meningslöst byta vev - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

meningslöst byta vev

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• meningslöst byta vev

om man har en 7000cs pro rocket och tänker utväxling så är min fundering ,full rulle
    dvs typ 100 meter lina utväxling 5.1 så vid halva linan ute så mister man hur mycket?
    full spole med ett varv då får man in ca 50 cm och vid halv rulle?
    blir då allt lull me längre vevar och sånt bara dumt?

Omkretsen ökar linjärt med diametern, dvs om du har halva linan ute så blir omkretsen halverad och då tar du in hälften så mycket lina per vevtag (egentligen inte för spolen har ju en diameter också).

Längden på veven har inte direkt någonting att göra med hur mycket lina du tar in utan påverkar bara hur snabbt man behöver röra handen och hur mycket kraft som krävs för att ta in den mängden lina. Så indirekt påverkar det men vad man väljer beror ju egentligen helt på vad man själv föredrar.

Skillnaden som uppstår när man har kastat ut halva linan borde rimligtvis vägas upp av att det inte blir lika tungt att veva när diametern är mindre och då borde man orka veva fortare för att ändå ta in samma mängd lina.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

så kortare vev då? när lina e långgt ute för att snabbare få in lina?

Kommentera

Du behöver inte flytta knoppen så långt med en kortare vev, jag tycker det är mycket skönare att fiska med en 35mm vev av den anledningen.
        Har du tungvevade beten tex. spinnerbaits eller tungdrivna wobblers så kan det t.o.m vara skönast med en 45mm powervev.
        Mina 10 ören...

Kommentera

Ja på lång lina när det inte är lika tungt att veva, då kan man veva fort istället. På kort lina så vill man hellre ha kraft och behöver inte veva så fort så då kanske en längre är bättre. Men man kan ju inte byta vev under hemtagningen :P Så i slutänden handlar det om vad man själv föredrar. Men det här är så små krafter så det är nog inte märkbara i praktiken ändå annat än med riktigt stora spinnare eller tungvevade wobblers.

Kommentera

finns ingen bra lösning tycker jag vid för lång vev får man veva mycket och när man e ute en heldag så blir man trött i armen borde finnas nått system där veven kan glida i nått spår och röra sig i synk med rullen he,he jag vet vi ornar en tävling i konstruktion där vinnar bidraget får en keps

Kommentera

Det är faktiskt inte en dum idé, bara man borrar lite i den lägre så dom väger ungefär lika.

Kommentera

Ursprungligen postat av MLF
                Du får mixtra ihop en dubbelvev med olika längd på.
                ..de första Calcuttorna som såldes hade en vev med olika längd..inte så dumt på sätt o vis..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 010 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art