Får man fiska där folk äger vattnet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får man fiska där folk äger vattnet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Får man fiska där folk äger vattnet?

Hej, Jag undrar om någon vet om man får spinnfiska vid kusten där fastighetena runt omkring även äger vattnet ? Är det allemansrätten som gäller eller?

Jag blev bortkörd igår och är väldigt fundersam på om det verkligen är bara dom som får fiska där.

/Anders

Jag tror man måste ha godkännande från någon som har fiskerätt till del av vattnet. Jag kan vara ute och cykla nu, men så är det i den sjön jag fiskar. Om någon frågar så säger jag att jag släpper tillbaka all fisk också. Då har alla hittills vart trevliga.
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Jag tror det är olika om det är i en sjö eller om det är i havet det här gäller havet.
      Jag bor i ett ormråde som har fiskerätt på ett visst ställe och det betyder bara att vi har rätt att tex lägga nät där.

Kommentera

Jag pratade om sjö, det kanske jag skulle vart lite tydligare med.
        http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

I havet har alla svenska medborgare rätt att fiska. Bifogar lite text får länsstyrelsen. Se sista stycket.

Alla vattenområden i Sverige är antingen allmänt eller enskilt vatten. Vad som är enskilt vatten anges i lagen (1950:595) om gräns mot allmänt vattenområde.
          I allmänt vatten tillhör fiskerätten staten. Varje Svensk medborgare har rätt att fiska i allmänt vatten och i havet vid sådana stränder, skär och holmar som den 30 juni 1986 ägdes av staten och som då inte hörde till något hemman eller innehades på särskilda villkor.

Fisket i enskilt vatten tillhör fastighetsägaren. Fiskerätten är i enskilda vatten är oftast samfälld, det vill säga att flera fiskerättsägare har rätt att fiska inom samma vattenområde. Den som inte har fiskerätt med stöd av en fastighets fiske, måste skaffa sig denna exempelvis genom att köpa fiskekort eller skriva arrendekontrakt.

Utöver dessa grundregler har enligt lag varje svensk medborgare så kallad frifiskerätt, vilken ger var och en rätt att fiska i enskilda vatten vid hela Sveriges kust och i de stora sjöarna Vänern, Vättern, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland, i den omfattning och på det sätt som anges i bilagan till Fiskelagen.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Du får spinnfiskaa vid kusten men inte från en villatomt eller sommarstugetomt du inte äger eller har löfte att fiska från. Från båt ute på vattnet går bra men man ska inte störa eller förstöra.
            Allemansrätten säger inget om fiske men en av allemansrättens huvudprinciper är att man inte ska störa eller förstöra. Det innebär att man inte ankrar störande nära och hojtar eller spelar sin favoritmusik via högtalare medan man fiskar och när man lämnar platsen finns inget efterlämnat skräp.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag ringde och pratade med kustbevakningen och dom sa exakt samma sak som ni. Allemansrätt + sunt förnuft. Så händer det igen så ska jag ringa efter kustbevakningen sa han så skulle dom förklara vad som gällde. (han på kustbevakningen var också fiskare och hade råkat ut för samma sak)

Kommentera

Så vitt jag vet går det inte att äga strand och kust i Sverige. I alla fall diskuterades det för några år sedan då en kommun ville sälja ut stränder till privatpersoner. Jämför med t.ex Bulgarien, där det kostar pengar att sola på stränderna, eftersom de är privata. Så i Sverige är det i princip omöjligt att vara på någons tomt när man fiskar från strand, och om någon hävdar det så tror jag att de, lite för sig själv, inkluderar stranden i den egna tomten - alltså inget att bry sig om.

Kommentera

Man kan äga en strand, men man får inte hindra folk att beträda stranden. Sen finns det ett fåtal undantag som nere i Blekinge och ett naturskyddsområde där filmen Gäddfeber spelades in.
                  Däremot får man inte köra ner på t.ex en privatväg med bil ner till stranden utan markägarens tillstånd.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                    Man kan äga en strand, men man får inte hindra folk att beträda stranden. Sen finns det ett fåtal undantag som nere i Blekinge och ett naturskyddsområde där filmen Gäddfeber spelades in.
                    Undantag? Finns så många ställen med stängsel och skyltar privat att jag snarare tycker att det är regeln och ställen utan är ett undantag. För att bara inte tala om hur eländigt det är i sjöarna i Småland. Där är det stängsel, bommar och allt möjligt och är det inte det så är det tjock vass eller rena snårskogen. Att köpa fiskekort går bra, men att lyckas sätta i en liten båt är i princip omöjligt om man inte känner den som äger marken och bommarna runt om. Det här är så eländigt att om sportfiskarna skulle engagera sig i en enda fråga så skulle det här kunna vara den frågan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 006 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art