Har införskaffat en hel hög med nya lådor för att en gång för alla fixa ordning och reda i lådorna, hur sorterar ni? Färg? Typ? Sjö? Fisksort? Vill ha en optimal sortering så låt kreativiteten flöda.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur sorterar ni era beten?
Collapse
X
-
Jag sorterar efter typ av beten/art.
Jerkbaits(gädda/abborre), wobblers/skeddrag(gädda), wobblers/spinnare/jiggar/skeddrag(UL/abborre), Jiggar(torsk/gädda).
Sen kanske 10-15 askar med massor av flugor som jag aldrig använt.
Sedan har jag en blandbox som jag tar med om jag inte ids släpa hela väskan-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
-
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=164572835 2 såna för alla aktiva drag, sorterade på små skeddrag, spinnare, stora skeddrag, wobblers och kustdrag. Några tomma lådor för att göra kombinationslådor om jag känner för det.
Jag får ner 2 lådor i fiskevästen och 4 om jag använder lite våld.
Har jag båt kan jag ta med hela boxen. I locket ligger tång, kniv, snörstumpar och lite bra och ha.
sen har jag ett stort lager drag i en dubbel snowbee låda med småboxar i, men därifrån lyfter jag bara ut drag när jag satt drag eller något behöver uppdateras.
Fluglådorna är sorterade på torrflugor, nymfer+våtflugor(har inte så många våtflugor) och julgransflugor (de som åker ut på regnbågsfisket)
Allt mete ligger i en egen låda med handtag
Tubflugor ligger i en dubbel planolåda med handtag tillsammans med krokar och vikter för spinnfluga (har inte flugspö för att kasta med dem)
Är ny på jerkandet så alla jerks får plats i biltemas största dragbox tillsammans med tafs
spöna hänger på bockade spikar i taket
Fiskevästen är oftast tom, den åker på när jag ska ut sen fylls fickorna med de lådor som behövs för dagen, västen har lite tafsmaterial, peang, kniv, tändare, plastpåsar, måttband och nagelsax som hänger med permanent
Kommentera
-
Jag har 4 st planolåder med tillhörande mjukväska som är fyllda med diverse godsaker.
Man kan säga att jag har 3 "nischade" lådor, och en allmän.
Ena lådan håller de jerkbaits jag tycker är hetast för tillfället, en annan håller enbart jiggar/skallar, och en tredje håller resterande typer av beten som jag tror ska få vattentid, typ spinnare, vanliga wobblers o dylikt. Den fjärde lådan börjar laddas med grejor för dropshot, dvs värstingmjuka gummisar, ändamålsenliga krokar/sänken samt flourocarbon.
Jag tar givetvis inte med mig alla fyra lådor på varje tur, är de jerkpass som gäller så åker bara den lådan med tex.
Alla tillbehör som krokar, sänken, tafsmaterial o tänger huserar i smålådor i väskans mindre fack.
Kommentera
-
Jag har en allmän låda (några wigglers, tobisliknande drag och några havsöringsdrag och kustwobblers typ spöket och salty tillsammans med några påsar lekanden och beteslås) och en låda med jiggar, dessa två har jag alltid med mig ut och så har jag ett par lådor i garderoben där jag förvarar sådant jag inte använder (i en ganska så utpräglad oordning) tillsammans med sådant som rostfria krokar (varför i hela friden tillverkar man drag med krokar som rostar?), tafsmaterial och annat.
Kanske inte optimalt men än så länge har jag inte samlat på mig så mycket grejer (min första säsong som fiskare) att jag behöver ett större system för förvaring, men jag tror att det kommer så jag uppskattar tråden och kommer säkert att lära mig något av den.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Matso Visa inläggoch så har jag ett par lådor i garderoben där jag förvarar sådant jag inte använder (i en ganska så utpräglad oordning) tillsammans med sådant som rostfria krokar (varför i hela friden tillverkar man drag med krokar som rostar?)
Kommentera
-
Till vertikalfisket har jag en: http://www.dogger.se/betesvaska-berk...542-c-606.aspx Med jiggar, jigghuvuden, stingers, flourocarbon, lekande, och beteslås.
Till gädda/ aborre/ gös har jag en:http://www.dogger.se/bft-predator-ba...302-c-606.aspx Med (oftast) bortplockat torkfack och en extra 3730 box, i två av boxarna har jag större gädd/gös wobblers typ westins, cisco kid, swim whizz, i de två nästa har jag jerkbaits, och i den femte har jag mindre gädd/gös/aborre wobblers typ smithwick, rapala, bomber 15a. I facket på framsidan har jag grejor till mete, och tafsmaterial mm. Jag brokar plocka ur jerklådorna om jag ska trolla gös, då får jag ner fyra paravaner i väskan också.
Har ett par mindre lådor att ta med beten i på mindre strapatser.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 370 visningar
1 gilla