dina bästa/mest minnesvärda fångster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dina bästa/mest minnesvärda fångster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• dina bästa/mest minnesvärda fångster

Vore kul om ni delade med er av dom tre bästa / minnesvärda fångsterna. Det behöver inte vara dom största fiskarna det kan vara något som hände den dagen eller annat.

Här kommer mina 3 fångster.

1. 2009 en paddtorsk, här har man bott vid kusten nästan hel sitt liv och fiskat väldigt mycket. Så helt plötsligt en dag när man är ute så nappar det och upp drar man en liten komisk krabat som man inte har en aning om vad det är. Att det kunde vara en torskart skulle kunna vara en gissning för att den hade skägg som torsken. Men detta var ett extremt stort grodyngel med mun som en glad clown, man står där som ett fån och undrar har jag fått något unikt eller är det så att jag bara inte vet vad det är. Nu vet jag ju vad det är och fått fler men den stunden var minnesvärd.

2. Skrubban jag tog i våras på 1025gr det speciella för mig var inte att den var registreringsbar i storfiskeregistret utan att när den togs så var det den första tagen utanför skåne/öresund sedan 2007, dessutom så var det 21år sedan någon registrerade en skrubba i mina hemtrakter det är otroligt kul, så att den ligger på nedre delen av listan på skrubbor gör inget för mig var det som ett speciellt rekord.

3. Kommer inte i håg vilket år det var men jag var nog mellan 5-7år jag och mina bröder fick av en släkting i finland var sitt fiskeset i bambu med rulle som dom fiskade mycket små abborre med. Vid första testen så fick jag en torsk var nog bara strax under kilot men den slet av spöt direkt, fisken fick jag dock upp och den åts nästa dag. Detta var både stolthet för det egna första fiskesetet, besvikelsen när det gick sönder, men ändå en glädje över att fått upp min fisk.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Det blev inte lätt,,, men ska göra ett försök.
    1: Hällen som jag fick på helt fel grejer, alldeles för klent spö, men minesvärt var det. Det tog ca: 45 minuter och gick enbart för att Lhati hjälpte till och styrde båten till bästa möjliga läge under hela fajten.
    Click image for larger version

Name:	29kg.jpg
Views:	1
Size:	469,8 KB
ID:	1761550

2: Första Ålen som kom upp, inte min men Hasses, det var riktigt kul att se att de fortfarande fanns i systemet.

Name:	Ål.jpg
Size:	438,1 KB
ID:	1761551

3:Här har vi två helt olika turer, en när jag fick se en tia för första gången, (vägd och inte tappad). Inte min men Ropin`s.
    Och sen har vi turen med Da Mose och Rödingen, Vi jagade stor Lake och det gick till historien som det trögaste fisket någonsin, det kallaste också.

Name:	Robins.jpg
Size:	322,4 KB
ID:	1761552
    Hur Lakfisket gick hitter man på Da Mose`s sida antagligen under historia..
    Vi som var med försöker fortfarande glömma turen..
    Men om ni vill veta hur den gick så är det bara att läsa. http://blogg.fjallfoto.se/#home

Sen finns det massor av andra turer första egna tian, första stora Gösen, ett antal idiot sattsningar efter Lake mm mm, men det får bli någon annan gång...
    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

1 En gädda på 4435g som jag fick i fjol på ett 5 meters toppknutet metspö. Den högg på en liten död abborre som jag fäst på kroken. När jag trodde spöt skulle gå av kom en ännu större gädda och högg den på 4,43kg. Vattnet kokade och nu var jag definitivt övertygad om att spöt var förlorat, men den större gäddan släppte den mindre och efter ca 10 minuter av ge o ta då jag bitvis vadade efter gäddan lyckades jag greppa den bakom gällarna så att den kunde vägas

2 En pimpelabborre på 1310g som jag lyckades få igenom ett hål borrat med ett Rantanen competion 100mm hur tusan det gick till vet jag fortfarande inte

3 En bäcköring på 825g som jag fick för något år sedan i min barndoms bäckörinå där jag fiskat i ca 50år
      Senast ändrad av fiskarlennart; 2011-11-27, 09:56. Anledning: felskrivning

Kommentera

1. Första "stora" gäddan jag fick. 6,5kg, över en meter. Dragrodd med 35g Atom or/ye.

2. Bäcköring på 1,1 där fisken sällan blir större än 25cm.

3. Första abborren över kilot. Tagen på en hemmagjord wobbler, som fortfarande ligger kvar i lådan efter ca 20 år.
        Senast ändrad av Rullknäckarn; 2011-11-27, 01:21.

