Fiske efter Tarpon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske efter Tarpon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske efter Tarpon

Hej

Jag och FT här på forumet tänkte åka ut på någon fiskeresa framöver hösten/våren. Från en början tänkte funderade vi på Nilabborre, men det känns liksom uttjatat, så därför gick våra tankar över mot Tarpon och Snook. Fördelen med Tarpon är ju att vi (antagligen) kan ta med våra egna fiskegrejer samt att Tarpon verkar vara en GRYM art att fiska efter. Problemet är bara att vi inte vet var vi ska åka. Amerikanska syd- samt östkusten, Kuba eller kanske Mexiko. Fördelen med USA är ju naturligtvis språket.
    Om det är någon som har några tips och/eller länkar att dela med sig av så mottages dessa tacksamt.

Key west är väl något ställe där det fångas en massa fin tarpon?
    Kan vara värt att kollas upp kanske.
    Hur som helst skulle jag nog kunna rekommendera ett frenetiskt googlande
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Tjenare Rapala!
      jag är i startgroparna för en sajt där just tarpon fiske kan bokas, Har Tobago som destination och har jobbat där som guide.
      Slå mig en signal!
      0660/254004 ring efter kl 18.00
      070/6935562
      www.lifeadventure.se e-mail: lifeadventure@spray.se

Kommentera

Det låter intressant! Jag ska kolla upp lite andra alternativ men om jag inte hittar något bättre så slår jag en pling.

Kommentera

Världens största Tarpoon finns utanför Väst-Afrika, kolla på www.gambiafishing.com
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tjenare igen!
            Kolla igfa.org om du vill veta vart dom största är, där finns även länkar till reprensentanter i olika länder. Under hösten kommer många Tarponer med strömmen från Orinoco i Venesuela mot Tobago, efter en sådan ström kan du nå din dröm
            Hoppas du hittar nått kul! Skulle vara kul att få höra vad du hittar, alltid på jakt efter nya mål.

Kommentera

Sist jag kollade var all-tackle rekordet för Tarpoon ifrån Sierra Leone, Gambia har också producerat riktiga prakt exemplar.
              IGFA kör med betalning för att kolla aktuella listor på www.igfa.org så jag är inte uppdaterad...
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Hittar inga rekord från Gambia på IGFA, men sierra leone var med och massor från Florida, men det är ju en del som fiskar där också. min Kapten i Tobago har varit där på tävlingar ett antal ggr och han sa också att det var enormt gott om stor Tarpon i Florida. Jag var på väg till Gambia i våras men kunde inte åka då, men kommer att åka dit för att undersöka saken.
                Under min tid i Tobago var en Tarpon på 50 kg inte ovanlig, och stimen av Tarpon var ganska stora, fullt upp hade man om det var 3 kunder i båten. Vad kostar ett fiske paket i Gambia? någon som vet säkert?

Kommentera

Dom som är bäst på Tarpoon in Gambia (en engelsman bl.a)
                  kör 100% C&R därför kommer dom inte med på IGFA.
                  Var i Suriname i våras och såg en del fina tarpooner på
                  fiskmarknaden, dessutom så fanns det en del skrytbilder i
                  en sportfiskeaffär som jag besökte. Dock var tarpoon fisket för dyrt för mig 100€uro/dan.
                  Har inga aktuella priser på Gambia fiske, dock inte för dyrt då resvägen med båt inte är så lång.

Kommentera

Originally posted by Lifeadventure
                    Vad kostar ett fiske paket i Gambia? någon som vet säkert?
                    Vill börja att säga att jag inte fiskat Tarpoon i Gambia men varit ute på lite annat fiske där.
                    Fixar man båten på plats där nere är det enligt mig väldigt billigt. I mangroveområdena kan man fiska en hel dag för ungefär 150 kr/person, då är det i en långsamgående båt inklusive utrustning av mindre bra kvalitet.
                    Jag var även ute med en lite större båt på havet och trollade. Båten var utrustad med gps och ekolod. Fiskeutrustningen var bra för trolling. Med den båten kostade det ungefär 300 kr/person för fem timmar. Ska man ha båten själv blev priset ungefär 1000 kr för en heldag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 272 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art