Carpstalker: Trevliga intryck från Kistamässan. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carpstalker: Trevliga intryck från Kistamässan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Carpstalker: Trevliga intryck från Kistamässan.

    Jag har förevisat fiske förut, allt ifrån skumma källarlokaler, skolor och vidare till klubbstugor och nu även på en mässa och det är kul, men samtidigt intensivt och så otroligt givande.

    Mässan i Kista gav mig många intryck, de flesta positiva och det som ger mig mest är ungdomarnas nyfikenhet, deras lilla inbyggda blyghet, men en enorm glädje att kunna hjälpa dem och jag ska ge ett par exempel på detta.

    På vägen till toaletterna står det två grabbar och jag hör den ena säga - Fråga honom! - Nej gör det du! - Nej du kan göra det! och jag passerade dem och på vägen tillbaka till metetorget stod de kvar och jag såg klart och tydligt att de hade ett problem och stannade till och fråga dem om de ville prata med mig, vilket de ville och de ville ha min autograf i deras böcker om Sutarfiske. Den fick de och jag inviterade dem över till metetorget och de kom och ställde sina frågor och var glada som få.

    Två unga killar kom och ställde frågor, om vart han kunde köpa gäddtackel och jag förklarade för dem vad de behövde och att de kunde köpa ingredienserna till 2 - krokstackel ihop och sedan gav jag dem några tackel, som jag hade gjord under tiden vi pratade och båda gick nästan i taket av glädje.
    Vi är på mässan, inte vid någon sjö!
    Jag ska aldrig glömma den lilla ljusa hårtofsen, som jag såg komma längs med bordskanten och det söta ansiktet, som var målat som en fisk. Flickan kan inte ha varit mera än 4 år och ställde sig på tå framför mig och frågade pekande på den stora Makrillen, som låg framför mig och undrade - Är den fisken på riktigt? Jag svarade ja och hon blev lite skrämt och drog snabbt handen till sig och sprang iväg till föräldrarna.
    Homer eller Rasmussen?
    Ett annat trevlig inslag, var killen som kom fram och sade -Tjenare Luis fan vad kul att få träffa dig i egen hög person! Efter handskakningen talade han om för mig, att han fredagen innan mässan hade fyllt 40 och att hans pappa läste Fiskejournalen för honom på kvällarna, innan han somnade.

    Det var glädjande att höra detta, men det visar även att man börjar bli gammal. Men jag bli nog aldrig för gammal eller som skylten över säger Never to old to rock och det samma gäller mitt fiske.

    Det finns vissa likheter med föregående bild ...
    Riggar och riggtillverkning är alltid populärt bland metare, oavsett vart man befinner sig och många var framme och tittade, pillade och ställde sina frågor och jag visade upp min egna Blow back - rigg och många var imponerade över krokens snabba vändning.
    De tre riggar jag använder mest i mitt karpfiske.
    Jag gillade vår arbetsmiljö, fördelningen mellan karpriggar och gäddtackel. Jimmie och jag delade på denna uppgift på ett bra sätt och även uppvisningen av grejer, tagning av bilder och alla videoklipp som skulle göras.
    Viktigt om vi ska ha en framtid i fisket.
    Flera ställde frågor ute i metetorget om vård av fisk, gällgreppet på gädda och flera ställde frågan om käftöppnare och Lipgrip.

    Vi var jo i princip på en predatormässa och jag gav dem mina svar och jag tror och hoppas att man sköter sina gäddor med gällgreppet och en Peang i fortsättningen.
    Vi hade ett lite område med just dessa grejer för att vårda fisken och allt var på plats, både i karp - och gäddmeteswimmet, som vi hade byggt och det var enkelt att förklara för folket.
    Anti - septiska medel bör finnas i varje fiskares väska!
    Det är så otroligt viktigt att vi tillämpar Catch and Release och att vi vårda våra fiskar oavsett art. Anti - septiska medel kan användas på alla arter och en flaska kostar inte många kronor jämfört med vad vi får tillbaka.

