Efter en sommar, en höst och en halv vinter med roligt gäddfiske var det nu äntligen dags för havsöringspremiär.
Kom ut vid 11 tiden och mötes av högt vattenstånd men vid detta revet känns det nästan alltid het oavsett yttre förutsättninger.
Fiskar av en sträcka som gett utdelning tidigare men första 45 minuterna har jag bara några småpet som inte resulterar i fast fisk.
Lägger ett kast i sidled och efter några spinnstopp möts jag av de härliga knycken som jag väntat på sedan i september. Motståndet är rejält och så fort jag släpper lite på bromsen sticker den i en rusning. 5 minuter senare ligger den i håven och det är först nu jag ser hur stor den är. Pulsen stiger och jag börjar fippla med kameran så fort den är avkrokad. Tar en snabb bild och gör ett försök till vägning. Tanken var att ta en bättre bild när jag var klar med formalian men telefonen gillar inte kylan och stänger av! Dålig timing…
Vågen stannar på cirka 4,3kg och fisken mäter 70cm. Underbart!
Silverblank, fet och med en mjölkvit buk. Helt enkelt en fisk i toppkondition.
Tar kort efter en mindre fisk på drygt kilot innan det är dags för ännu ett brutalt hugg.
Vi fightas ett tag och tro det eller ej men denna känns större än den första. Börjar därför röra mig i sidled för att försöka få kontakt med två andra vadare som befinner sig en bit ifrån mig för att få assistans med landningen. Detta skulle dock visa sig vara en dålig idé då jag trampar i en mindre håla och är nära att sätta mig. Linan slaknar för en sekund och detta är tillräckligt för att en fin fisk ska ta chansen att hoppa av.
Svordomarna ekar över havet men sånt är livet.
Två landade och en tappad på drygt två timmar gör det till en fin premiär även om den tappade fortfarande
Havsöringar 2014
Tim: 2
/Tim
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)