Stockholms skärgård (Blidö, Yxlan, Furusund) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stockholms skärgård (Blidö, Yxlan, Furusund)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stockholms skärgård (Blidö, Yxlan, Furusund)

Hallå i stugorna!

Jag ska åka till Stockholms norra skärgård nästa vecka, ska hyra en stuga på Blidö! Jag och en till kommer att fiska mer eller mindre hela veckan. Finns det någon som har någon som har fiskat där som kan ge några tips!? Vi kommer fiska Gädda, Abbore, Gös, Havsöring mm. Alla tips är välkomna. Tips på bra fiskeområden, beten mm.

// Rikard

Blidö har jag lite dålig koll på, kan tänka mig att öarna söder om Blidö kan vara bra.
    Annars, om man orkar ta sig innanför Yxlan finns dels området norr om Furusund in mot Spillersboda, men även söderut mellan Furusund och Ängsö (pass på för fiskeförbudet runt Ängsö sommartid).
    Gäller Gädda å Abborre, Gösen är lite knepigare, vet ett ställe nära Ängsö men annars har jag taskig koll. Havsöring brukar vi fiska innanför Ljusterö, men det är inte i dessa tider
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Tack för svaret!

Vi ska försöka och ta oss till dom områdena du tipsat om, kanske inte är optimala årstiden men man måste ju ut och pröva lyckan!

Kommentera

Har tyvärr bara ett råd och det är att du ska vaccinera dig mot fästingar..

Kommentera

Det lät inget bra, är det fästing invation där eller? :S

Kommentera

Ursprungligen postat av metaliumboy Visa inlägg
            Det lät inget bra, är det fästing invation där eller? :S
            Ja, det är en sån sak som jag alltid hört om stockholms skärgård men kunde fan inte tro att det var så illa som det visade sig vara.
            Var ute och fiskade en eftermiddag, morgonen efter hade jag fyra fästingar på magen, en på pungen (!!!) och en på låret.
            Nu har det gått två-tre veckor så jag klarade mig från borrelia och annan skit men till nästa gång så ska jag vaccinera mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av alxalx Visa inlägg
              Ja, det är en sån sak som jag alltid hört om stockholms skärgård men kunde fan inte tro att det var så illa som det visade sig vara.
              Var ute och fiskade en eftermiddag, morgonen efter hade jag fyra fästingar på magen, en på pungen (!!!) och en på låret.
              Nu har det gått två-tre veckor så jag klarade mig från borrelia och annan skit men till nästa gång så ska jag vaccinera mig.
              Jag fiskar i Nynäshamns skärgård som är nära Stockholm och har inte fått en enda fästing där under 20 år :S
              -----------PB's!-----------
              Gädda 8,7 kg
              Harr 0,5 kg
              Abborre 0,8 kg
              Torsk 2,4 kg
              Havsöring 3,5 kg
              Näbbgädda
              Strömming
              Mört
              Skrabb

Kommentera

Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägg
                Jag fiskar i Nynäshamns skärgård som är nära Stockholm och har inte fått en enda fästing där under 20 år :S
                Var ute varenda sommar på gräsö när jag var liten, aldrig sett en fästing där heller.. Men i stockholms omedelbara skärgård finns de

Kommentera

Fästingar är numera snudd på en del av vardagen i många delar av skärgården
                  Håller man sig undan från ängsmarker och använder ljusa kläder (för att lätt upptäcka krypen) brukar man klara sig hyfsat.
                  Har i år inte haft särskilt många fästingar (2st), däremot har jag vissa år haft 10-15st på mig efter en kortare promenad - så det varierar väldigt.
                  Vaccinering är att rekommendera, och ta med en pincett eller fästingplockare.
                  Minns fortfarande de illvrål min morbror gav upphov till när han gästade vårt landställe och på sina ädlare delar hittade en fästing som hans fru fick ta bort
                  Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                  En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Hur gick det, vad är status efter 1 v fiske? Är själv på Blidö nu (sydöstra) och är sugen på att dra lite borre. Har du några tips vart borren står i dessa trakter? Mvh Johan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art