    Vi vill alla fånga fina fiskar, vi vill inte fånga en fisk som förre fångstmannen har misskött eller som har skador lite här och där. En fångat fisk kan ha fått en skada och den skall vi sköta om, så den klarar sig och blir fin igen och gör alla detta, så är vi på god väg mot finare fiskar och ett bättre bestånd.
    Janne från Fisheco höll i bloggtävlingen.
    Jag var nominerad till Sveriges bästa blogg 2013 och vinnaren blev Nicka Hellenberg och andraplatsen gick till Skvalp och tredjeplatsen togs av The Pikefather.

    Vart bland de 8 uttagna bloggar, denna blogg hamnade vet jag inte, men jag kan nog tittulera mig med att ha Sveriges bästa karpblogg och det är både kul, roligt och väldigt hedrande.

    Min blogg är populär, det märktes på antalet besökare både före, under och efter mässan i Kista och jag har fått väldigt många mejl från mässans besökare och från de som inte kunde ta sig till mässan och jag ska avsluta med ett mejl från 12 årige Gabriel:


    Hej Luis!


    Tänkte skriva lite om mina bästa karpfiske pass och hur mycket du hjälpt mig med mitt karpfiske.
    För det första så heter jag Gabriel och är 12 år.


    Jag fiskar en del karp i Växjö sjön. Jag började fiska karp för två år sedan och går nästan helt och hållet på din kunskap som jag läser på din blogg. Min första karp som vägde ca 7 kg tog jag på dina stalking tips med doggy i augusti 2012 på mitt prologic 12 ft 2,75 lb spö som dock inte är ett stalking spö men men. Många pass gick efter den karpen utan resultat med doggy då jag inte hade några botten beten osv... I juni 2013 tog jag och köpte ett set med bank stick, larm och hanger och ett paket boilie med smaken THE SOURCE från dynamite bait som jag vet du fiskat en del med.


    Jag cyklade från min farmor o farfar klockan halv sju på morgonen med all packning, karpmatta, mat, spö, håv mm. Jag var framme vid mitt fiskeställe vid halv sju tiden, packade av allt från cykeln, satt på boltriggen på linan med en ensam the source boilie och en pva mesh med krossade boilie och regnbågspellets som jag köpte på sportfiskemässan i Jönköping.
    Jag kastade min rigg precis jämte kanten av ett rejält näckrosbälte och mitt 90 grams tunga bly landade med ett plask som säkert hade fått vart ända kotte o kolla dit! Som tur var klockan typ åtta på morgonen och det var i början av sommarlovet o ingen var där.


    Efter ungefär en kvart tjuter det till i larmet, karpen stack raka vägen in i grönsakerna...
    När jag lyfte upp spöt gjorde jag en redig klassiker, istället för att veva så att baitrunnen effekten stängs av så gör jag världens mothugg och baitrunnen bildar ett fint skatbo i rullen. Efter lite hjälp av en förbi gående man lyckas jag få bort allt trassel i rullen och kan fortsätta fighten i näckrosorna. Efter en förvånansvärt odramatisk drillning ligger min hittills största karp på mattan.


    Karpen vägde 9,1 kg och var helt utan fjäll alltså en "liten" läderkarp Allt fortsatt i den stilen hela förmiddagen tills kl 13.00 nånting och sammanlagt fick jag fyra firrar och hade sju run på ett pass med ETT spö.


    Resultatet :
    9,1 kg läder
    7,6 kg gammal spegel
    4,3 kg radis ( den finaste )
    4,1 kg fjällis


    Just nu väntar jag på fisket efter att karparna har lekt, då kommer dem få se mattan mer än en gång! Hoppas jag!
    Jag försöker mig även på en gräskarp som har varit i på ett ställe i 32 år! Den måste vara enorm ;-) Tusen tack för alla grymma tips Luis från din grymma blogg!



    Med vänlig hälsning, Gabriel.


    Jag ska passa på att tacka alla som hälsade på oss på metetorget, alla jag träffade, gamla som unga och jag ska tacka Micke, Anton, Stefan, Hasse, Hasses dotter, Jesper och John för en oförglömlig helg, stort tack till er alla!


    Vi satte ett djupt spår i många, det blev succé och jag hoppas jag får vara med igen nästa år på Elmiamässan i Jönköping och då ses vi igen.


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X