Freddan åker och letar struktur. Hans T-shirt är bevarad i 25 år från tiden då vi var aktiva i KSK (Knivsta sportfiskeklubb). Det finns en i min garderob också.

Vi fortsatte till ett annat grunt gräsflak med flera små öar och kanaler mellan dessa. Vinden låg på där*med god genomströmning. Vi såg några abborrvak och bytte utrustning. Det blev en ny bonanza. Ett stort antal*abborrar krokades de följande timmarna och snittstorleken var ännu bättre än tidigare under helgen. Halvkilosborre efter halvkilosborre synade båtkant men*topparna saknades. Ett lika galet som härligt mängdfiske.

En av de större under söndagen, en tjockis på ca 700 g.

Under de sista timmarna tog vi också ytterligare några mindre gäddor på abborrjigg. Gäddfiskare som jag är fortsatte jag förstås att prova med stora spöet men det blev bara några små fiskar. Innan vi visste ordet av närmade sig klockan 12.00 och det var dags att avsluta helgen i Misterhult, tyvärr.
    Summerat kan vi säga så här; gäddfisket, vilket egentligen var tanken, var riktigt trögt och dåligt. Mest för att vi inte riktigt hittade rätt.*Plan B – abborrfisket, var istället det bästa jag någonsin upplevt. Nu har jag förvisso inte fiskat särskilt mycket abborre förr men det var ändå*det bästa, hittills. Ett nytt PB för min del och framförallt;*äntligen umgänge på sjön med Freddan igen. En fantastiskt härlig helg, helt enkelt.
    Skitfiske*på er, så länge!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    www.fisheco.se/blogg/fiskesyndrom/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 840 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 322 visningar