Kommentera

Fiskade i Lapplandsfjällen i slutet av 70-talet.I en liten tjärn var det flera fina fiskar som vakade på ungefär samma plats.Försökte ett tag med spinnare och Toby men inget napp.Jag satte på ett flugkast med 3 flugor och ett flöte som man fyllde till hälften med vatten.Första kastet, tjong, 2st stora öringar hoppade rakt upp och det blev en riktig fight.Trodde hela tiden att reven skulle gå av.Efter en stund förstod jag att en av öringarna var borta och till slut kunde jag stiga ner i vattnet och ta upp en av de vackraste fiskar jag någonsin sett.Den vägde 1,7kg och var otroligt vackert guldgulbrun med röda och svarta prickar.En av flugorna var borta så där hade den andra öringen fastnat men klarat sig.Jag kan än idag se den vackra fisken liggande framför mig i ljungen.Där vi fiskade var det sällsynt att man fick öringar över kilot så detta var den största jag fram till dess fått.Har varit till den tjärnen några gånger efter detta men varken sett eller fått någon mer öring över 1/2kg där.Och tänk att jag fick på 2st samtidigt!

Kommentera

1. Min största gädda på (8,7kg) som jag fick när jag runt 10 år, man kunde ingenting om fiske och bara tokvevade in och sen började farsa hojta när han såg "monstret".
            2. Besökte farsans kamrat lite norr om övertorneå och hade med mig fiskesakerna, han hade bott där i ett par år och konstaterade snabbt att det inte fanns någon fisk i den lilla delen av älven som han hade tillgång till.
            Drar ett par snabba kast och krokar en gädda på uppskattningsvis 3kg som fightade som en tokjävel, roligaste gäddfighten jag upplevt, var ungefär som en havsöring.
            3. Första stora abborren på UL, riktigt rolig fight.
            -----------PB's!-----------
            Gädda 8,7 kg
            Harr 0,5 kg
            Abborre 0,8 kg
            Torsk 2,4 kg
            Havsöring 3,5 kg
            Näbbgädda
            Strömming
            Mört
            Skrabb

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
              1. 2009 en paddtorsk,
              Den där var jag tvungen att googla. Jag hade nog ringt FBI om jag fångat den!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ridderstedt Visa inlägg
                Den där var jag tvungen att googla. Jag hade nog ringt FBI om jag fångat den!
                Du är inte den ende det är många av dom gamla fiskarna som heller inte sett någon här på kusten. Men det är ingen sällsynt fisk bara mer nattaktiv och svår att hitta.
                Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                Nu även blog på gylta.blogspot.com
                Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Var på Ven med fiskeklubben för att bottenmeta. Vädret var tyvärr erbarmligt och det högg inte alls. Till sist skickade jag ut paternoster-tacklet så långt jag bara orkade uppe vid campingen på Ven, spände linan och gick till vindskyddet och käka korv istället. Efter en lång stund var det någon som såg att min lina slackat helt. Gick dit för att spänna linan och kännde då att det sprattlade som f-n i andra änden! Fick till sist upp en Skrubba på 1,4kg! Och den var utlekt! Den var som ett dasslock! Tyvärr hade jag ingen koll registrering mm, utan den vägdes på morsans köksvåg...

Kommentera

1. mitt pb på abborre som drog igång mitt fiskeintresse(1,3kg)

2. mitt "gamla" pb på gädda, jag och min pappa gick ner till en liten skogssjö(på kvällen 10-tiden på sommaren, mörkt var det också med typ en kilometers promenad), vi gick runt vid båttbrygan och stränderna och nötte vilket inte gav något, men, jag sa till pappa att jag bara skulle göra ett kast till och drog iväg med buster 2 alldeles för hårt vilket led till ett bakslag (att man aldrig lär sig) och ett lagom stort skatbo,lyckades att få upp skatboet och började rycka hem den när jag såg att det plogade(trodde det var buster som hadde snott sig) så jag tokvevade hem den en bit och och gjorde ett hårt ryck, tänkte att den skulle trasla upp sig, vevade upp löslinan och mötte av stumhet, och så började fajten med en gädda på 2,5kilo på 5 min typ. jag var jätteglad för den gäddan .

3. när jag tog min första brax under abborrfiske med en liten 2,5cm jigg, trodde ett tag att det var en större abborre men så var det ju inte

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 384 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art