Ismete | Tackel med en trekrok | Fiske i gemenskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete | Tackel med en trekrok | Fiske i gemenskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete | Tackel med en trekrok | Fiske i gemenskap

Redan förra säsongen gick jag i tankarna att gå över till tackel med en trekrok istället för två. Eller jag var iallafall i stadiet där jag tyckte det kunde vara värt att testa.

Jag bytte ut tacklen på några spön till en trekrok, men sen kom en säsong med ett riktigt dåligt ismete för egen del och den egentliga utvärderingen av det hela föll bort då det under flera pass kunde fälla en gång på en helt dag. Innan jag visste ordet av hade jag återigen 2st trekrokar på alla tackel igen för en rädsla av att inte kroka de få fäll som var.

När jag för omkring 1,5 månad sedan läste en välskriven artikel av Henrik på bloggen Allt vad fiske heter och hans utvärdering av det, så föddes tanken igen.
    En illa krokad gädda med den nedre kroken häromdagen gödde tanken ännu mer.

Något jag lagt märke till är att om någon av de två krokarna sitter illa, är det oftast den som är fäst främst i betet. Detta sker då gäddan hunnit vända betet i munnen och det börjat gå ner mot svalget.
    För att kunna undvika detta vill jag nu själv testa på att köra med en trekrok.

Därför har jag nu tillverkat några tackel, och väljer då att gå upp en del i krokstorlek.
    Kommer köra lite olika storlekar för att även utvärdera det till framtiden, och hoppas kunna komma med en rapport rätt snart hur det gått.
    De jag nu tillverkat är med Gamakatsu treble 13B i storlekar 1 & 2/0, och hoppas nu att kylan kan komma tillbaka så jag vågar mig ut på en is igen. Platsen vi fiskade på igår började sjunga på sista versen med 6-7cm is på en del ställen.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 801 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 259 visningar