Team NickeNockers: Fiske utanför Godahoppsudden ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team NickeNockers: Fiske utanför Godahoppsudden !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team NickeNockers: Fiske utanför Godahoppsudden !

Så kom då den efterlängtade fiskeresan jag längtat något så kopiöst efter. Att få fiska på dessa breddgrader och alla dess arter som kan fastna på kroken.
    Gjorde ordentlig research och läste många inlägg på nätet för att få ut mest av fisket och tror jag lyckades bra. ”Hooked on Africa” och captain Sean blev kontaktad via mail och tillsist telefon för att få alla detlajer på plats.
    06:30 stod vi vid Hout Bay harbour och väntade in Sean och hans mannar, och väl ombord på båten stod vi där 6 fiskesugna personer. Jag, Krille & Klas plus besättning i form av kapten Sean, skeppare Stuee och skeppare Americano. Riktigt sugna var vi alla 3 och förväntasfulla. Dubbla Yamaha 250 fyrtaktare dundrade iväg oss mot Godahoppsudden.

På vägen ut berättade Sean att havet var lugnt och kunde i stort sett räknas som platt. Han drog även lite förutsättningar och hur fisket gick till. Trolling efter Yellowtails och pilkning efter Snoek och sen trolling efter Tuna var dagens upplägg. Vi kom fram till udden och fick se denna mäktiga klippa från vattnet. De flesta som besöker udden står ju faktiskt på den, vi fick se den från vattnet vilket inte många gör !

Sean sa ju att vattnet var lugnt och platt men det var med Afrikanska mått mätt !! 4-5 meter höga dyningar svepta in och sjösjukan kom som en stormvind och så var det klart för mig. Jag tvingade mig igenom hela fisktrippen, halvt hängandes över relingen, sovandes eller fiskandes. Inte skulle det få förstöra min fisketur !!
    Klas och Krille klarade sig bra vilket jag var glad för, för ingen vill må som jag gjorde !!
    Yellowtails högg bra, sälarna hög minst lika bra men dock bara på fisken vi fick på wobblerna. Tom wobbler och glad säl ! inte konstigt fiskarna (Stuee och Sean var förbannade på dem). Ett par riktigt fina exemplar trillade i båten och sen bar det av längre väst ut för att dra Snoek. Där ute var det godnatt för mig, bara tt krypa ner i bingen och sova bort 1 timme för att sedan vakna till baljvis med Snoek som högg som bara den. Snoek är en större art liknade makrill fast 4-5 gånger så stor.
    Sean hade styrt kosan hemmåt och trollingen efter Tuna var ett faktum. En stund senare skriker Americano ”fish on” och jag står uppställd på några sekunder. Tuna på kroken och fighten drog igång. *Det kändes skillnad på fisk och fisk men exemplaret var inte så stort utan runt 5-7 kg och landades i båten tämligen enkelt. Vilken känsla, en tonfisk…….
    På väg hem blev det sen race med en annan båt som hade ljungfrutur !

Inne vid hamn rensade de fisk och vi fick med oss lagom att lägga på grillen för kvällen. Den lunchen vi fick där gick inte av för hackor ! Färsk, grillad tonfisk och yellowtail……
    Skall någon fiska i Sydafrika och Kapstaden så kan jag starkt rekommendera ”Hooked on Africa”, kanon killar och kunde hur mycket som helst om vattnet och dess för/nackdelar.
    Avslutar med lite bilder på oss grabbar med fångsten.

Share on Facebook Tweet

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Team PILF - 2,5 dåre i en båt......

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 263 visningar