Självlysande färg till flöten! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Självlysande färg till flöten!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Självlysande färg till flöten!

Jag har nyligen börjat göra egna cigarrformade flöten (a lá Carpoholic) och tänkte börja måla dem snart. Finns det någon här som vet var jag kan få tag i lämplig självlysande färg för att måla toppen med.... det verkar också som att det finns en viss skillnad mellan självlysande och fluorescerande färg...... vad är det för skillnad och vilken funderar bäst till detta ändamål?

Fluorecerande färger har väl ingen egen lyskraft så som en självlysande färg har efter laddning!

Kommentera

Pröva att måla något flöte svart, det syns bäst när det är soligt (när det reflekteras i ytan). Fluo rött och grönt funkar. Borra ett litet hål i toppen med diametern 4,5mm och 0,5cm djupt, så att du kan få ner en lystav vid mörkerfiske.
      Jag vill se bilder på skapelserna när de är klara

/Rasmus

Kommentera

Originally posted by Stizo
        Fluorecerande färger har väl ingen egen lyskraft så som en självlysande färg har efter laddning!
        Vadå.... kan man inte använda fluorescerande färger till nattfiske tex? Hur funkar dessa färger egentligen?

Kommentera

Originally posted by natito
          Vadå.... kan man inte använda fluorescerande färger till nattfiske tex? Hur funkar dessa färger egentligen?
          för att få fluorescerande färger att (lysa) måste färgen belysas med någon sorts lyskälla så att den kan reflekteras tillbaka .Man kan säga att fluorescerande färger funkar som helt vanliga reflexer

Kommentera

Precis. Fluoricerandefärger syns lika dåligt som alla andra färger ifall det inte finns ljus alls!

Men har du däreot självlysande färg på tex drag så kan man ladda upp dem med ljus först. Sedan lyser dem fast det är mörkt. Dem kan alltså lagra ljus en kort stund!

Kommentera

mitt tips till er som gör flöten then som ska "lysa" i mörker. Köp lyspulver i en hobby bitik blanda detta med epoxy och lacka flötena... MEn som dom andra säger så har flou färger ingen självlysande effekt.
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag har experimenterat med Humbrol Glow. Den färgen har självlysande förmåga under kort tid. Om du lägger på riktigt många lager så färgskitet blir tjockt samt har en vit grundfärg under kan de synas ganska bra på mycket i ca 20 minuter. Men lysförmågan räcker inte om man vill ha flötet på lite distans. Redan vid 10 meter kan det vara svårt att se i höstmörker.

Nu under sommarnätterna räcker ljuset för att man ska kunna se ett fluofärgat flöte med en 1 cm kula i toppen på minst tio meters avstånd.
                Jag föredrar föredrar jag en gul eller orange blank fluofärg från Humbrol.
                Även den ska vara målad ovanpå en vit grundfärg. Humbrol har en speciell vit grundfärg till detta ändamål.
                Vanlig vit färg fungerar också som grundfärg men något sämre.
                TipEX fungerar lika bra som Humbrols grundfärg men ger ibland en skrovlig yta. Välj den varianten som inte är vattenlöslig! Jag brukar lägga ett lager ofärgat nagellack ovanpå TipEx-lagret och den torkade fluofärgen. Det gör att de sitter kvar bättre men kan kanske dämpa synligheten en aning.
                Humbrols färger brukar finnas på leksaks- och färgbutiker.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

men i längden så tycker jag ändå att det är lysstavar som gäller...
                  Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Lysstavar till flöten börjar förbjudas pga av något ämne i plasten (mjukgöraren?) Vi får väl hoppas att tillverkarna ändrar på detta så de kan börja säljas igen.

Annars så är nog batteri o lysdiod det enda som lyser lång tid i totalt mörker. En liten acc eller superkonding kan lysa ett bra tag på liten laddning och behöver inte väga allt för mycket.

Mikael

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 090 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art