gavleoring: Krönika | I vår herres hage - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gavleoring: Krönika | I vår herres hage

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gavleoring: Krönika | I vår herres hage

[FONT=Verdana]Jag drar ut linan i slingor och låter dom falla ner framför mina fötter där jag står vid den lilla
    tjärnen. Vattenytan krusas lätt när den kalla vinden sveper fram. Vi befinner oss i slutet av
    juni, och var sommaren håller hus kan man fråga sig? Solen går i moln och jag ställer ifrån
    mig spöt och drar på mig jackan. Tar sedan upp spöt igen och lägger ut det första kastet över den svarta vattenytan. Fiskar med min favoritfluga för regnbåge, gul/svart Montana. Kylan är påtaglig, drar upp kragen så den når en bit upp på hakan. Gör ett nytt utlägg av linan, blir ett riktigt dåligt sådant och linan lägger sig i kurvor ut över vattnet. Vevar snabbt in linan, ska precis lyfta flugan från
    vattnet när en regnbåge klipper flugan men som släpper lika fort som den dök upp. Fisken lämnar ett rejält plask framför
    mina fötter, innan den försvinner ner i djupet! De grodyngel som nyss sågs
    simma i strandkanten är nu helt försvunna.I fjärran hör jag göken, och när
    jag ser ut över vattnet som är så vackert inbäddad i allt det gröna inser jag
    vilken tur man har! Att man får uppleva den här naturen, ljuden, och lukten
    av sankmark. Har flyttat mig en bit, och står nu vid en vik där en fin fisk vakat
    flitig då och då. Kastarut flugan, den sjunker genom ytfilmen med nån centimeter
    innan jag varierar intagningen mot land igen, men inget händer. Inte eller i
    nästa kast eller nästa heller. Sätter mig ner i gräset, byter fluga till en hyfsat
    stor torrfluga av modell E-12:an. Ibland kan det ju vara det som får fisken att
    nappa, att man provar något helt annat. Drar ut lina framför mig igen, och
    torrkastar tills jag fått ut lagom längd, låter klumpen skjuta genom luften och
    får till ett underbart kast och tafsen sträcker ut fint, torrisen placerar sig mitt
    i ett bleke som uppstått intill en vindkrusning. Jag fiskar in flugan långsamt,
    låter den stripa lätt. Plötsligt plaskar det till vid min fluga, jag lyfter spöt
    blixtsnabbt men resultatet bli att fisken missar flugan. Känner hur axlarna
    sjunker ned, fisket den sista tiden har varit uselt, antingen känner jag ingen
    fisk eller så tappar jag dom. Testar att fiska av samma yta ett par gånger till
    men inget händer.

Jag sätter mig ner, häller upp en rejäl mugg kaffe och plockar upp limpmackan
    ur ryggsäcken. Lyssnar på vinden som drar igenom träden, kråkornas oväsen i
    talltopparna och den envisa flugan som följt mig under hela fisketuren.
    Måste glömt deosticket i morse, då flugan är så envis! Då och då bryts tystnaden
    av plask ifrån tjärnen, tyvärr bara sporadiska sådana från olika delar av den.
    Ser att klockan dragit iväg, finns annat i vardagen som pockar på
    uppmärksamhet, kan ni tro! Vänder ryggen till tjärnen och vandrar mot bilen
    en huggorm slingrar fort in för skydd i det torra gräset. Ingen fisk idag men
    några underbara timmar i slutet av juni! [/FONT]

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar