parabellum: 150927 Hösten är här - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

parabellum: 150927 Hösten är här

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• parabellum: 150927 Hösten är här

Efter lång frånvaro från sidan av olika anledningar så hoppas jag att det blir lite mer publicerat här framöver. En starkt bidragande orsak är såklart att hösten är här! Gädd-tider!
    Igår var jag ute på sjön för första gången sedan i våras. En gammal klasskompis som nyligen intresserat sig för fisket skulle med ut på gäddfiske. Strax efter 07.00 träffades vi på båtplatsen och ute på sjön låg dimman tät. Dimman gjorde det svårt att hitta till de vanliga platserna och snart var vi väldigt desorienterade. Det blev fiske lite mer på chans.
    Till min stora glädje var vattnet väldigt klart. Om jag inte missminner mig så är det första gången sedan 2010 som man har mer än 10cm sikt. Sedan jag började fiska i denna sjön tror jag inte jag sett så klart vatten. Vattennivån är också bland den lägsta jag upplevt. Den vegetation som växer upp under sommaren i kombination med lågt vattenstånd gjorde att det på många platser var nästan omöjligt att fiska.
    Vi missar något hugg och har segt fiske men strax efter 09.00 så hugger det på Andreas Hi-Lo wobbler. Det ser ut som en finare fisk och efter flera rusningar och skrikande broms så kan jag handlanda en fin Gädda. Efter vägning och mätning kan vi konstatera att Andreas första Gädda var 100cm och vägde 7,75kg. Inte illa!
    Efter snabbinstruktioner på gälgrepp så blir det även en fin trofébild innan Gäddan får simma tillbaka.

När solen bryter igenom dimman blir fiskeförhållandena om möjligt ännu sämre. Sol, klarblå himmel och inte en krusning på ytan. Det klara vattnet i kombination med det strålande vädret gör dock att vi lyckas lokalisera mängder av betesfisk. Ett riktigt smörgåsbord för höstgäddor som skall äta upp sig. Vi kan notera att Gäddorna är här och jagar men något mer lyckas vi inte få upp. Vi har några enstaka följare men ingen vill hugga.
    Vid lunchtid ger vi upp och trots att vi bara lyckades landa en Gädda så känns det ändå som ett okej pass.
    • Äntligen ute och blötte drag igen.
    • Andreas första Gädda och ett bra PB att jaga.
    • En fin fisk i båten.
    • En strålande vacker höstdag

Predatorfiske.se gratulerar Andreas till sin första Gädda någonsin! Nu gissar jag bara men jag skulle tro att den fina fisken gav mersmak!
    Inte alla som kommer med i hundraklubben på sin första Gädda.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 840 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 322 visningar