Att vara pappaledig har sina fördelar, igår när vi hämtade båten och skulle lyfta upp den på släpvagnen så inträffade en mindre fadäs. Min evige sidekick Joakim är tyvärr bara en tvärhand hög och klarade inte av att lyfta upp aktern på släpet och båten föll klumpigt ner på backen igen, i samma veva som detta inträffade skadades dyvikan i aktern.
Detta var dock mycket enklare att laga än jag väntat mig, en ny dyvika kostade 25:- på Yamaha Center (seasea), en tub sikaflex 115:-. En vass kniv och en gummiklubba är enda verktygen som krävdes. Skär helt enkelt bort den gamla dyvikan, smeta på med sikaflex runt kanterna i hålet, knacka in den nya dyvikan en bit i hålet, spruta på sikaflex runt hela flänsen och knacka sedan försiktigt men bestämt in dyvikan med gummiklubban. Arbetet tar några minuter och kan rädda en båt från att bli vattensjuk!

Utöver dyvikan har jag ju som sagt börjat fixa i ordning en båtvagn, och jag har i stort bestämt mig för hur jag vill att båtvagnen ska se ut.
Jag håller just nu på att slakta en av mina 2 skrotade vagnar.

Tanken är att kapa bort ALLT på vagnen bortsett från fästplattorna på axeln.
I och med att båten väger så pass lite (ca. 160 kg.) så räcker det enligt järnhandeln med 40x40x3 mm fyrkantsprofil, jag tänker alltså ta 2 såna rör, ca 4 meter längsgående och mellan så kommer jag ha 2 båtstöd och ett vinschfäste som stabiliserar allt till en fast ram. Jag överväger att kapa bort grimman och ersätta med en 60x60x4 fyrkantsprofil som är något längre, det kommer jag dock vänta med tills jag har en mer färdig produkt att jobba med.
Förhoppningen är att jag efter att ha fått in lite pengar i slutet av månaden ska kunna köpa allt material och färdigställa hela paketet innan 30/4, det återstår att se om det är genomförbart.
Tweet
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)

Utöver dyvikan har jag ju som sagt börjat fixa i ordning en båtvagn, och jag har i stort bestämt mig för hur jag vill att båtvagnen ska se ut.
Jag håller just nu på att slakta en av mina 2 skrotade vagnar.

Tanken är att kapa bort ALLT på vagnen bortsett från fästplattorna på axeln.
I och med att båten väger så pass lite (ca. 160 kg.) så räcker det enligt järnhandeln med 40x40x3 mm fyrkantsprofil, jag tänker alltså ta 2 såna rör, ca 4 meter längsgående och mellan så kommer jag ha 2 båtstöd och ett vinschfäste som stabiliserar allt till en fast ram. Jag överväger att kapa bort grimman och ersätta med en 60x60x4 fyrkantsprofil som är något längre, det kommer jag dock vänta med tills jag har en mer färdig produkt att jobba med.
Förhoppningen är att jag efter att ha fått in lite pengar i slutet av månaden ska kunna köpa allt material och färdigställa hela paketet innan 30/4, det återstår att se om det är genomförbart.
Tweet
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)