När jag inledde mitt betesbyggande brukade jag bygga en hel del jiggflugor för vertikalfisket. Eftersom den stora spinnflugan introducerades i Sverige ungefär samtidigt var jag naturligtvis tvungen att testa även detta. Resultatet blev inte bra då jag arbetade med för många material som var nya för mig. Betet tog dessutom orimligt lång tid att bygga. Trots detta har betestypen alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag gillar att experimentera med beten som av olika anledningar nischats och när det gällde spinnflugan arbetade jag därför fram en spinnrigg som gav möjlighet att förändra egenskaperna hos spinnflugan*och andra beten.
För inte så länge sedan fick jag en förfrågan om att göra några spinnflugor åt en kund. Jag berättade om mina erfarenheter och min ovana att tillverka betestypen och satte sedan igång. Ganska snabbt kände jag att arbetet med olika material i spinnerbaitbyggandet gett en ny säkerhet även när det gällde denna betestyp och därför bestämde jag mig för att utveckla tekniken ytterligare på egen hand.
Den första modellen byggdes helt i kaninzonker. Jag valde ett släp i silverflash och band dessutom in mörka flashstrån i själva kroppen. Mina färgval föll på rött. Två gula bitar i gälnivå följdes av en rosa krage och grönt huvud som en kontrast. Längst fram gjorde jag en slöja av crystal flash som har en häftig förmåga att förstärka de färger som ligger bakom.

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
För inte så länge sedan fick jag en förfrågan om att göra några spinnflugor åt en kund. Jag berättade om mina erfarenheter och min ovana att tillverka betestypen och satte sedan igång. Ganska snabbt kände jag att arbetet med olika material i spinnerbaitbyggandet gett en ny säkerhet även när det gällde denna betestyp och därför bestämde jag mig för att utveckla tekniken ytterligare på egen hand.
Den första modellen byggdes helt i kaninzonker. Jag valde ett släp i silverflash och band dessutom in mörka flashstrån i själva kroppen. Mina färgval föll på rött. Två gula bitar i gälnivå följdes av en rosa krage och grönt huvud som en kontrast. Längst fram gjorde jag en slöja av crystal flash som har en häftig förmåga att förstärka de färger som ligger bakom.
Sporrad av mitt första försök gav jag mig snabbt i kast med nummer två. En ljus variant i vitt, gult och rosa med ett guldsläp. Målet med denna var att få mer volym på skallpartiet för en bättre profil i vattnet. I torrt tillstånd kan det se ut som om detta lyckades men i vatten smalnar även denna av. Fördelen med den mjuka kaninzonkern är att den ”puffar” upp sig väldigt fint i vevstoppet.
För nummer tre valde jag att gå ”all in”. Ny, finare kaninzonker, rasselkula, flera olika material och förtyngt nosparti. Jag valde ett rödbrunt släp blandat med svart- och silverfärgat flash. Till kroppen blev det grizzlygrå med två strån cranberryfärgad saltvattensflash. Gälar av guldfasan och gul bucktail för att lyfta den orangea skallen.
För ett par veckor sedan berättade jag om en tappad drömgädda*och som testspot för veckans beten valde jag samma plats. Efter en timmes fiskande med olika beten vevade jag sakta hem ett spinnerbait jag byggt för långsamt fiske. Papegojfärg med bucktail och gethår samt en stor coloradosked för långsammare sjunkhastighet. När betet kom hem till båten såg jag att en enorm gädda sakta simmade efter. Gäddan kan mycket möjligt vara samma som jag tappade och efter att ha fått en ännu bättre titt på den är jag beredd att öka den uppskattade storleken. Det var den förmodligen största gädda jag någonsin sett! Jag fortsatte naturligtvis att ösa på med allt jag hade men inget lyckades lura min nemesis. I morgon blir det nya försök.
Den enda gädda som landades var en liten rackare som gav en liten bekräftelse på mitt tjatande om variation i fisket istället för säsongstänk. Vid ett mycket grunt näckrosbälte hade vi en efterföljare på ett Sf spinnerbait 35+ som missade hugget precis vid båten. Jag lade ut min röda spinnfluga förtyngd med ett litet päronsänke och fiskade extremt sakta i samma riktning som gäddan hade begett sig och som en raket kom den och högg betet. Den var med andra ord helt ointresserad av det faktum att den ena kastet lurades av ett ”varmvattensbete” för att kastet efter fastna på ett ”kallvattensbete”. Troligtvis lockades den igång av det livliga spinnerbait som den först högg på för att sekunden efter ta det som verkade vara ett enklare byte. Hur som helst en mycket rolig gädda att ta eftersom en invigde den nya spinnflugan.
Det är otroligt tillfredsställande att skapa beten som vid testfiske levererar fisk direkt och dessutom beter sig precis så som det var tänkt när man byggde dom. Det var också roligt att ge sig på en ny betestyp och känna att det faktiskt blev riktigt bra. Förhoppningsvis kan jag snart rapportera in att jag lyckats fånga min drömgädda. Den finns ju där ute. Kanske är det just en spinnfluga den suktar efter? Eller ett spinnerbait? Jigg? Vem vet?
Skitfiske!
Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)