Ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod?

ja funderar på att skaffa ett ekolod, fiskar ofta men inte på så djupt vatten ca 1-10 meters djup. jag undrar hur mkt ett ekolod ökar effektiviteten på fisket?

Själv använder jag ekolod för att rekognisera... man tittar hur bonnen ser ut, om det finns nån grynna eller något djup, nånstans där fisken kan tänkas stå... sen kan man ju ibland om man trollar hålla sig utmed djupkanter osv...

Det är svårt att säga hur mycket det ökar effektiviteten, men om du fiskar mycket i många olika sjöar så hjälper det en hel del! fiskar du nästan alltid i en och samma sjö är det inte lika viktigt, för då har du ofta bättre knas på var fisken står, hur bottnen ser ut, var det är djupt och var det är grunt... Generellt kan man säga att ett ekolod är ett bra hjälpmedel...

Jag skulle klassa ekolodet som ett lika bra hjälpmedel som en mörtstuga... man klarar sig trots allt utan, men det underlättar!
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

ingen som har ett portabelt som ni vill kränga? Pm then...
      Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Har funderat på att göra ett eget portabelt för de portabla som finns ute nu verkar inge bra eller så är det flera hundra spänn dyrare än stationära och batteriet räcker en kortare tid..

Hra funderat på om man skulle ha nån väska eller bygga en fyrkantig låda som är någolunda vattentät och där stoppa i ett 12v bilbatteri ?!? skulle det funka?? är lite tungt kanske men det finns ju mindre varianter av bilbatterin eller MC batterin är små!
        Har ju bara en mindre öppen palstbåt med snurra på men skulle ändå vilja ha ett ekolod men man kanske ska vänta med det tillsl man har bytt upp sig lite
        Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

kenta & linu_z: Kolla in min konstruktion på portabelt ekolod... fungerar kanonbra och kostade inte så mycket heller!

Finns en tråd om bygget här på forumet...

Jag byggde iaf av en alu-väska i botten skruvade jag fast ekolodet, sen byggde jag en liten hållare för batteriet och satte i ena hörnet på väskan... Använde ett X-51, som jag tycker är ungefär lagom, bra pris / prestanda ratio...

Köp inte ett bilbatteri, de måste stå upprätt, annars kan dom läcka syra utan satsa på ett ack istället... eller som du säger ett MC-batteri, ta modellen med gel, de är även dom tillslutna och läcksäkra...

Men MC-batterier är dyrare än bly-ack...

Storleken på båten är ju oviktigt när du ska köpa ekolod... Bara för båten är liten behöver den ju inte vara sämre utrustad
          Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Jag gjorde om ett "oportabelt" till ett portabelt, genom att skaffa en sugpropp.
            Batteri fixa jag med en hållare för 8 st 1,5 volts R6 batterier (smala batterier), och kopplade ihop allt. Mycket smidigare och lättare än att ha ett mc-batteri, och håller mycket längre än man tror. Har nog bara byt batterier 2 gånger på flera år.

Kommentera

Med hjälp av ett ekolod hittar du djupkurvor enklare, och t.ex. unervattensöar som ofta är väldigt bra att fiska på. Sen kanske det kan vara kul att se på vilket djup betesfisken står på, så att du kan fiska där det finns beten och predatorer. Med ett lite bättre lod, eller rättare sagt givare så kan du ju se temp och fart dessutom Alltid kul för polarna som inte är lika fiske intresserade och se hur snabbt det går

Kommentera

Låter intressant ska nog kolal runt lite för nu i sommar får man ju lite krut i påsen om man säger så

Du är inne på det ekolodet kan funderar på x-51an verkar vara ett hyffsat bra ekolod
                Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Hur ser man vad det är för botten (sten,lera,osv) på ett ekolod?
                  De har ja aldrig fattat =)
                  För det sista som överger fiskeren är ju hoppet!

Kommentera

Helt klar skall du satsa på ett MCbatteri. Den minsta modellen är ju väldans liten i sig och den är uppladdningsbar.
                    The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
                    Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
                    Klickbara länkar följer nedan
                    Nattplockad mask
                    Gädda äter Sissy
                    Abborre vs mask
                    Abborre vs mört
                    Måånga gäddor samlade vid betet
                    Gädda äter gädda
                    Spännande fiskemetod efter gädda
                    FS SPARADE TRÅD
                    Laxhugg!

Kommentera

Foton