Projektarbete om havsöring! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projektarbete om havsöring!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Projektarbete om havsöring!

Hejsan, jag går på sportfiskeakademin i Forshaga och nu är det så att jag och en klasskompis, under perioden 30/3-30/4, ska göra ett projekt om havsöring där syftet är att mäta konditionsfaktor på havsöring på väst och östkusten för att se om de skiljer sig åt. Fisket kommer bedrivas från land.

Tänkte först o främst kolla runt lite om man kan få lite tips på bra ställen på respektive kust för bästa möjliga chans att fånga så många havsöringar som möjligt, självklart blir det c&r på samtliga.

Fisket på västkusten kommer bedrivas i närheten av grebbestad, och fisket på östkusten bedrivs runt stockholmsområdet.

Om DU som bedriver havsöringsfiske under den givna perioden är intresserad av att hjälpa till så PM:a mig ditt mail så kommer jag att kontakta dig senare när det börjar bli dags. Detta skulle uppskattas väldigt mycket och Ditt namn om så önskas kommer stå med i rapporten.

Data som vi skulle behöva få in av dig är:

OBS!
    * Fiskar tagna i perioden 30/3-30/4 kommer med i rapporten
    * Det är viktigt att måtten är exakta och man inte uppskattar vikten/längden, dvs fisken måste vägas med en digital våg och längden mäts med måttband.

*obligatoriskt
    -Frivilligt

*Vilken kust
    *Totallängd
    *Vikt
    *Metod(t ex spinn el fluga)
    *Om fisken fångats från land eller båt
    *Vild eller odlad

-Område
    -Bild
    -Vindinformation, riktning samt hastighet
    -Tidpunkt
    -Vatten och/eller luft-temperatur

//RobertL, elev på forshagaakademin
    Senast ändrad av RobertL; 2012-03-02, 22:09.

Ursprungligen postat av RobertL Visa inlägg
    Hejsan, jag går på sportfiskeakademin i Forshaga och nu är det så att jag och en klasskompis, under april och halva maj, ska göra ett projekt om havsöring där syftet är att mäta konditionsfaktor på havsöring på väst och östkusten för att se om de skiljer sig åt. Fisket kommer bedrivas från land.

Tänkte först o främst kolla runt lite om man kan få lite tips på bra ställen på respektive kust för bästa möjliga chans att fånga så många havsöringar som möjligt, självklart blir det c&r på samtliga.

Fisket på västkusten kommer bedrivas i närheten av grebbestad, och fisket på östkusten bedrivs runt stockholmsområdet.

Om DU som bedriver havsöringsfiske under den givna perioden är intresserad av att hjälpa till så PM:a mig ditt mail så kommer jag att kontakta dig senare när det börjar bli dags. Detta skulle uppskattas väldigt mycket och Ditt namn om så önskas kommer stå med i rapporten.

Data som vi skulle behöva få in av dig är:

*obligatoriskt
    -Frivilligt

*Vilken kust
    *Längd
    *Vikt
    *Metod(t ex spinn el fluga)
    *Om fisken fångats från land eller båt

-Område
    -Bild
    -Vindinformation, riktning samt hastighet
    -Tidpunkt
    -Vatten och/eller luft-temperatur

//RobertL, elev på forshagaakademin
    Tjena!

Kan dela med mig av eventuella resultat om du önskar. Får skaffa mig en vattentermometer bara så ska det nog gå att få med all information. Kommer fiska i Nissan (Halmstad) nu från och med 1 mars och senare fram i vår längs hela Halmstadkusten.

Mvh,
    Jocke

Kommentera

Hjälper gärna till men vill inte "binda upp" mig till något.
      Bumpa upp tråden när perioden börja så ska jag försöka skriva upp resultaten här.

Kommentera

Hjälper gärna till men vill inte "binda upp" mig till något.
        Bumpa upp tråden när perioden börja så ska jag försöka skriva upp resultaten här.
        Du binder absolut inte upp dig till nåt, det är väl mest intressenter som jag är ute efter och tar sedan lite längre fram kontakt med dom igen och kollar om de fortfarande är sugna. Men ja en tråd som denna kommer också komma upp där ni kan slänga in informationen.

Kommentera

*Vilken kust : Västkusten
          *Längd : 45cm respektive 53cm
          *Vikt : x kg och 1,6kg
          *Metod : Spinn
          *Om fisken fångats från land eller båt : Land

-Område : Halmstad, Nissan Nedre FVO Pool 0 (Småbåtshamnen)
          -Bild : Kan fås per mail om önskas.
          -Vindinformation, riktning samt hastighet : Nordvästlig 3-6 (Uppskattningsvis)
          -Tidpunkt: 15:30-16:30 den 1/3-2012
          -Vatten och/eller luft-temperatur Lufttemp: 5 grader

Det togs även 2 st öring av fiskegranne i 45-50cm klassen vid ungefär samma tidpunkt. Uppskattningsvis 1,5-1,8kg styck.

Kommentera

Ett tips. Bifoga instruktioner om hur fisken skall matas (totallangd? standardlangd? forklength?) och information om vagning (vilken vag ex.) annars sa kommer matosakerheten i sjalva metoden att undermindera hela forsoket sa att ni inte kan dra nagra slutsatser fran resultatet (oavsett riktning).

Kommentera

På östkusten i Stockholms skärgård är det intressant att veta om fisken är vild eller odlad kanske?

Kommentera

Ett tips. Bifoga instruktioner om hur fisken skall matas (totallangd? standardlangd? forklength?) och information om vagning (vilken vag ex.) annars sa kommer matosakerheten i sjalva metoden att undermindera hela forsoket sa att ni inte kan dra nagra slutsatser fran resultatet (oavsett riktning).
                Japp självklart, ändrat nu. Tack för upplysningen!

På östkusten i Stockholms skärgård är det intressant att veta om fisken är vild eller odlad kanske?
                Det är helt klart mycket intressant, jag la till det som obligatoriskt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 373 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art