Abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre

Jag har tänkt göra en satsning på abborre i sommar för jag tycker de är så sjukt snygga och en väldigt intressant fisk att lura.
    Men eftersom jag inte har så mycket erfarenhet om just abborrfiske tänkte jag att jag kanske kunde få lite tips här!
    Är det bara att nöta med spinnaren eller jiggen i timtal som gäller eller handlar det mest om teknik? Förmodligen båda två och jag hoppas att ni har några trevliga tips att dela med er av.
    http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Se till att det finns mycket småfisk där du fiskar, sen fiskar du med det du behärskar bäst. Både jigg och spinnare är ju effektivt på abborre dock så föredrar jag jigg då man kan påverka betets gång och i större utsträckning fiska på olika djup med dem. Sen finns ju alltid alternativt att fiska med levande bete, en drivande löja längs med en grundkant är aldrig fel!

Kommentera

köp lite halv stora shad jiggar ex.relax, twintail mm. jigga på djupbranter och vid inlopp/utlopp ! prova med en klasiker : atom i lite mindre storlek
      fishing 4 life

Kommentera

Jigg. Men testa även ytbete en varm sommardag.

Kommentera

Tidigare så har jag nästan bara kört spinnare och lite småwobblers för abborre. I år så har jag bytt taktik och kör väldigt mycket med jigg, jag tycker att jag får lite mer borre nu men framför allt så har medelstorleken ökat rejält!

EDIT: Angående om hur och var man ska fiska så kör jag oftast på/utanför grynnor. Om de inte jagar så att det sprätter småfisk i ytan så brukar det vara bäst att flytta ut en bit från grynnan där det blir lite djupare, åtminstone om man letar efter de lite större exemplaren.
          Senast ändrad av zippoo; 2011-07-17, 17:34.

Kommentera

Ytbeten en stilla sommarkväll funkar galet bra, speciellt om man kan ro runt och kasta på jagande abborre som smackar betesfisk i ytan.

Annars är också ett hett tips att köra lite dragrodd med mindre wobblers på typ 5cm, på så sätt kan man lätt söka av en sjö eller en viss del där man tror abborren går, plockar man inte ett par abborrar på en sträcka är det bara att ro vidare och se vart dom håller sig. Prova en djupgående liten wobbler och en flytande grundgående för att täcka av det djupare och grunda vattenlagret.

Kommentera

Vad jag har märkt funkar mindre jiggar ~5cm bäst på abborre över halvkilot. Händer dock såklart att det kommer ett par mindre då och då, men där jag fiskar har jag säkert trippelt så många över halvkilot på 5 cm shad än på större.

Kommentera

Reflexspinnaren är bra om du ska fiska med spinnare

Kommentera

Håller med de flesta talare om att jigg är ju ett suveränt bete för att fånga aborrar.
                  Dessutom finns det möjlighet att dropshota , jigga eller vertikal jigga med samma bete vilket är ett plus, så man kan anpassa sig efter hur aktiva dessa randiga riddare är just då.

Att meta med betesfisk eller fisk strimlor ger ofta något större fiskar, har Jag för mig.

Häls /T
                  Senast ändrad av tonyex; 2011-07-18, 13:02.

Kommentera

dropshot med fin-s 4 tum och 2,5 tum fungerade hur bra som helst idag och även dropshot med levande mört.
                    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 326 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art