[FONT=Trebuchet MS]Maj är ett faktum och kanske vår hetaste havsöringsmånad är förbi. I alla fall för oss i Skåne. På Gotland ligger naturen "efter" några veckor och vattnet är fortfarande befriat från horngäddan ett tag. Därför var det med glädje jag tackade "ja" när Jonas på Sillver frågade om jag ville hänga med på några dagars havsöringsfiske på Gotland. Den kalkrika ön bjuder på magiska miljöer och med en kust på 77 mil finns det plats för alla att hitta sitt smultronställe. Till och med en kräsen skåning kan bli imponerad! Kustremsan är dramatisk och vattnet kristallklart vilket gör att det känns närmare en laxälv i Norge än Sydkusten.[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS]
[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS]
[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS]
[/FONT][FONT=Trebuchet MS]Vi bor nära kusten och hör vågornas brus när vi packar in sakerna i stugan. Klockan sju är vi bjudna på gotländskt grillat lamm så tiden är knapp vid kvällens första fiske. Vi beger oss till en lättillgänglig plats där vi kan fiska av stora ytor på kort tid. Jonas har kontakt med en lokal förmåga som skvallrar om aktiv öring. Vi ansluter och Frank som han heter pekar ut heta spots direkt. Jag är dock lite motsträvig och beger mig rakt ut i vågorna direkt. Rörelsen i vattnet är bra, men aktiviteten uteblir. Inte förrän jag närmare mig grumligare partier suger det till i spöet. Kort kamp, men fiske sliter sig lös. Inte ofta jag tappar en fisk med bombarda! Jag beger mig längre in i de grumliga områdena. Ganska snart sitter en fisk på kroken och den hoppar vilt bland vågorna. Lossnar den inte första sekunderna brukar de sitta och likaså denna. Efter en kortare kamp får jag släppa tillbaka min första Gotlandsöring. Viljan att fiska av fler områden är stark, men tyvärr väntar det nygrillade lammet på oss. På väg tillbaka träffar jag en kille som kommer med en fisk i handen. Uppgivet säger han att det är en Stockholmsblänkare som blödde från gälen och därav var den tvungen att avlivas. Visst har den lekt, men ser också ut att ha levt gott sedan dess. Det blir säkert en bra måltid. Vi beger oss tillbaka till stugan och planer för morgondagen skapas redan, det blir nog en dag bland raukarna. [/FONT]
[FONT=Trebuchet MS]
[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS]
[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS] [/FONT]
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)